پس از ۲ سال و ۱۰۰ روز از شیوع همه‌گیری ویروس کرونا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز (پنجشنبه ۱۲ خرداد) را روز بدون فوتی اعلام کرد و ایران در آستانه شکست کرونا قرار گرفت.

ایران در آستانه شکست کرونا/ شادی روز بدون فوتی با غفلت به تلخی تبدیل می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ بود که وزارت بهداشت از ورود کرونا به کشور با ابتلای ۲ مورد قطعی به این بیماری خبر داد و راه این ویروس منحوس به کشور ما باز شد و آهسته‌آهسته به سایر استان‌ها، شهرها و روستاها رسید.

آن دوران هنوز هیچ‌کس نمی‌دانست که چگونه می‌توان در برابر این بیماری ایستاد و مقابله کرد و تنها تصویری که از این بیماری در ذهنمان بود تصاویر منتشر شده از  «ووهان» بود که به جهان مخابره می‌شد. پزشکانی با لباس‌های عجیب‌وغریب یا همان لباس‌های فضایی معروف بالای سر بیماران بودند و اخبار ضدونقیض از جان‌باختن بیماران کرونایی منتشر می‌شد.
 
مردم ایران فراز و نشیب‌های زیادی را با کرونا تجریه کرد و در شرایط بحرانی و در میدان خیز پنجم کرونا درحالی‌که روزانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست می‌دادند، دولت سیزدهم توانست در گام اول با تأمین ۱۰۰ میلیون دز واکسن و آغاز نهضت واکسیناسیون، مطالبه اجتماعی را از هشتگ واکسن بخرید به هشتگ واکسن بزنید، تغییر دهد.

مدیریت دولت مردمی در مورد واکسیناسیون عمومی باعث شد کشور با کاهش آمار مرگ و میر از ۷۰۰ نفر در روز به کمتر از ۲۰۰ نفر در پیک اُمیکرون برسد و موفق شد بسیاری از نگرانی‌ها را در خصوص ابتلا به کرونا یا فوت از این طریق واکسیناسیون کاهش یافت.

با حمایت‌های مردم و تلاش‌های شبانه‌روزی نیروهای بهداشتی و درمانی، بیماری کرونا در ایران کنترل و مهار شده و بیش از یک ماه است که شمار  مرگ و میر روزانه بیماران کرونایی در کشور ما، تک رقمی است.

۱۲ خرداد مرکز روابط‌عمومی وزارت بهداشت از روز بدون فوتی ناشی از بیماری کرونا خبر داد و باعث خوشحالی و شادی همگان شد؛ اما نباید این شادی با غفلت از عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به تلخی تبدیل شود.

همان‌طور که  بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ساعاتی پس از اعلام روز بدون فوتی کرونا در پیامی گفت: امروز روز بدون فوتی ناشی از کرونا در کشور ثبت شد نباید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی فراموش شود.
وی افزود: پس از دو سال و ۱۰۰ روز مقابله ملت قدرتمند ایران با کرونا و درحالی‌که در آمریکا و اروپا آمار تلفات بالایی گزارش می‌شود، ایران نخستین روز بدون فوت کرونا را تجربه کرد.

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: رعایت توصیه‌های بهداشتی را تا جشن پایان کرونا حفظ کنیم.

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی مقابله با کرونا نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: روز بدون فوتی ناشی از کرونا را مرهون همراهی دولت در تأمین واکسن، همکاری مردم در مراجعه به مراکز واکسیناسیون و تزریق دزهای اول تا سوم واکسن و تلاش شبانه‌روزی کادر بهداشت و درمان کشور هستیم.

وی افزود: در کنار واکسیناسیون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و حفظ  فاصله‌گذاری اجتماعی تأثیر بسزایی در کنترل کرونا دارد.

جماعتی تاکید کرد: غفلت و سهل‌انگاری در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و عدم تکمیل روند واکسیناسیون می‌تواند ما را به دوران تلخ کرونایی و مرگ عزیزانمان برگرداند، به همین خاطر تاکید می‌شود که همه ملزم به رعایت اصول بهداشتی هستند.
جماعتی تصریح کرد: از افرادی که هنوز واکسن نزده‌اند، می‌خواهیم که با مراجعه به مراکز واکسیناسیون، کشور را در مهار کرونا همراهی کنند.

عباس شیراوژن سخنگوی ستاد مقابله با کرونا نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: پس از گذشت بیش از ۲۷ ماه لطف و عنایت ویژه خداوند متعال شامل حال ملت شریف ایران و نظام سلامت شد که هیچ خانواده‌ای به علت ابتلا به کرونا سوگوار عزیزش نشود.  

وی اظهار داشت: در این روز خوب و بابرکت نباید نقش همکاران بهداشت و درمان کشور که فداکارانه ایستادگی کردند و در خدمت‌رسانی صادقانه به مردم کم نگذاشتند را فراموش کنیم. یاد و خاطره بیش از ۲۰۰ شهید مدافع سلامت را گرامی می‌داریم.

شیراوژن تصریح کرد: شخص آقای رییس جمهور، معاون اول، وزارت خارجه و یکایک اعضای ستاد ملی کرونا و همکاران وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی به ویژه وزیر بهداشت، با رویکردی جهادی از هیچ تلاشی برای پیشگیری و درمان بیماری چه تهیه واکسن‌های موردنیاز چه تجهیز مراکز درمانی و داروهای موردنیاز کم نگذاشتند.

حالا که شرایط بسیار بهتر شده چه باید کرد؟  


وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد حفاظت و مراقبت از موفقیت‌ها و افتخارات مهم‌تر از رسیدن به آن موفقیت و افتخار باشد. اما ملت، دولت و نظام سلامت ما نشان داده است که مردان میدان کارهای سخت هستند. قدری تحمل دشواری‌های استفاده از ماسک بخصوص در مکان‌های بسته و متراکم و انجام نوبت‌های واکسن موردنیاز حداقل تا سه نوبت وظیفه تاریخی ماست. تشویق دیگران به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون هم کمک مضاعف ما در این مقطع زمانی است.  

درهرحال امیدوارم که هیچگاه شاهد سوگواری خانواده ایرانی به دلیل بیماری کرونا نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha