دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸
کد خبر: 340344

گرفتگی عضلات شکم، هم می‌تواند دردی خفیف و غیر قابل توجه باشد، هم می‌تواند شما را به ستوه آورد! در موارد بسیاری، با تغییراتی در عادات غذا خوردن و نوشیدن و همچنین تمریناتتان، می‌توانید از گرفتگی عضلات شکم را درمان کنید.

گرفتگی عضلات شکم، از علت تا درمان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهداشت نیوز ،اسپاسم عضلانی، که اصطلاحا بنام گرفتگی عضلات نیز شناخته می‌شود، در حقیقت انقباض بی اختیار و شدید عضله است. اما عضلات شکم به طور خاص، مستعد اسپاسم هستند، چرا که خیلی کوتاهند و هنگامی که تمرینی مانند دراز نشست انجام می‌دهید، تمایل به منقبض ماندن دارند.گرفتگی عضلات شکم، هم می‌تواند دردی خفیف و غیر قابل توجه باشد، هم می‌تواند شما را به ستوه آورد! در موارد بسیاری، با تغییراتی در عادات غذا خوردن و نوشیدن و همچنین تمریناتتان، می‌توانید از گرفتگی عضلات شکم پیشگیری کنید.

اسپاسم عضلات شکم

اسپاسم خفیف، حالتی مانند کشیدگی یا لرزش در ماهیچه‌های شکم ایجاد می‌کند، در حالیکه اسپاسم شدید، دردی تیز و سوزنی دارد. اگر انقباض عضلات خیلی شدید باشد، حتی می‌تواند باعث ایجاد توده‌ای زیر پوست شود، چرا که عضلات بهم گره می‌خورند.

دلایل اسپاسم عضلات شکم


علت دقیق اسپاسم عضلات مشخص نیست، اما شرایط مشخصی، بعنوان محرک‌هایی که باعث اسپاسم می‌شوند، شناخته شده اند. شرایط معمول که به گرفتگی عضلات ختم می‌شوند، کم آبی بدن، خستگی عضلات، کمبود یا عدم تعادل الکترولیت و خوب گرم نکردن بدن هستند. نگه داشتن عضلات شکم در یک وضع خاص برای مدتی طولانی هم می‌تواند احتمال اسپاسم عضلات شکم را افزایش دهد. در برخی موارد، قرار گرفتن تحت شرایط خاص پزشکی یا درمانی و یا مصرف داروهای خاصی نیز می‌توانند مسبب ایجاد گرفتگی عضلات شکم باشند.

درمان اسپاسم عضلات شکم


همین که احساس کردید عضله‌ی شکمتان در حال گرفتن است، دستتان را روی ناحیه‌ی مورد نظر گرفته و ماساژ دهید، تا اینکه گرفتگی از بین برود. به آرامی از این پهلو به آن پهلو چرخیدن یا به عقب متمایل شدن هم می‌تواند کمک حالتان باشد. آب یا نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت بنوشید تا به هیدراته شدن عضلاتتان کمک کند.خوردن موز هم از آنجایی که سرشار از پتاسیم الکترولیت است، می‌تواند کمک کند. برای ریلکس شدن عضلات سفت، آنرا گرم کنید، و اگر عضلاتتان درد می‌کند کمپرس سرد کنید. و در آخر اگر دچار اسپاسم شدیدی شده‌اید یا اینکه از مراقبت‌های شخصی نتیجه‌ای نگرفتید، به یک پزشک مراجعه نمایید.

پیشگیری از بوجود آمدن گرفتگی عضلات شکم


برای اینکه از اسپاسم عضلات جلوگیری کنید، قبل از اینکه دراز نشست انجام دهید، حرکات کششی انجام داده و بدنتان را گرم کنید. همچنین ۵ تا ۱۰ دقیقه تمرینات کاردیوی سبک ( هر فعالیتی که ضربان قلب شما را تا ۵۰ الی ۷۵٪ ماکسیمم ضربان قلبتان افزایش دهد، می‌تواند بعنوان کاردیو شناخته شود. برای پیدا کردن ماکسیمم، تقریباً می‌توانید با کسر سنتان از ۲۲۰ (مثلاً اگر ۴۰ سالتان است، می‌شود ۲۲۰ – ۴۰ مساوی با ۱۸۰) آنرا محاسبه کنید) نیز می‌تواند بطور موثری کل بدنتان را گرم کند.

قبل و بعد از دراز نشست، مخصوصا اگر خیلی عرق کرده‌اید آب یا نوشیدنیهای حاوی الکترولیت بنوشید. یک رژیم غذایی مغذی داشته باشید تا مطمئن شوید که مقدار کافی الکترولیت مخصوصا پتاسیم و منیزیم به بدنتان می‌رسد. مصرف مولتی ویتامین هم می‌تواند موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha