پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 340463

شکر یک ماده طبیعی است که هزاران سال است بخشی از رژیم غذایی انسان را شکل می‌دهد. شکر انواع مختلفی دارد که نوع قهوه‌ای و سفید آن از محبوب‌ترین انواع آن‌هاست.

شکر قهوه‌ای بخوریم یا سفید؟

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت  با توجه به اینکه شکر سفید و قهوه‌ای هر دو از چغندر یا نیشکر گرفته می‌شود کاملا با هم مشابه هستند. در حقیقت، شکر قهوه‌ای ترکیبی از شکر و ملاس سفید است که نوعی شربت مشتق از قند است. ملاس مسئول رنگ تیره آن است و ارزش غذایی آن را کمی افزایش می‌دهد.

قابل توجه‌ترین تفاوت غذایی بین این دو شکر این است که شکر قهوه‌ای کمی کلسیم، آهن، پتاسیم و منیزیم بیشتر دارد.

شکر قهوه‌ای نیز حاوی کالری کمتری نسبت به شکر سفید است، اما تفاوت آن ناچیز است. یک قاشق چایخوری (۴ گرم) شکر قهوه‌ای ۱۵ کالری دارد؛ در حالی که همان مقدارشکر سفید ۱۶/۳ کالری دارد. گذشته از این اختلافات جزئی‌، آنها از نظر تغذیه‌ای مشابه هستند و تفاوت اصلی آنها رنگ است.

کدام شکر را باید انتخاب کنیم؟

اینکه شکر سفید یا قهوه‌ای را انتخاب کنید به علاقه و ذائقه شما بستگی دارد؛ زیرا طعم و رنگ، تفاوت‌های اصلی بین این دو شکر است. اگرچه شکر قهوه‌ای حاوی مواد معدنی بیشتری نسبت به شکر سفید است، اما مقادیر این مواد معدنی به قدری اندک هستند که هیچ فایده‌ای برای سلامتی ندارند.

نکته مهم این است که قند عامل مهمی در بروز بیماری‌های چاقی و علت اصلی بیماری‌ها، از جمله دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی است. به همین دلیل توصیه می‌شود فقط ۵ تا ۱۰ درصد کالری روزانه خود را از قند اضافه شده مصرف کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha