جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3402

وزیر بهداشت با اشاره به مرگ سالیانه 150 هزار مادر در دنیا بر اثر خونریزی زایمان بر ضرورت همكار‌های بیشتر جوامع بین المللی در زمینه انتقال خون تأكید كرد.

مرگ سالانه بیش از 150 هزار مادر در دنیا


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران، كامران باقری لنكرانی امروز در افتتاح اولین كنگره بین‌المللی طب انتقال خون كه در سالن همایش های بین المللی رازی برگزار شد، اظهار داشت: همكاری‌های بین المللی نمودی از عزم جهانی برای حفظ تأمین سلامت بشری است.
وی با بیان اینكه در دنیا در هر ثانیه یك نفر به دریافت خون و فرآورده های خونی نیاز دارد ادامه داد: نیاز به دریافت خون و فرآورده های خونی با توجه به پیچیدگی های خدماتی پیشگیرانه و مزمن شدن بیماریها فراوانی بروز حوادث و سوانح رو به افزایش است.
وزیر بهداشت با ابراز تأسف از وضعیت ناهمگون انتقال خون در دنیا تصریح كرد: بر اساس آخرین آمار از 124 كشوری كه گزارشاتی در زمینه انتقال خون ارائه داده اند در 56 كشور خون مصرفی تست نشده و با پدیده فروش خون روبه رو هستند.
وی با اشاره به میزان اهدای خون غیر یكسان در سراسر دنیا گفت: 82 درصد جمعیت جهان در كشورهای در حال توسعه به سر می برند كه فقط 38 درصد اهداكنندگان خون دنیا را تشكیل می‌دهند و این در حالی است كه بیشتر نیازمندان به خون به لحاظ جمعیت و نوع بیماری و نحوه مصرف در كشورهای در حال توسعه هستند.
لنكرانی با اشاره به اینكه بیشتر مصارف خون صرفا مصارف طبی و جراحی است گفت: در كشورهای در حال توسعه خون صرف حوادث و سوانح و وقایعی مانند زایمان و نوزادان می شود.
وی با تأكید بر لزوم همكاری‌های بیشتر و همه جانبه در سطح بین المللی، ادامه داد: برای بهبود شرایط باید نگاه به كشورهای در حال توسعه باشد این در شرایطی است كه ایران از كشورهای پیشگام در زمینه انتقال خون در منطقه است.
وزیر بهداشت با بیان اینكه ایران جزء كشورهای پیشرو در زمینه غربالگری خون و مراقبت‌های خونی است، افزود: از سال 1355 خون های دریافتی در كشور به لحاظ ویروس هپاتیت B و از سال 1368 به لحاظ ویروس HIV و از سال 1375 به لحاظ ویروس هپاتیت C چك و بررسی می شوند.
وی به وجود سیستم خود حذفی داوطلبانه در سیستم انتقال خون اشاره كرد و افزود: فقط یك استان در جنوب شرقی كشور به لحاظ بار حوادث از خون جایگزین استفاده می شود.
وی با بیان اینكه دو سوم دهندگان خون كشور از اهداكنندگان مستمر هستند در ادامه بر ضرورت وجود دید علمی در اهدای خون تأكید و افزود: باید حركتی نهادین و با مشاركت سازمان های نیمه دولتی صورت پذیرد.
لنكرانی هزینه مصرف خون ناسالم را بیش از تهیه خون سالم عنوان كرد و یادآور شد: در تأمین خون سالم نگاه صرف به هزینه اثربخشی در سرمایه گذاران خون سالم كافی نیست و باید در جهت ایجاد اطمینان و فرهنگ سازی مناسب و ایجاد روحیه بانشاط برای اهداكنندگان تلاش كرد.
وی با اشاره به وجود نابرابری جدی در دنیا در زمینه انتقال خون گفت: كشورهای دنیا برای تأمین سلامت جهانی ناگزیر به همكاری‌های بین المللی می باشند.
لنكرانی با انتقاد از ایجاد شائبه‌های سیاسی در برخی از حركات علمی در خاتمه مجددا بر ضرورت همكاری‌های بین المللی تأكید كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha