یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۹
کد خبر: 340266

هر سال روز ۱۵ خرداد با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می‌شود و این نشان از اهمیت موضوع محیط زیست در جوامع بشری دارد.

روز جهانی محیط زیست

روز جهانی محیط زیست

به گزارش سلامت نیوز، روز جهانی محیط زیست (world environment day‌)  هر سال در تاریخ 5 ژوئن مصادف با 15 خردادماه از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم برای نگهداری محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست ، حفاظت و نگهداری از آن و اهمیت بخشیدن به گونه‌های مختلف  زیستی‌جانوری انتخاب شده‌است.

در سال1972، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست تشکیل داد؛ همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل برنامه ی محیط زیست سازمان ملل (UNEP) شد.

با این حال، این مصوبه یک روزه به تصویب نرسید؛ سوئد برای اولین بار در سال 1968 پیشنهاد برگزاری چنین کنفرانسی را به سازمان ملل داد و در سال 1969، سازمان ملل موافقت کرد که پس از 3 سال کنفرانسی در سوئد برگزار شود که بر مسائل زیست محیطی متمرکز باشدجالب اینجاست که این کنفرانس توسط موریس استرانگ، یک دیپلمات کانادایی که در صنعت نفت و معدن کار می‌کرد، رهبری می‌شد که فعالیت های او نیز نقش بسیار زیادی در حوزه ی محیط زیست داشته است.


سرانجام، پس از 4 سال آماده سازی ، در سال 1972 همه ی لوازم برای به تصویب رسیدن این روز مهم فراهم شد.  رهبران جهان از سرتاسر جهان دور هم  جمع شدند تا درباره چگونگی افزایش آگاهی برای حفاظت از محیط زیست بحث کنند و پس از آن WED ساخته شد و سرانجام  2 سال بعد، اولین WED با شعار "تنها یک زمین" جشن گرفته شد.

اوج فعالیت های سازمان ملل متحد، برای حفاظت از محیط زیست و اهمیت بخشیدن به نژادها و گونه های جانوری، مناطب طبیعی ، درسال های 199 تا 2000 میلادی بود؛ به طوری که فعالیت ها و عملکرد های آن به ثبت روزهایی نظیر روز زمین پاک و روز آب در تقویم جهانی انجامید.

شعار امسال روز جهانی محیط زیست : فقط یک زمین!


کمپین جهانی روز جهانی محیط زیست  در سال 2022 (OnlyOneEarth) ، خواستار تغییرات متحول کننده در سیاست ها و انتخاب ها برای ایجاد زندگی پاک تر، سبزتر و پایدار در هماهنگی با طبیعت است. این برنامه به هماهنگی بشر با طبیعت و امکانات ما برای تغییر به یک سبک زندگی سبزتر از طریق سیاست‌ها و انتخاب‌های فردی تمرکز خواهد کرد. 

"تنها یک زمین" شعار  کنفرانس استکهلم 1972  بود، اما با وجود گذر سالیان طولانی، این شعار مثل همیشه مناسب است زیرا  این سیاره تنها خانه ی ما است و بشریت باید از آن محافظت کند.

روز جهانی محیط زیست

کشور میزبان روز جهانی محیط زیست

هر سال، روز جهانی محیط زیست توسط کشور دیگری میزبانی می شود که در آن جشن های رسمی برگزار می شود. کشور میزبان برای سال 2022 سوئد است

اهداف روز جهانی محیط زیست

هدف UNEP از برگزاری کمپین ها

  1. قدر  و اهمیت محیط زیست را دانستن و چهره ای انسانی به آن بخشیدن
  2. آموزش و تربیت و توانمند سازی جوامع برای تبدیل شدن به فعالان در زمینه های مختلف محیط زیستی 
  3. ارتقای  بینش عمومی که هرفرد  و به طور کلی جوامع، در تغییر دیدگاه‌ها و مسائل محیط زیستی نقش محوری و اساسی ایفا می کنند
  4. گسترش مشارکت جوامع با هدف برخورداری هرفرد( هر نسل) از آینده ای امن تر و سعادتمندانه تر

راه های جشن گرفتن روزجهانی محیط زیست

  1. بازیافت مواد به شکل ساخت آثار هنری
  2. مسابقه های دوچرخه سواری به منظور تشویق مردم به استفاده از دوچرخه ها و وسایل نقلیه عمومی
  3. اعلام عمومی خدمات زیست‌محیطی از طریق رادیو و تلویزیون
  4. مسابقات نقاشی، پوستر، مقاله‌نویسی، شعر و…
  5. کنفرانسهای زیست‌محیطی
  6. برنامه‌های آموزشی زیست‌محیطی در مدارس
  7. نمایشگاه‌ها و بازارچه ها
  8. پاکیزه نگاه داشتن محله
  9. کالاهای تبلیغاتی در ارتباط با موضوع امسال از قبیل تی‌شرت، کلاه، نشان کتاب و …
  10. اجرای برنامه‌های عروسکی برای کودکان در ارتباط با پیامهای زیست‌محیطی
  11. بازیافت و تفکیک زباله ها
  12. صرفه جویی در مصرف کاغذ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha