دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
کد خبر: 340326

نتایج یک مطالعه نشان می دهد: سرطان خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می دهد.

ارتباط برخی انواع سرطان با دیابت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نتایج یک مطالعه جدید حاکی از آن است که بیماران مبتلا به سرطان بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.

سرطان عامل اصلی مرگ و میر در دانمارک است. تنها در سال ۲۰۱۹، بیش از ۴۵ هزار مورد سرطان در این کشور تشخیص داده شده است. با وجود افزایش طول عمر مبتلایان به سرطان در دانمارک، اثرات و عوارض طولانی مدت این بیماری، کیفیت زندگی بسیاری از بیماران را کاهش می دهد.

گروهی از متخصصان در دانمارک بر اساس مطالعات خود اظهار داشتند: تشخیص سرطان با افزایش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است. همچنین انواع خاصی از سرطان بیشتر با افزایش خطر ابتلا به دیابت همراه است.

متخصصان دانمارکی اظهار داشتند: اگر فردی به سرطان ریه، پانکراس، پستان، مغز، مجاری ادراری یا رحم مبتلا شود بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارد.

آنان مجموعه ای از داده های گسترده که شامل ۱۱۲ میلیون نمونه خون از ۱.۳ میلیون دانمارکی بود را بررسی کردند که بیش از ۵۰ هزار نفر از آنان مبتلا به سرطان بودند. در حالیکه این مطالعه هیچ نظر قطعی در مورد اینکه چرا انواع خاصی از سرطان با خطر بیشتر ابتلا به دیابت مرتبط است، ارائه نمی کند، محققان به نظریه هایی دست پیدا کردند که می توان مطالعات جدیدی در رابطه با آنها انجام داد.

به گفته متخصصان، روشهای درمانی مختلف سرطان ممکن است به افزایش خطر ابتلا به دیابت کمک کند. بیماری سرطان نیز می تواند دیگر بخشهای بدن را تحت تاثیر قرار دهد. می دانیم که سلول های سرطانی قادر به ترشح موادی هستند که می توانند بر اندام ها تاثیر بگذارند و احتمالا در افزایش بروز دیابت نقش دارند.

به گزارش هندوستان تایمز، این مطالعه همچنین نشان داد: افراد مبتلا به سرطان که پس از آن به دیابت دچار می شوند، معمولا به اندازه بیمارانی که به دنبال ابتلا به سرطان دچار دیابت نمی‌شوند، عمر نمی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha