پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
کد خبر: 340246

کرونا پایان نیافته و نباید از حمله های این ویروس خطرناک غافل شد. چه بسا، عادی انگاری ها و برچیدن پروتکل‌های بهداشتی، می تواند ما را دوباره به روزهای سخت کرونایی باز گرداند.

جنجال یک برنامه تلویزیونی/ اعلام پایان کرونا در ایران!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، در روزهایی که شاهد روند نزولی بیماری کرونا در کشور هستیم، موضوع برچیده شدن پروتکل‌های بهداشتی و همچنین برداشتن ماسک‌ها، یکی از دل نگرانی‌های متخصصین حوزه سلامت است. زیرا، تجربه دو سال زندگی با کرونا، نشان داده است که نمی‌توان شرایط پیش رو را حدس زد و تصور کرد، حالا که آمار کرونا در کشور پایین آمده است، پس باید ماسک‌ها را برداریم و دستورالعمل‌های بهداشتی را کنار بگذاریم.

این موضوع، دقیقاً پاشنه آشیل پاندمی کرونا است. زیرا، تجربه این دو سال و اندی از سپری شدن کرونا، نشان داده است که هر وقت نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عادی انگاری کرده ایم، اوضاع بدتر شده است.

آغاز روزهای سخت کرونایی

اواخر بهمن ۹۸ بود که خبر ورود کرونا به کشور، رسماً اعلام شد و بعد از آن، شاهد تعطیلی کشور بودیم.

وحشت عجیبی از کرونا داشتیم، با کوچک‌ترین سرفه و عطسه‌ای که می‌شنیدیم یا می‌دیدیم، پا به فرار می‌گذاشتیم و این به خاطر چهره ناشناخته ویروس کووید ۱۹ بود.

تصاویر تلویزیونی و فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد، همگی باعث نگرانی مردم از کرونا شده بود و البته با گذشت زمان، این ویروس هر روز خطرناک‌تر می‌شد.

نوروز ۹۹ رسید و همگی در خانه‌ها قرنطینه بودیم. خبری از دید و بازدید عیدانه نبود و سفرهای نوروزی هم خیلی کاهش یافته بود.

همه دنبال ماسک و محلول ضدعفونی کننده دست‌ها بودند.

آن روزها با آمدن ویروس دلتا، بدتر شد و یادمان نمی‌رود که چه روزهای تلخ و سیاهی را با دلتا پشت سر گذاشته ایم.

افزایش آمار ابتلاء، بستری و مرگ و میر، ترس و وحشت عجیبی در وجود تک تک مردم انداخته بود و همه می‌خواستند این ویروس لعنتی زودتر برود.

تجربه عبور از ۶ موج کرونا

موج اول بیماری ناشی از ویروس نوع وحشی در ووهان چین در بهار ۱۳۹۹ بود. موج دوم نیز در تابستان ۱۳۹۹ ناشی از نوعی ویروس که از مسیر چین به اروپا و مجدداً از غرب به شرق دنیا منتقل شده بود، تحت عنوان B.۱.۳۶ به کشورمان وارد شد.

موج سوم تحت عنوان B.۱.۱.۴۱۳ نیز در پاییز ۱۳۹۹ ناشی از نوع خاصی از ویروس بود که در برخی از کشورهای غربی و استرالیا و کانادا شایع شده بود.

موج چهارم این بیماری نیز ناشی از ویروس انگلیسی (واریانت آلفا) بود. اگرچه پروژه تا انتهای موج پنجم ادامه پیدا نکرد، اما به طور واضح موج پنجم در تابستان ۱۴۰۰ ناشی از واریانت دلتا یا همان هندی در کنار نوعی به نام کاپا ظهور پیدا کرد.

نوع آفریقایی و کالیفرنیایی ویروس نیز در کشور مشاهده شد اما هیچگاه واریانت گاما یا همان برزیلی در کشور مشاهده نشد.

اما این انتظارها برای رفتن ویروس کرونا، بی مورد بود و ما موج ششم بیماری را نیز تجربه کردیم و آن سویه اومیکرون بود که البته گفته می‌شود، هنوز هم ردپای آن در کشور دیده می‌شود.

سیل واکسن کرونا

شاید اگر برنامه تأمین واکسن کرونا و راه اندازی و ایجاد مراکز و پایگاه‌های تزریق واکسن نبود، هنوز هم داشتیم روزهای سخت کرونایی را تجربه می‌کردیم. اما از مرداد و شهریور ۱۴۰۰، به یکباره شاهد سیل واکسن در کشور بودیم و همین موضوع باعث شد تا امروز نزدیک به ۱۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شود.

خطر عادی انگاری و برچیده شدن پروتکل‌های بهداشتی

در کنار برنامه واکسیناسیون، مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند ما را از بازگشت به روزهای سخت کرونایی در امان نگه دارد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در اماکن عمومی و فضاهای سربسته است.

این روزها که شاهد نزولی شدن روند بیماری کرونا در کشور هستیم، نباید از رعایت پروتکل‌های بهداشتی غافل شد. زیرا، غفلت و سهل انگاری ما، تبعات جبران ناپذیری به دنبال دارد.

جنجال یک برنامه تلویزیونی

در این بین، شاهد یک اتفاق عجیب در یک برنامه تلویزیونی بودیم که مجری آن برنامه، از حاضران خواسته بود ماسک‌های خود را بردارند، چون کرونا تمام شده است!!

انعکاس این برنامه تلویزیونی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، با واکنش‌هایی از سوی متخصصین علم پزشکی و اعضای کمیته علمی کشوری کرونا مواجه شد.

البته بماند که مجری برنامه، روز پس از ماجرای اعلام پایان کرونا، گفته خود را اصلاح کرده و عنوان داشته که "به ما اجازه دادند که تماشاگران در استودیو می‌توانند ماسک خود را بردارند."، اما بهتر است قبل از هر صحبت و طرح موضوعی، به تبعات و پیامدهای آن فکر کنیم. زیرا، نمی‌توان با کرونا مثل یک سرماخوردگی ساده برخورد کرد.

واکنش اعضای ستاد کرونا

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، لغو پروتکل‌های بهداشتی دوران کرونا را منوط به اعلام وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا دانست و گفت: با وجود فروکش کردن طغیان‌های کرونایی در کشور، اما همچنان رعایت شیوه نامه‌ها باید ادامه داشته باشد.

وی افزود: اگر نیاز باشد که مردم در اجتماعات شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نکنند، ستاد ملی کرونا یا وزارت بهداشت باید به طور رسمی اعلام کند.
پدرام پاک‌آیین رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز در واکنش به لغو پروتکل‌های بهداشتی در برنامه خندوانه اظهار کرد: تصمیم گیری درمورد لغو یا ادامه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کرونا برعهده ستاد ملی مقابله با کروناست، ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برداشتن ماسک هیچ مصوبه ای نداشته است و مردم باید همچنان شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند.

پاک‌آیین یادآور شد: از مردم درخواست می‌کنیم همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و ماسک بزنند تا بتوان آمار بیماری را در همین سطح حداقلی و حتی پایین‌تر نگهداشت چرا که حتی یک نفر تلفات روزانه ناراحت کننده است.

احتمال شیوع سویه های جدیدبالاست

در همین حال، حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، با اشاره به این موضوع که در برخی کشورهای آفریقایی و آمریکایی شاهد افزایش ابتلاء به زیرسویه های اومیکرون هستیم، گفت: با توجه به گردش ویروس مخصوصاً در کشورهای آفریقایی که درصد واکسیناسیون بسیار پایین است، احتمال اینکه با سویه های جدید مواجه شویم، بالا می‌رود.

وی افزود: در حال حاضر زیرسویه های دیگر اومیکرون که در آمریکا و کشورهای آفریقایی غالب است، در کشور ما شیوع پیدا نکرده بنابراین تا زمانی که مطمئن نشده‌ایم که این زیرسویه ها در آن کشورها چگونه رفتار می‌کنند، باید جوانب احتیاط و پروتکل‌های بهداشتی را با جدیت رعایت کنیم.

جماعتی در واکنش به ماجرای پایان کرونا در ایران که در یک برنامه تلویزیونی اعلام شده بود، گفت: درست است که پاندمی از مرحله حاد عبور کرده، اما ویروس همچنان در کشور در چرخش است و پاندمی به پایان نرسیده است. لذا، افرادی که در برنامه‌های تلویزیونی در مورد موضوعات مربوط به سلامتی صحبت می‌کنند، باید تخصص لازم در این زمینه را داشته باشند و یا بر اساس منابع موثق اظهار نظر کنند.

وی گفت: تصمیم گیری های کلان در حوزه سلامت باید از سوی مراجع ذی صلاح، مسئولان، کارشناسان و متخصصان وزارت بهداشت مطرح شود. اظهارنظرهای شخصی در موضوعات مربوط به سلامتی مورد تأیید نیست. مردم اخبار و اطلاعیه‌های وزارت بهداشت را پیگیری کنند.

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی نیز چند روز پیش گفته بود در ایران فعلا وضعیت ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا وضعیت خوبی دارد، این بهبود وضعیت به دو دلیل اتفاق افتاده، یکی میزان زیاد ابتلا در دوره پیک اومیکرون در کشور که باعث شد تا ایمنی گله‌ای ایجاد شود و دومی واکسیناسیون گسترده در جامعه بود.

او می‌گوید: سویه اومیکرونی که در ایران شاهد آن بودیم از نوع BA1 و BA2 در کشور بود، در حالی که در حال حاضر نوع BA4 و BA5 در آمریکا و اروپا شایع شده است،‌از طرفی در فلسطین اشغالی نیز گفته می‌شود که سویه دلتا شایع شده است، با این اتفاقاتی که در مناطق مختلف افتاده ما هم باید منتظر سویه جدید و موج تازه اپیدمی کرونا در تابستان باشیم.

او تاکید دارد: تکلیف ما درباره ویروس کرونا اصلا مشخص نیست،‌این ویروس بسیار عجیب و غریب رفتار می‌کند.

به نظر می‌رسد در روزهایی که شاهد عبور از بحران کرونا در کشور هستیم و شرایط برای بازگشت به روزهای بدون ترس و دلهره پاندمی خطرناک قرن جدید، تقریباً فراهم شده است، نباید با ادعاهای جنجالی، اوضاع را به هم ریخت. زیرا، کرونا همچنان آتش زیر خاکستر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha