این روزها شاهد استقبال بیش از اندازه افراد برای مراجعه به روانشناسان هستیم؛ چرا که گسترش جهان امروز و پیشرفت علم و تکنولوژی موجب شده تا بسیاری از افراد دچار برخی بیماری‌ها و اختلالات روحی و روانی شوند. پس شناخت بهترین روانشناسان حال حاضر، این روزها یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از افراد به حساب می‌آید. اما چطور باید روانشناسان معمولی، خوب و عالی را از یکدیگر تشخیص داد؟ آیا معیاری برای این انتخاب وجود دارد؟ در ادامه این مطلب به بیان نکاتی می‌پردازیم که چالش انتخاب بهترین روانشناسان را برای شما برطرف می‌کند.

بهترین روانشناس حال حاضر ایران

روانشناس کیست و روانشناسی چیست؟

خیلی از ما ممکن است وظیفه اصلی روانشناسان را ندانیم. روانشناس فردیست که فرآیندهای ذهنی و رفتاری انسان را با مشاهده و تفسیر بررسی می‌کند و به ارزیابی ارتباط افراد با یکدیگر و محیط، می‌پردازد. بعضی از روانشناسان بطور مستقل به تحقیق و مطالعه می‌پردازند و برخی دیگر به درمان بیماران مشغول هستند. در واقع روانشناسان به افرادی که بیماری‌‍‌های مرتبط با سلامت بهداشت و روان دارند و لحظات سخت و ناراحت کننده‌ای را سپری می‌کنند، خدمات ارائه می‌دهند.

در واقع حوزه روانشناسی یکی از رشته‌های پرطرفدار دنیای پزشکی است. روانشناسی علم مطالعه رفتار و فرایندهای ذهن موجودات زنده به خصوص انسان است. این روزها که برای انجام هر عملیات و فعالیتی به فکر و اندیشه انسان‌ها نیاز است، شناخت و درمان مسائل و مشکلات مربوط به انسان‌ها یکی از موضوعات بسیار مهم و قابل اهمیت است که وظیفه آن برعهده روانشناسان است.

ویژگی‌های یک روانشناس خوب

مطالعه ویژگی‌های یک روانشناس خوب به شما کمک می‌کند تا نسبت به شایستگی‌های رفتاری و علمی روانشناسان آگاهی پیدا کنید و تشخیص یک روانشناس خوب برایتان آسان‌تر شود. همچنین اگر برای روان درمانی به یک روانشناس مشخص مراجعه می‌کنید، می‌توانید بر اساس این مطالب، درمانگر خود را ارزیابی کنید.

یک روانشناس خوب باید دلسوز و همدرد باشد

همدلی و همدردی دو ویژگی جدا از کلمات و جملات است؛ چرا که بیمار باید با مراجعه به روانشناس و شنیدن صحبت‌های او، احساس همدردی و دلسوزی را با دل و جان خود حس کند. یک روانشناس خوب باید نگرشی مستقل از قضاوت و پیش داوری داشته باشد و همواره به درک و همدلی با بیمار بپردازد. درک و همدلی درمانگر با بیمار باید به گونه‌ای باشد که بیمار حرف‌ها و مشکلات خود را به آسانی با او درمیان بگذارد و از رودربایستی پرهیز کند.

بهترین روانشناس حال حاضر ایران

یک روانشناس خوب باید یک شنونده‌ فعال باشد

روانشناسان باید بیشتر از آن که صحبت کنند، به حرف‌های بیمار خود گوش دهند. هر درمانگری برای آن که بتواند به مراجع کننده خود کمک کند در ابتدا باید به مشکلات او پی ببرد، که بهترین راه گوش دادن به صحبت‌های بیمار است. در واقع یک روانشناس خوب باید شنونده‌ای فعال باشد و گفته‌های بیمار را به خوبی بررسی و تحلیل کند.

یک روانشناس خوب باید مهارت ارتباطی قدرتمندی داشته باشد

بسیاری از افرادی که به روانشناس مراجعه می‌کنند، دارای ضعف در برقراری ارتباط و برخورد با اطرافیان خود هستند. پس ضروری است که یک روانشناس توانایی برقراری ارتباطی فعال و موثر با دوستان و اعضای خانواده بیمار خود داشته باشد. مهارت ارتباطی قدرتمند و تاثیرگذار از جمله ویژگی‌های ضروری و قابل اهمیت برای یک روانشناس است.

یک روانشناس خوب باید رفتار و گفتار سنجیده داشته باشد

روانشناسان باید دارای فن بیان قوی باشند تا بتوانند بیماران را به سمت خود جذب کنند. در صورتی که مراجعین با روانشناس خود احساس نزدیکی و راحتی کنند، روند درمان و گفتگوی آن‌ها با کیفیت بهتری جلو می‌رود. فن بیانی یکی از ویژگی‌های واجب و قابل اهمیت برای روانشناسان است؛ چرا که هیچ بیماری از جلسات خشک و رسمی مشاوره لذت نمی‌برد و از آن گریزان خواهد بود. یک روانشناس خوب باید اعتماد به نفس و شایستگی خود را در رفتار و گفتار خود آشکار کند.

یک روانشناس خوب باید راز نگهدار باشد

رازداری یکی از ویژگی‌های قابل اهمیت در انتخاب روانشناس است. هیچ روانشناسی نباید رازها و گفته‌های بیمار خود را با اطرافیان در میان بگذارد. چرا که باید هر آنچه در جلسات مشاوره بین روانشناس و بیمار مطرح می‌شود، در اتاق باقی بماند و به بیرون درز نکند. پس رازنگهداری درمانگر باعث جذب بیمار به سمت او می‌شود.

یک روانشناس خوب باید بصورت مدام، سطح دانش و توانایی خود را افزایش دهد

علم روانشناسی مانند دیگر علوم هر روز دچار پیشرفت و تغییرات گسترده می‌شود، پس یک روانشناس خوب باید بصورت مداوم به مطالعه و آموزش بپردازد و در جهت ارتقای سطح توانایی‌ها و مهارت خود گام بردارد.

یک روانشناس خوب باید صبور باشد

روانشناس خوب باید با صبوری و بردباری به صحبت‌های بیماران خود گوش دهد و برای ارائه راه‌حل عجول  و کم حوصله نباشد. در واقع بسیاری از اختلالات روانی، نشانه‌ها و ویژگی‌های نزدیک به یکدیگر دارند؛ پس برای تشخیص آن‌ها باید نهایت صبر و شکیبایی را به خرج داد.

یک روانشناس خوب باید به دنبال درمان باشد 

هر فردی برای گذراندن زندگی خود نیازمند کسب درامد است و روانشناسان نیز از این قاعده مستثنا نیستند. یک روانشناس خوب باید تمرکز و توجه خود را بر فرایند درمان بیمار بگذارد، نه این که دائما نگاهش به ساعت باشد تا وقت مشاوره به اتمام برسد و از بیمار خود پول بگیرد.

منبع: بهترین روانشناس حال حاضر ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha