فوق تخصص گوارش و کبد و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از ابتدا قرن بیست و یکم، بیماری‌های دستگاه گوارشی افزایش پیدا کرده و دو برابر شده است.   

افزایش دو برابری بیماری‌های دستگاه گوارش از ابتدای قرن ۲۱

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، دکتر سید محمود اسحاق حسینی افزود: ریفلاکس یکی از شایعترین مشکلات گوارشی در دو دهه اخیر بوده و از هر چهار نفر یک نفر دچار ریفلاکس یا بازگشت محتویات معده به مری است که به شیوه تغذیه ارتباط نزدیک دارد.  

به گزارش روابط عمومی جامعه پزشکان داخلی ایران،وی اظهار داشت: چاقی مشکل شایع دیگری است، بگونه ای که حدود  ۶۰ درصد جامعه کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند، کبد چرب نیز شیوع بالایی پیدا کرده و اگر جلوی آن را نگیریم در طول دهه آینده تبدیل به سیروز کبدی و نارسایی کبد می شود و نیاز به پیوند خواهد داشت.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: مشکل دیگر زخم های دستگاه گوارش(زخم معده) و هپاتیت بی است که  تحت کنترل قرار دارد.  البته بیماری های کولیت اولسروز و سندرم روده تحریک پذیر به دلیل شیوه نادرست تغذیه ای، استرس و زندگی ماشینی افزایش یافته است.

به گفته اسحاق حسینی، حدود سه درصد جامعه دچار کبد چرب هستند و اگر مراقبت و کنترل نشوند به سیروز کبدی و در نهایت پیوند کبد و هزینه های بیشتر منجر خواهد شد. از هر سه نفر یک نفر به درجاتی از کبد چرب مبتلاست و این رقم بالایی برای آینده محسوب می شود که اگر خود خبر نداشته و بی توجهی شود پیامدهای بدی خواهد داشت.  

وی افزود: اغلب بیماریهای گوارشی به نوع و نحوه تغذیه ارتباط دارد و طی دهه های اخیر گرایش به مصرف فست فود و سرخ کردنی با چربی فراوان به جای غذای سنتی افزایش یافته، غذاهای چرب علاوه بر اینکه موجب ریفلاکس می شود مضرات دیگری نیز دارد؛ شیوع سرطان ها نیز با خوردن غذاهای چرب و روغن و سرخ کردنی ها، استرس و سایر عوامل مرتبط است و  افزایش می یابد.

این پزشک تاکید کرد: سرطان معده یکی از شایعترین انواع سرطان در کشور بوده و سرطان پانکراس نیز بدترین سرطان دستگاه گوارش محسوب می شود که متاسفانه در حال افزایش است. مصرف مواد مخدر در بروز سرطان پانکراس یا لوزالمعده نقش دارد. اثبات شده که علاوه بر دخانیات که در انواع سرطان نقش دارد، مواد مخدر نیز در بروز سرطان پانکراس نقش مهمی دارد.

نقش کرونا در آشکار شدن بیماری‌ها 

اسحاق حسینی ادامه داد: کرونا باعث شد که بسیاری از بیماریهای داخلی آشکار شود، به عنوان مثال بسیاری از افراد قبل از همه گیری کرونا پیش دیابتیک بودند و بعد از کرونا به دلیل مصرف کورتن و برخی داروها اکنون متاسفانه  مبتلا به دیابت شده اند. تعداد موارد مبتلا به دیابت که در طول مدت همه گیری کرونا شناسایی و ویزیت کردیم، خیلی بیشتر از دوران قبل از کرونا بوده است.

وی گفت: البته موارد شناسایی شده تحت نظر متخصصین داخلی و فوق تخصص غدد هستند. شاید بتوان گفت در مورد سایر بیماریها از جمله امراض گوارش نیز تعداد موارد ابتلا به مشکلات گوارشی بعد از ابتلا به کرونا افزایش پیدا کرده ، حتی در اوایل عوارض گوارشی ازجمله اسهال یا یبوست و دردهای گوارشی کووید بیشتر بود و بعد به مشکلات ریوی و سایر مشکلات تبدیل می شد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: کرونا همچنان وجود دارد و عوارض دراز مدت آن باقی خواهد ماند حتی برخی عوارض آن ناشناخته است و شاید در آینده بروز پیدا کند که از جمله به عوارض سیستم اعصاب مرکزی و مشکلات روحی روانی می توان اشاره کرد.

اسحاق حسینی افزود: کرونا کنترل شده ولی باید همیشه مراقب بود چون این ویروس در محیط زندگی و اجتماع وجود دارد. تغییرات اجابت مزاج و موارد ابتلا به کبد چرب و حتی بروز زخم های گوارش نیز از پیامدهای کرونا است و با قاطعیت می توان گفت که از دهان تا مقعد عوارضی را ایجاد کند ولی هر چه باشد قابل کنترل خواهد بود. با وجود کنترل اپیدمی و درمان هنوز برخی افراد بی اشتها هستند و یا مزه غذا یا بوها را متوجه نمی‌شوند. ابتدا تصور می شد این عوارض کوتاه مدت است و بر طرف می شود حتی به برخی بیماران قول بازگشت چشایی و بویایی بعد از۶ ماه داده بودیم ولی هنوز محقق نشده و برخی حواس از دست رفته  با گذشت ماه ها و سالها بازنگشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha