شب گذشته و در برنامه‌ خندوانه، مجری برنامه با بیان این که می‌خواهد خبر خوشی به مردم بدهد، اعلام کرد که از این به بعد در ضبط این برنامه، استفاده از ماسک برای تماشاچیان حاضر در استودیو ضروری نیست؛ اظهاراتی که واکنش عضو کمیته علمی کرونا را به دنبال داشت و این سوال را مطرح کرد که دست‌اندرکاران این برنامه با مشورت و مجوز کدام نهاد علمی و تخصصی، اقدام به برداشتن ماسک‌ها از تریبون رسانه ملی کرده‌اند؟

«خندوانه» با مجوز کدام نهاد علمی و تخصصی، ماسک‌ها را از صورت‌ها برداشت؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این اقدام از سوی یکی از برنامه‌های پرمخاطب رسانه ملی که خود می‌تواند الگوی مهمی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد، در شرایطی انجام گرفت که هیچ یک از ما خاطرات تلخ دو سال و نیم گذشته، فوتی های روزانه چند صد نفری و همچنین مجاهدت‌های کادر درمان را از یاد نبرده‌ایم. از طرفی هم هرچند که به اذعان متخصصین اکنون به شرایط تقریبا پایدار بیماری رسیده‌ایم، اما هنوز هم حتی با وجود به نزدیک صفر رسیدن آمار مرگ و میر این بیماری، پیش‌بینی از آینده بیماری نیست و نمی‌توان پروتکل‌های بهداشتی بویژه ماسک را کنار گذاشت.

تاکنون نیز بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت ۷ میلیون و ۲۳۱ هزار و ۸۰۲ نفر در ایران به این بیماری مبتلا شدند که از این بین بر اساس آمارهای رسمی ۱۴۱ هزار و ۳۱۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. همچنین به اذعان مسوولان مربوطه، حدود ۳۰۰ نفر شهید مدافع سلامت جان خود را فدای محافظت از هموطنان کرده‌اند.

حال در این شرایط سوال این است که برگزاری جشن کنار گذاشتن ماسک در یک برنامه تلویزیونی که انتظار می‌رود رسالت خود در راستای فرهنگسازی در چنین امر مهمی را به درستی اجرا کند، چه تاثیری در کاهش رعایت‌ پروتکل‌های بهداشتی کرونا خواهد داشت؟

دکتر مجید مختاری در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با تاکید بر اینکه به طور کامل از پاندمی کرونا خارج نشده‌ایم، گفت: خیلی از کشورهای دنیا مجددا در حال مشاهده رشد ملایم صعودی ابتلا و حتی مرگ و میر بیماری هستند. البته آمار مرگ و میر دنیا بسیار نازل شده است ولیکن چند کشور هستند که در این زمینه هشدار می‌دهند. با توجه به این موضوع و متخصصین کمیته علمی کرونا این اتفاق نظر درباره پایان پاندمی و کنار گذاشتن رعایت پروتکل‌ها وجود ندارد.

وی افزود: خوشبختانه برنامه‌ تلویزیونی که اشاره می‌شود اقدام به برداشتن ماسک‌ها کرده‌اند را بنده ندیده‌ام و نمی‌دانم با چه دلیلی، علیرغم مستندات علمی شناخته شده از سوی سازمان‌های بین‌المللی، اقدام به برداشتن ماسک کرده‌اند؟ آیا واقعا افرادی از ستاد ملی کرونا، ستاد ملی واکسیناسیون کرونا یا کمیته علمی کرونا این مشورت را داده‌اند که می‌توان ماسک را برداشت؟ همین الان از جلسه کمیته علمی واکسن خارج می‌شوم و همه‌ شرکت کنندگان ماسک داشتیم و پروتکل‌ها و فواصل را رعایت کردیم و اصلا این بحث وجود نداشته که رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید کاسته شود.

او ادامه داد: آیا کمیته علمی کرونا که به ستاد ملی کرونا مشورت می‌دهد، اعلام کرده است که می‌توان پروتکل‌های بهداشتی را کنار گذاشت؟ ما اکنون با همکاری بسیار خوب مردم در رعایت پروتکل‌ها و تزریق واکسن به شرایط بسیار مناسب و ایده‌آلی رسیده‌ایم ولی ممکن است خدایی نکرده یک اتفاق خاصی بیفتد. بنده همواره خواهش کرده‌ام که چند ماه به ما فرصت بدهید تا سِیر بیماری در دنیا را ببینم زیرا کشورهایی وجود دارند که شاید شرایط مناسبی نداشته باشند پس باید علی‌رغم اینکه اکنون در مدیریت بیماری یکی از بهترین کشورهای دنیا هستیم اما همچنان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و تزریق واکسن اهتمام ویژه ورزیم.

این عضو کمیته علمی کرونا با تاکید بر اینکه کووید۱۹ ویروس بسیار ناشناخته‌ای است که با این چنین اقدامات امکان آسیب‌پذیری از ناحیه ویروس به وجود خواهد آمد، تصریح کرد: رفتار ویروس ناشناخته است که چندین بار صدمه عمده به بشریت زده است و اینکه بدون مستندات علمی و گزارش اپیدمیولوژی در یک رسانه عمومی و برنامه تلویزیونی پرطرفدار کنار گذاشتن ماسک را به این شکل القا کنیم، ناپختگی است. همین الان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه زیر ۲۰ درصد است بعد با این اقدامات حتی این ۲۰ درصد را هم از دست بدهیم؟

وی افزود: ما هنوز در بیمارستان‌ها به شکل اتفاقی در حال مشاهده کرونا هستیم یعنی فرد برای بیماری دیگری بستری می‌شود و برای جراحی تست می‌شود و مشخص می‌شود که کرونا مثبت است. درست است که مرگ و میر بسیار پایین آمده است اما جای سهل‌انگاری وجود ندارد. شرایط کرونا کاملا غیرقابل پیش‌بینی است و ما به عنوان یک گروه علمی باید بدترین شرایط را هم درنظر بگیریم تا آماده باشیم اما، در عین حال بهترین شرایط را برای جامعه آرزو کنیم.

او در خصوص پیش بینی از شرایط کرونا طی روزها و ماه‌های آتی، بیان کرد: اینکه رسانه القای ناامیدی کند و یا از سوی دیگر امید واهی بدهد،‌ از هر دو سمت نادرست است. ما باید با زمان جلو برویم و هفتگی شرایط کرونا را بررسی کنیم. حرف‌های ما نمی‌تواند بر اساس رفتار ویروس‌های قبلی باشد بلکه باید متناسب با ویروس موجودی باشد که چندین بار ثابت کرده که کاملا غیرقابل پیش‌بینی است. به احتمال قوی موج جدیدی نخواهیم داشت اما تغییر رفتار مردم و زیادتر شدن تعداد ویروس در سطح جامعه احتمال تغییر ژنتیکی و جهش‌های دیگر را هم به وجود می‌آورد.

وی افزود: با تزریق واکسن یا ابتلای به بیماری پادتن تشکیل شده اما فراموش نکنیم عمر این پادتن‌ها کوتاه است و ممکن است بین سه تا ۵ ماه بیشتر نباشد و بعد تقلیل پیدا کند پس نمی‌دانیم کسی که ۵ ماه قبل واکسینه شده آیا طی ماه‌های آتی هم همچنان ایمن خواهد بود یا خیر؟ گروه بزرگی از سالمندان،‌ بیماران خاص،‌ افرادی که اقدام به تزریق دزهای یادآورد نکردند و... آسیب‌پذیر هستند. درست است که آمار تزریق واکسن دز یک و دو بسیار خوب بوده است اما متاسفانه آمار تزریق دزهای بوستر واکسن در کشور ما بسیار ناامید کننده است؛ به شکلی که تزریق دز سوم کمتر از ۳۰ درصد است پس ساده‌انگاری اصلا جایز نیست.

مختاری درخاتمه تاکید کرد: تعدادی از افراد یعنی بین ۸ تا ۱۰ میلیون نفر نیز اصلا واکسن نزدند و باید با هر ابزاری که داریم برای تشویق این افراد اقدام کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha