بسیاری از سالمندان با بالا رفتن سن دچار مشکلات جسمی و بیماری‌های مختلف می‌شوند. در این شرایط حفظ و پایبندی به قواعد زندگی سالم برای فرد سالمند دشوار خواهد بود و ممکن است ادامه زندگی به‌صورت مستقل برای سالمند به یک چالش بزرگ تبدیل شود. 

پرستار سالمندِ مطمئن و آموزش دیده را چطور پیدا کنیم؟

سالمندی که دچار ناتوانی‌های مختلف جسمی یا روانی شده باشد قطعاً بدون دریافت کمک‌های تخصصی  قادر به ادامه زندگی در منزل شخصی خود نخواهد بود. 

نگرانی از ترک محل زندگی و از دست دادن استقلال یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سالمندان است که  با استخدام یک پرستار سالمند حرفه‌ای این مشکل قابل‌حل است.

این پرستاران بسته به نیاز سالمند قادر به ارائه طیف وسیعی از خدمات پزشکی، پرستاری، پاراکلینیکی، خدمات مراقبتی و نظافتی در منزل  هستند.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم که استخدام پرستار سالمند در منزل چه مزایای برای سالمند و اطرافیان او دارد:

علائمی هشداردهنده که نشان دهنده نیاز سالمند به حضور پرستار است

گاهی اوقات اطرافیان و خانواده سالمند متوجه بروز تغییراتی در رفتار سالمند می‌شوند که ممکن است باعث تعجب آنها شود. این علائم ممکن است به‌تدریج ظاهر شوند و حتی فرد سالمند نیز متوجه بروز این تغییرات نشود. 
 

پرستار سالمندِ مطمئن و آموزش دیده را چطور پیدا کنیم؟

برای بسیاری از افراد سالمند پذیرش این موضوع که برای انجام امور زندگی خود به کمک دیگران نیاز دارند بسیار دشوار است. در این شرایط لازم است اطرافیان سالمند نسبت به تغییرات به وجود آمده هوشیار بوده و در صورت نیاز نسبت به استخدام مراقب و پرستار سالمند اقدام کنند. 

در ادامه مهم‌ترین علایمی که نشان دهنده نیاز سالمند به دریافت مراقبت‌های تخصصی از سوی پرستار سالمند حرفه ای است را بیان کرده‌ایم:

سالمند بیشتر ساعات روز در بستر باقی می‌ماند و تمایلی به خروج از اتاق خواب ندارد

سالمند به دلیل فراموش کردن وعده‌های غذایی ممکن است دچار تغییرات وزنی شدید شود 

افزایش وزن ناشی از فراموشی و خوردن مجدد وعده‌های غذایی 

مشکل در راه رفتن یا ایستادن پس از نشستن طولانی‌مدت

مشاهده خراش یا ساییدگی روی دیوارها و وسایل دیگر به دلیل برخورد سالمند به مبلمان  

فراموشی مصرف دارو یا مصرف دوزهای نادرست داروها 

بوی نامتعارف یا نامطبوع بدن ناشی از عدم دوش گرفتن یا حمام نکردن به مدت طولانی 

استشمام بوی مداوم ادرار روی لباس یا محیط خانه

فقدان یا بی‌توجهی آشکار به نظافت، مانند نامرتب بودن موها، ناخن‌های بلند، مسواک نزدن یا نخ دندان نکشیدن و استفاده مکرر از لباس‌های کثیف یا لکه‌دار.

انبوه نامه‌های باز نشده یا قبوض پرداخت‌نشده 

مشاهده علائم تصادف و فرورفتگی‌ها و خراش  روی خودرویی که سالمند راننده آن است

ناتوانی در هدایت ماشین  

خاموش نکردن وسایل مانند اجاق‌گاز، سیگار یا پیپ و رها کردن آنها
 

روش‌های استخدام پرستار سالمند 

  • زمانی که این موضوع مشخص شد که سالمند دیگر به تنهای قادر به ادامه زندگی در منزل شخصی خود نیست و تمایلی به نقل‌مکان به منزل اعضای خانواده یا سرای سالمندان ندارد، بهترین گزینه استخدام پرستار سالمند است که برای این کار دو روش اصلی وجود دارد.

-     استخدام سالمند از طریق شخصی

-     استخدام سالمند از طریق مراکز مجاز خدمات پرستاری 
 

در روش اول فرد برای استخدام پرستار از روش‌هایی مانند درج آگهی یا توصیه‌های دوستان و آشنایان برای یافتن پرستار استفاده می‌کند. علیرغم این که این روش هزینه کمی دارد اما با مشکلات بزرگی همراه است. در این شرایط کارفرما هیچ‌گونه اطلاعاتی از سوابق کاری یا تحصیلی پرستار ندارد و ممکن است پرستار در مورد این موضوعات اطلاعات اندکی در اختیار کارفرما قرار دهد. عدم وجود تعهد و قرارداد قانونی بین طرفین سبب بالا رفتن احتمال ترک کار توسط پرستار و نبود امکان جایگزینی سریع برای پرستار می‌شود. 

مزایای استخدام پرستار سالمند از مرکز خدمات پرستاری

استخدام پرستار سالمند از طریق مراکز مجاز ارائه خدمات پرستاری بهترین روش استخدام پرستار سالمند در منزل است. خوشبختانه امروزه با استفاده از اینترنت اطلاعات ثبت، مجوزها و سوابق این مؤسسات قابل‌دسترسی است و می‌توان در این مورد تحقیقات مبسوطی را انجام داد. 

مزایای یافتن پرستار سالمند از طریق مراکز مراقبت و پرستاری مجاز شامل موارد زیر است:

       کلیه سوابق و مدارک پرستاران سالمند پیش از استخدام توسط موسسه بررسی و ارزیابی دقیق قرارگرفته‌اند. قطعاً تنها افرادی موفق به پذیرش در این مراکز می‌شوند که سوابق ارائه‌شده آنها با استاندارهای مجاز هماهنگ باشد.

  • از انجایی که کادر پرستاران این مراکز با طیف وسیعی از سالمندان همکاری داشته اند  از تجارب بی شماری در ارائه خدمات پرستاری برخوردار هستند.
  • در خواست مراقب پشتیبان در مواقع ضروری یکی دیگر از مزیت های استخدام پرستار از مرکز پرستاری است. در شرایطی که به هر دلیلی پرستار اصلی سالمند قادر به ارائه خدمات پرستاری از سالمند نباشد می توان برای اعزام یک پرستار جایگزین از مرکز درخواست کرد.
  • پرستاران در این مرکز تحت آموزش های تخصصی و دوره ای قرار دارند و در مقابل برنامه های  مراقبتی متغیر(تغییر در توانایی های سالمند) منعطف هستند.
  • در صورت بروز مشکل از سوی پرستار و عدم توافق در مورد مسائل می توان برای بیان نگرانی ها و ارائه شکایات به واحد نظارت مرکز تماس گرفت تا این مشکل به سرعت از طریق موسسه مورد بررسی قرار گیرد.
  • کلیه قرار دادها و امور حقوفی فی مابین کارفرما و پرستار توسط مرکز انجام می شود و تنها کافی است که این قرار داد به امضای طرفین برسد. 

سطوح خدمات پرستار سالمند در منزل 

بسیاری از سالمندان علیرغم روبرویی با مشکلات و بیماری‌های مختلف همچنان امکان زندگی نسبتاً مستقل در منزل خود را دارند. در این شرایط ممکن است سالمند تنها برای پاره‌ای از امور و به‌صورت مقطعی به کمک یک پرستار نیاز داشته باشد. 

استفاده از خدمات مراقبتی مانند همدم سالمند برای این سالمندان نه تنها از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است از سویی دیگر به سالمند اجازه می‌دهد که از حمایت عاطفی و روانی پرستار برخوردار شود. 

پرستار سالمندِ مطمئن و آموزش دیده را چطور پیدا کنیم؟

تعدادی دیگر از سالمندان ممکن است در انجام امور منزل، استحمام و جابه‌جایی به کمک نیاز داشته باشند که در این شرایط حضور یک پرستار و مراقب دائمی و شبانه‌روزی در کنار سالمند کمک‌کننده خواهد بود. 

مدیریت بر مصرف داروها

پرستار سالمندِ مطمئن و آموزش دیده را چطور پیدا کنیم؟

افراد سالمند اغلب از داروهای مختلفی برای درمان بیماری‌های خود استفاده می‌کنند. معمولاً سالمندان برای پیگیری لیست داروهای خود، درک تداخلات دارویی و مصرف دوزهای تجویزشده در زمان مناسب به کمک نیاز دارند. در این شرایط پرستار سالمند با نظارت بر داروهای سالمند و برنامه‌ریزی برای سیستم‌های یادآوری، به کاهش خطر اختلاط داروها و مشکلات سلامتی مرتبط با آن‌ها کمک می‌کند.

رانندگی و حمل‌ونقل ایمن

در بیشتر مواقع افراد سالمند به‌مرورزمان به رانندگان ناایمنی تبدیل می‌شوند و باید رانندگی کردن را به دیگران واگذار کنند. در این شرایط همراهی پرستار سالمندی که توانایی رانندگی کردن داشته باشد برای رساندن سالمند به فروشگاه‌ها، جلسات، قرار ملاقات‌های پزشک، رویدادهای اجتماعی از اهمیت بسزایی برخوردار است. چنین کمک‌هایی باعث عدم قطع ارتباط دنیای سالمندان با محیط خارج از خانه است و به سالمند کمک می‌کند که از نظر جسمی و ذهنی فعال باقی بمانند.

هزینه پرستار سالمند در منزل چقدر است؟

تعرفه‌های ارائه خدمات پرستاری در منزل به صورت سالانه توسط شورای عالی بیمه و خدمات درمانی به مراکز خدمات مراقبتی و پرستاری ابلاغ می‌شود. البته وضعیت جسمی و ذهنی سالمند در خدمات مورد انتظار تأثیر گذار است و میزان هزینه پرداختی را تغییر خواهد داد.

اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتری در مورد پرستار سالمند دارید می‌توانید با شماره‌های مرکز پرستاری آسایش ایرانیان تماس حاصل کرده و با مشاوران این مرکز به‌صورت شبانه‌روزی مشورت فرمایید.
منبع:
https://asayeshiranian.com
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پریا FR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 0
    من برای پرستار سالمند خیلی دنبال شرکت معتبر و مورد اطمینان هستم. این شرکت آسایش ایرانیان خوبه؟