دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 340318

ورود پزشکان غیرمتخصص به حوزه پوست موضوعی است که نه‌تنها در ایران که در کل دنیا به معضلی تبدیل شده است، زیرا متخصصان پوست بر این باورند که این اتفاق می‌تواند سلامتی افراد را برای همه عمر تحت تاثیر قرار دهد.

 هشدار؛ با اعتماد مردم بازی نکنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ، ماجرا اینجاست که با وجود آنکه تعداد متخصصان پوست در کشور ما کم نیست و بیش از هزارو500 پزشک متخصص پوست در کشور فعالیت می‌کنند، اما آمار عمل‌هایی که توسط پزشکان غیرمتخصص انجام می‌شود، بسیار قابل ملاحظه است. بدتر از آن زمانی است که آرایشگاه‌ها نیز پا داخل کفش پزشکان زیبایی کرده و در برخی امور مربوط به پزشکان متخصص زیبایی ورود پیدا کرده‌اند. این ماجرا سبب شده که آسیب زیادی به حوزه سلامت وارد شود.

مینا یکی از کسانی است که تزریق ژل در گونه، دو سال است او را خانه‌نشین کرده است. توازن صورتش از بین رفته و حالا خودش می‌ترسد جلوی آینه برود. او می‌گوید: «برای تزریق ژل گونه به دکتر رفتم. روی تابلو نوشته شده بود پوست و مو و همین موضوع سبب شد اعتماد کنم.» او می‌گوید: «چند روز بعد احساس می‌کردم صورتم درد می‌کند. مواد تزریق‌شده در صورتم حرکت می‌کرد. وقتی برای بررسی بیشتر به مطب دکتر رفتم، روی صورتم تزریق مجدد انجام داد و شرایطم بدتر شد. من شکایت کرده‌ام و پیگیر آن هستم، اما حتی اگر این شکایت هم به نتیجه برسد، چه چیزی می‌تواند زیبایی من را برگرداند.»

پوست و اهمیت آن

رضا رباطی، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات پوست در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین» توضیح می‌دهد که همه مشکلات پوستی تنها در زمره زیبایی به شمار نمی‌رود و همین کم‌اهمیت جلوه‌دادن مشکلات پوستی راهی برای شیادی در این حوزه باز کرده است.

سرطان پوست شایع‌ترین سرطان بدن به شمار می‌رود، اما جای شکرش باقی است که شکل شایع این سرطان تهاجم عمومی نمی‌دهد و تنها تخریب موضعی ایجاد می‌کند. در واقع مرگ‌ومیر با سرطان پوست کم است و تنها در حالتی که فردی به سرطان سلول‌های رنگدانه‌ای مبتلا شود، دیگر نمی‌توان برای او کاری کرد، البته این اتفاق وقتی می‌افتد که مدت زمان زیادی از شروع مشکل گذشته و فرد به آن توجهی نکرده باشد.

او بیان می‌کند بحثی که در حوزه پوست وجود دارد این است که برخی خودبه‌خود و با دست خودشان سبب بروز بسیاری از بیماری‌های پوستی می‌شوند. بارها و بارها توصیه شده که وقتی در معرض آفتاب قرار می‌گیرید، حتما از ضدآفتاب استفاده کنید یا از دستگاه‌های سولاریوم استفاده نکنید، اما متاسفانه به بسیاری از این توصیه‌ها توجهی نمی‌شود.

ورود پزشکان غیرمتخصص به حوزه پوست

نگاه پزشک متخصص به پوست کاملا متفاوت از نگاه پزشک عمومی یا فرد غیرمتخصص است. این موضوعی است که رباطی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «ورود پزشکان غیرمتخصص به حوزه پوست معضلی است که سال‌ها با آن روبه‌رو هستیم. نکته مهم این است که در حال حاضر تنها پزشکان نیستند که به این حوزه وارد می‌شوند، بلکه برخی از آرایشگاه‌ها نیز در حوزه پوست ورود می‌کنند.»

او تاکید می‌کند که درست است که بوتاکس و ژل یا انجام برخی کارهای پوستی می‌تواند توسط برخی از پزشکان انجام شود، اما میزان و استفاده از انواع این ژل‌ها و مواد بوتاکس در تخصص متخصص پوست است. ما نمونه‌های زیادی داشتیم از اینکه فرد در مراکز غیرمعتبر بوتاکس و ژل تزریق کرده، اما دچار مشکل شده است. بینی‌اش کاملا سیاه شده یا بینایی‌اش را کاملا از دست داده است.

گول تبلیغات عمل‌های زیبایی را نخورید

ماجرا این است که کارهای تزریقی بسیار تخصصی است. متاسفانه در شبکه‌های مجازی تبلیغات گسترده‌ای در این‌خصوص انجام می‌شود که کار را ساده نشان می‌دهد. تعداد زیادی از مردم نیز گول این تبلیغات را می‌خورند و به بهانه آنکه قیمت‌ها ارزان‌تر است، به همان مراکز مراجعه می‌کنند، غافل از اینکه تزریق‌ها کاملا  تخصصی است. در واقع یک متخصص پوست هفت سال دوره عمومی را طی می‌کند، بعد چهار سال تخصص پوست را می‌گذراند. او در این دوران می‌آموزد که چه ژلی مناسب چه پوستی است و چه میزان باید تزریق  شود. این کاری نیست که هر آرایشگاه یا پزشک غیرمتخصص بتواند آن را انجام دهد.رباطی به این نکته اشاره می‌کند که یک متخصص پوست در طول چهار سال دوره تخصصش بیش از سه‌هزار بیماری و ساختار پوست را می‌شناسد و با انواع پوست آشنا می‌شود. باور کنید با یک کلاس چند ساعته نمی‌توان در انجام کارهای زیبایی پوست تبحر پیدا کرد.

این متخصص پوست به این موضوع تاکید می‌کند که بیماران زیادی به ما مراجعه می‌کنند که به دلیل انجام کارهای زیبایی مشکلات عدیده‌ای پیدا کرده‌اند که برخی از آنها حتی قابل جبران هم نیست. همین چند روز پیش دختر جوانی پیش من آمد که صورتش گوشت اضافه آورده بود، علت آن هم این بود که برای برداشتن تتوی ابرو به آرایشگاه مراجعه کرده بود. اشتباه آرایشگر و استفاده از مواد نامرغوب سبب شده بود صورت او با گوشت‌های اضافه که به جای ابروی او رشد کرده بود، بسیار تغییر کند و این مسأله می‌تواند در تمام عمرش تاثیرگذار باشد.

مشکلی که راه‌حل قانونی ندارد

راهی برای ورود پزشکان غیرمتخصص به این حوزه وجود ندارد. این موضوعی است که رباطی به آن اشاره‌می‌کند و می‌گوید:‌ «این معضل تنها در کشور ما نیست و در همه کشورهای دنیا وجود دارد. متاسفانه مردم برای خرید یک لباس بیشتر وقت می‌گذارند تا پزشکی که قرار است روی صورت آنها عمل زیبایی انجام دهد.»

توزیع نامناسب متخصصان پوست در کشور

رباطی به این نکته اشاره می‌کند که توزیع متخصصان پوست در کشور به‌شدت ناعادلانه است و شاید یکی از دلایل مراجعه به پزشکان عمومی برای انجام عمل‌های زیبایی همین ماجرا باشد. در بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌ها امکانات زیادی وجود ندارد، به همین دلیل متخصصان ترجیح می‌دهند در شهرهای پرامکانات‌تر حضور پیدا کنند.

بازار نامتعارف عمل‌های زیبایی

بازاری برای اعمال زیبایی به وجود آمده است که همین مسأله باعث می‌شود پزشکان غیرمتخصص به این حوزه وارد شوند. این موضوع را دکتر مهدی قیصری مطرح کرده و معتقد است که باید در این حوزه فرهنگ‌سازی شود تا یک عمل زیبایی ساده به یک فاجعه سلامتی تبدیل نشود.

قیصری با تاکید به تبلیغات زیادی که روی دستگاه‌های زیبایی انجام می‌شود، بیان می‌کند که نباید به همه این دستگاه‌ها اعتماد کرد.به اعتقاد او این دستگاه‌ها از سوی برخی کمپانی‌ها تولید می‌شوند که هدف‌شان تنها منافع مالی است. در واقع آنها تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا این دستگاه‌ها فروخته شود. برایشان فرقی هم نمی‌کند که مشتری پزشک متخصص است یا آرایشگر. نتیجه هم این می‌شود که به جای آنکه این دستگاه‌ها به متخصصان آن کار به فروش برسد، به افراد غیرمتخصص هم عرضه می‌شود و برای آنکه جنبه قانونی‌اش را هم درست کنند، دوره‌های یک روزه یا دو روزه برای افراد می‌گذارند تا این افراد  بتوانند نحوه استفاده از آن را یاد بگیرند و از آن استفاده کنند.

قیصری به این موضوع اشاره می‌کند که دستگاه‌هایی که برای زیبایی صورت یا لاغری استفاده می‌شوند، هیچ کدام بی‌ضرر نیستند و در مواردی می‌توانند خطرناک هم باشند.او به این نکته تاکید می‌کند که بسیاری از تبلیغات دستگاه‌های زیبایی و لاغری غیرواقعی است و مردم باید آگاهی خود را در این مورد بالا ببرند. این اتفاق وقتی رخ خواهد داد که رسانه‌ها مردم را از عوارض این دستگاه‌ها مطلع کنند.

تاثیر شرایط محیطی روی پوست

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه پوست بزرگ‌ترین ارگان بدن است، ادامه می‌دهد: «پوست در واقع تنها ارگانی از بدن است که در ارتباط مستقیم با محیط پیرامونی خود قرار دارد. این محیط پیرامونی ما می‌تواند روی عملکرد پوست تاثیرگذار باشد، بنابراین محیط‌های مختلف می‌تواند تاثیرات مختلف روی پوست بگذارد، به همین دلیل است که بعضی از بیماری‌ها در برخی مناطق بیشتر و در برخی استان‌ها کمتر است و میزان تابش نور آفتاب، درجه تابش، میزان بادهای هر منطقه و حتی رطوبت می‌تواند تاثیر مستقیم روی بیماری‌های پوستی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha