رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اکنون در شرایط خوب کرونا هستیم، گفت: براساس آمارهای موجود، اکنون فقط ۳۰ درصد از مردم که دزهای اول و دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، دز سوم را هم زده‌اند که این رقم بسیار پایین است.

در شرایط خوب کرونا هستیم/۳۰ درصد مردم دز سوم واکسن کرونا را زدند

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون کمتر از ۱۵۰ میلیون دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است که بیش از ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دز سوم را تزریق کرده‌اند و این رقم برای مبارزه با ویروس کرونا خیلی کافی نیست و باید دز بوستر «یادآور» از سوی مردم جدی گرفته شود.

براساس اعلام محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حدود ۱۴ میلیون نفر نوبت اول و حدود ۲۸ میلیون نفر در کشور نوبت سوم واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند.

اینکه مردم کمتر به تزریق دز سوم واکسن کرونا اعتقاد دارند، مشکلی است که باید ریشه‌یابی شود، چون زمانی که امیکرون در موج ششم کرونا شیوع پیدا کرد، بسیاری از افرادی که به این ویروس مبتلا شدند و مرگ ناشی از کرونا نصیب آنها شد، ۹۰ درصد آنها افرادی بودند که در تکمیل واکسن کرونای خود سهل‌انگاری کردند.

تکمیل واکسیناسیون کرونا نشان داد که در صورتی که مردم رغبت بیشتری برای تزریق واکسن داشته باشند کمتر می‌توانند با کرونا دست و پنجه نرم کنند و موفقیت ایران تا حدودی در مهار کرونا ناشی از تکمیل واکسیناسیون در کشور بود که مردم باید به شدت آن را جدی بگیرند تا وضعیت پایدار کنونی کشور ماندگار بماند.

در شرایط خوب کرونا هستیم/۳۰ درصد مردم دز سوم واکسن کرونا را زدند

در شرایط بسیار خوب کرونا هستیم

به همین منظور علیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با ایرنا افزود: اینکه اکنون در شرایط خوب کرونا هستیم بسیار دارای اهمیت است اما اقدامی که در این زمینه می‌شود انجام داد این است که مردم به تمام توصیه‌ها، دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی به خوبی عمل کنند که اکنون مهمترین هشدارها و توصیه‌ها به مساله تکمیل مراحل واکسیناسیون مردم برمی‌گردد.

به همین منظور از مردم می‌خواهیم که حتما دز سوم «بوستر» کووید را تزریق کنند چرا که باید سطح پوشش به بالای ۷۰ درصد برسد، اگرچه اکنون ۳۰ درصد مردم دز بوستر را تزریق کرده‌اند، در صورتی که باید این پوشش دز بوستر «یادآور» هم به ۷۰ درصد برسد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اکنون واکسن موردنیاز مردم برای تزریق دز سوم یا یادآور در دسترس است مردم باید از این موقعیت به خوبی استفاده کنند تا شرایط کشور به همین شیوه پایدار بماند چون همه اقدامات ۲ سال و نیم گذشته نشان داد که واکسیناسیون راه مهمی برای نجات کشور از این وضعیت و پایدار ماندن کشور در برابر کرونا است.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: باید به شیوه‌ای عمل کرد که مردم را برای تزریق واکسن کرونا ترغیب کنیم و باید مردم نیز برای واکسیناسیون خود در برابر کرونا استقبال کنند تا دیگر به روزهای سخت و سیاه کرونا برنگردیم و دیگر مرگ‌های بالا و افزایش ابتلای مردم را نداشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هنوز در برخی کشورها آمار مربوط به کرونا روند افزایشی دارد و ممکن است بخاطر وضعیتی که این کشورها دارند، سویه‌های جدید کرونا در ایران را هم شاهد باشیم پس بهتر است مردم ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند.

ناجی تاکید کرد: براساس اطلاعات موجود ممکن است در آینده سویه‌ها یا فرایندهای جدید از کرونا را داشته باشیم و اینکه در فصل سرد سال سویه جدید را در کشور مشاهده کنیم دور از ذهن نیست که همه این مسایل به توجه بیشتر مردم به رعایت همه مسایل بهداشتی دارد.

به گزارش ایرنا، سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشتر گفت: اکنون ۵۰ میلیون دز واکسن ذخیره شده و نگرانی از نظر کمبود واکسن کرونا وجود ندارد، در حال حاضر تعداد مراجعان و بستری شدگان مشکوک، محتمل و قطعی کاهش یافته و وضعیت کشور در حالت نسبتاً با ثباتی قرار گرفته است و سیر مرگ و میر در اثر ابتلاء به ویروس کرونا در کشور نزولی شده است.

در شرایط خوب کرونا هستیم/۳۰ درصد مردم دز سوم واکسن کرونا را زدند

اعلام پایان کرونا با وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت کشور در زمینه سویه امیکرون مناسب است و در اکثر نقاط دنیا از جمله کشور ایران این سویه روند کاهشی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: اما چون اکنون این وضعیت نسبتا پایدار را در کشور داریم نمی‌توانیم بگوییم که کووید تمام شده است، کرونا همچنان هست و باید مردم نسبت به رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک اقدام کنند و نباید عادی انگاری و سهل‌انگاری از سوی مردم صورت گیرد.

ناجی همچنین به اقدام برنامه خندوانه درباره برداشتم ماسک همه میهمانان و اعلام جشن پایان کرونا اشاره کرد و گفت: این اقدام پیغام بدی در جامعه داده است و ممکن است همه این برداشت را داشته باشند که کرونا تمام شده است، اما این تصور اشتباهی است و باید از این اقدامات نادرست جلوگیری شود.

وی اظهار داشت: تهیه‌کنندگان این گونه برنامه های تاثیرگذار باید قبل از چنین اقدام مهمی حتما باید مشاوره داشته باشند، تا با چنین اقدام اشتباهی موجب برخی تصورات نادرست در جامعه نشوند، چون هنوز کرونا در جهان و ایران می‌تازد پس نمی‌توان از ماسک آن هم در مکانی سربسته با جمعیتی زیاد استفاده نکرد.

به گفته ناجی، پایان کرونا را وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا می‌توانند اعلام کنند، نه اینکه در یک برنامه تلویزیونی به این مهم اشاره و همه میهمانان دیگر از ماسک استفاده نکنند.

سهل‌انگاری موجب گردش ویروس کرونا می‌شود

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اکنون وضعیت ایران به دلیل استفاده درست از طرح سراسری واکسیناسیون کنترل شده است اما همچنان تعداد مواردی از ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در روز داریم.

وی تاکید کرد: اگرچه بسیاری از موارد ابتلا نیز در آمار روزانه شناسایی افراد جدید مبتلا به کرونا آورده نمی‌شود و افرادی هستند که با انجام تست خانگی کرونا از ابتلای خود باخبر شده و به همین دلیل یک یا دو هفته در منزل خود را قرنطینه می‌کنند، پس باید توجه داشته باشیم که کرونا همچنان هست.

اکنون وضعیت ایران به دلیل استفاده درست از طرح سراسری واکسیناسیون کنترل شده است اما همچنان تعداد مواردی از ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در روز داریم

وی معتقد است که اگر این سهل انگاری ها از سوی مردم صورت گیرد و به نوعی مردم آزادانه درباره نحوه برخورد با کرونا تصمیم بگیرند، حدس این است که ویروس دوباره گردش داشته باشد.

ناجی اضافه کرد: بنابراین باید همچنان در محیط های بسته و پرازدحام از ماسک استفاده شود و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در دستور کار جدی مردم باشد چون کرونا نشان داد که در محیط بسته و به دلیل اینکه افراد چهره به چهره روبه روی هم هستند امکان انتقال این ویروس وجود دارد.

وی تاکید کرد: همچنان توصیه بهداشتی این است که باید با زدن ماسک در محیط بسته و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مانع انتقال ویروس به دیگران شویم چون بعید نیست که ما با سویه جدیدی در آینده به ویژه فصل سرما در کشور مواجه شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha