دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 340325

 زمانی که همه‌گیری کووید ۱۹ برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ آغاز شد، اطلاعات زیادی در مورد چگونگی انتقال، مدت‌زمان ماندگاری آنتی‌بادی و موارد دیگر این ویروس وجود نداشت اما اکنون دانشمندان اطلاعات بیشتری در مورد این ویروس کسب کردند.

بهبودیافتگان کرونا نگران ابتلا مجدد نباشند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، موسسه ملی بهداشت ایالات متحده اعلام کرده پس از اینکه فردی مبتلا به کووید ۱۹ شد، سلول‌های ایمنی و پروتئین‌های موجود در بدن وی معمولا می‌توانند ویروس را تشخیص دهند و در صورت بیماری مجدد آن را از بین ببرند.

به گزارش هلث،به‌ طور کلی محافظت از بدن و ایمنی شامل آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های تی کمکی است که می‌توانند پاتوژن‌ها را تشخیص دهند. همچنین سلول‌های تی کشنده، پاتوژن‌ها را از بین می‌برند و سلول‌های بی در صورت نیاز، آنتی‌بادی‌های جدید می‌سازند.

نتایج تحقیقات نشان داده اکثر کسانی که از کووید ۱۹ بهبود یافته‌اند، از هر چهار مورد محافظتی برخوردار هستند. با این حال تحقیقات جدید تا حدودی روشن می‌کند دقیقا چه مدت این آنتی‌بادی‌ها در سیستم ایمنی بدن شما باقی می‌مانند.

پیش از این دانشمندان تنها تخمین‌هایی درباره مدت ماندگاری آنتی‌بادی‌های ضد کووید ۱۹ در بدن داشتند. اکنون تحقیقات جدید مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در هیوستون پاسخی در موراد دیگر ارائه کرده است.

در این تحقیق پژوهشگران بیش از ۵۷ هزار داوطلب ۲۰ ساله یا بیشتر را مورد بررسی قرار دادند که بین اکتبر ۲۰۲۰ و سپتامبر ۲۰۲۱ نمونه خون آنان جمع‌آوری شد.

کاهش ابتلا با عواملی مانند سن و شدت بیماری متفاوت بود.

مایکل سوارتز، محقق ارشد این تحقیق، می‌گوید: ما اکنون تخمین خوبی از مدت زمان ماندگاری آنتی‌بادی‌ها پس از عفونت با کووید ۱۹ داریم. نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد سطح آنتی‌بادی‌ها در کسانی که قبلا آلوده شده بودند، در ۱۰۰ روز اول پس از عفونت افزایش می‌یابد؛ سپس به تدریج طی ۵۰۰ روز آینده و بعد از آن کاهش می‌یابد.  

با این حال اگر هنوز واکسن دریافت نکرده‌اید، محققان این مطالعه همچنان توصیه می‌کنند حتی اگر قبلا آلوده شده‌اید، منتظر نمانید.

به گفته سوارتز واکسیناسیون حتی محافظت بیشتری را در برابر بیماری و بستری شدن در بیمارستان به ویژه در مورد سویه‌های مختلف فراهم می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha