یکصدوپنجاه محیط‌بان جان‌شان را از دست داده‌اند، به این دلیل که قوانین حمایتی از محیط‌بانان نتوانسته پشتوانه خوبی برای آن‌ها باشد و شکارچی‌های متخلف به‌راحتی و بدون ترس از عواقب رفتار خود در مواجهه با محیط‌بانان دست روی ماشه می‌برند.

خلأ قانونی در مقابله با شکارچیان غیرمجاز / تنهایی محیط‌بان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، سازمان محیط‌زیست کشور با 18میلیون هکتار اراضی تحت مدیریت، حدود 3200محیط‌بان دارد و به گفته مسوولان، این تعداد محیط‌بان با استانداردهای جهانی هم فاصله دارد. اگرچه قرار است طی 10سال، سالانه 300محیط‌بان جدید در کشور استخدام شوند اما مشخص است که این عددها هم نمی‌تواند کمبودها را جبران و از جان محیط‌بانان حفاظت کند. به نظر می‌رسد باید پیش‌فرض‌های ذهنی را تغییر داد و تنها به فکر تشدید قوانین حمایتی، تامین نیرو و تهیه تجهیزات بیشتر دفاعی برای محیط‌بانان نبود. این‌ها اگرچه لازم است اما کافی نیست و باید طرحی نو درانداخته شود.

یکی از مخاطرات شغلی محیط‌بانان مواجهه و درگیری آن‌ها با شکارچیان غیرمجاز مسلح است که گاه منجر به مجروح یا کشته‌شدن‌شان می‌شود. شامگاه جمعه در منطقه حفاظت‌شده «دره‌باغ» در استان فارس، دو محیط‌بان در درگیری با شکارچیان غیرمجاز کشته شدند. در این سال‌ها، چگونگی استفاده از سلاح ازسوی محیط‌بانان برای دفاع از خود، به چالشی بزرگ تبدیل شده و وجود خلأهای قانونی گوناگون، سبب شده برخی شکارچیان غیرمجاز، ترسی از درگیر شدن با محیط‌بانان نداشته باشند.
پیش از ظهر دیروز پیکر دو محیط‌بان کشته‌شده در استان فارس به خاک سپرده شد. رضا انجم‌شعاع، استاندار فارس در مراسم آن‌ها به خلأهایی که در حوزه کاری محیط‌بانان وجود دارد، اشاره کرد و گفت: تاکنون 150شهید برای حفاظت از محیط‌زیست تقدیم شده درحالی‌که محیط‌بانان حداقل امکانات را در اختیار دارند.
او با بیان ضرورت اصلاح قوانین و مقررات و تامین تجهیزات محیط‌بانان از نمایندگان مجلس درخواست کرد، این امر را پیگیری کنند و گفت: اصلاح قوانین و تامین تجهیزات می‌تواند به حفاظت از جان محیط‌بانان در مقابل شکارچیان غیرمجاز
 کمک شایانی کند.
پیش از این نیز علی سلاجقه، رییس سازمان محیط‌زیست تاکید کرده بود که تکنولوژی و فناوری‌های نوین برای جبران کمبود محیط‌بانان در عرصه‌های تحت مدیریت حفاظت محیط زیست تقویت شود.

 کارشناسان چه می‌گویند؟


سعید یوسف‌پور، کارشناس محیط‌زیست درباره شرایط دشوار حفاظت از حیات‌وحش ایران با امکانات و نیروهای حداقلی و نبود حمایت کافی از محیط‌بانان در قبال وظایف سنگین آن‌ها می‌گوید: واقعیت این است که تعداد محیط‌بانان در کل کشور با وسعت مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست بسیار کم است. دستکم سه‌هزار محیط‌بان داریم، این در حالی است که برای حفظ این عرصه‌های چهارگانه 24هزار محیط‌بان نیاز است.
یوسف‌پور با اشاره به محدودیت اعتبارات دولتی و مجوزهای استخدام اضافه می‌کند: از گذشته‌های خیلی دور سازمان حفاظت محیط‌زیست سازمان خیلی ضعیفی بوده که توجه زیادی به نیازهای آن نشده است اما اینکه انتظار داشته باشیم یک‌شبه این مشکلات حل  شود امکان‌پذیر نیست.
 یوسف‌پور اما معتقد است که در کنار سنگینی مشکلاتی که به‌دلیل محدودیت بودجه گریبان‌گیر حفاظت از عرصه‌های محیط‌زیست و پاسداران آن شده است می‌توان بر آموزش محیط‌بانان و همچنین فرهنگ‌سازی در بین آحاد مردم متمرکز شد.
 

نیازمند تجهیزات به‌روز هستیم


او همچنین می‌گوید: یکی از مسائلی که می‌توان پیگیری کرد، آموزش محیط‌بانان است که هم مسائل روز و همین‌طور مسائل روان‌شناختی و نحوه برخورد با شکارچی مستلزم آموزش آن‌هاست، طبیعی است که بخشی از جامعه شکارچیان، محیط‌بان را دشمن خودشان می‌دانند و محیط‌بانان باید بدانند که در برخورد با شکارچی هر احتمالی وجود دارد و بنابراین باید پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشند.
این فعال محیط‌زیست تاکید می‌کند: از سوی دیگر باید گفت ابزاری که در اختیار محیط‌بان است مثل خودروها و امکانات آن‌ها به‌روز نیست و آن‌ها در خیلی از مواقع با دست خالی و امکانات کم با جان و دل برای حفظ حیات‌وحش ایران کار می‌کنند.
به گفته یوسف‌پور در کنار افزایش نیروهای محیط‌بانی، خرید خودرو، موتورسیکلت مناسب و تکنولوژی‌های روز دنیا برای حفاظت لازم است.
او ادامه می‌دهد: با به‌کارگیری تکنولوژی‌های روز چون دوربین‌های پایش آنلاین، سنسورهای هشداردهنده و پهپادها  نیاز به حضور محیط‌بانان در مناطق تحت حفاظت کمتر خواهد شد و با استفاده از این تکنولوژی‌ها  در درازمدت می‌توان هزینه‌ها را بهینه کرد.
یوسف‌پور در کنار تجهیزات و امکانات ناکافی و قوانینی که بازدارنده تخلفات نیستند نسبت‌به نبود مرجعی که آموزش پایدار، درست، اصولی و متناسب نیازهای محیط زیست را داشته باشند انتقاد کرد و اضافه می‌کند: خوشبختانه مردم نسبت‌به گذشته به مسائل محیط‌زیست حساس‌تر شده‌اند اما هنوز پای آموزش درست و اصولی می‌لنگد و متاسفانه رسانه ملی هم نسبت‌به این موضوع کم‌توجه است، برنامه‌هایی هم که وجود دارد در شرایط بغرنج محیط‌زیست ایران و محیط‌بانان بسیار اندک و ناچیز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha