جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3405

دانشمندان بین المللی می گویند درمان موثر جدیدی را برای مبتلایان به پوکی استخوان کشف کرده اند. ابتلا به پوکی استخوان (استئوپروسیس) باعث می شود که استخوان های فرد شکننده شود.

درمانی جدید برای پوکی استخوان کشف شد


به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، بیماری پوکی استخوان سلامت و کیفیت زندگی بسیاری از سالمندان جهان را با خطر روبرو کرده است؛ از جمله در بریتانیا نیمی از زنان و بیست درصد از مردان سالمند به خاطر ابتلا به پوکی استخوان دچار شکستگی استخوان می شوند.

پزشکان و محققان از بیست و هفت کشور جهان این درمان جدید را برای سه سال به آزمایش گذاشتند که نتیجه آن در مجله پزشکی "نیواینگلند" (New England Journal of Medicine) منتشر شده است.

در این آزمایش، که از سوی دانشگاه کالیفرنیا هماهنگ شده است، بیش از هفت هزار و پانصد زن بالای 65 سال شرکت داشته اند. به نیمی از آنها دارویی تزریقی با نام "زولدرونیک اسید" (Zoledronic acid) و به نیمی دیگر "دارونما" داده شد.

یافته های این آزمایش حاکی است که این درمان تزریقی خطر شکستگی لگن خاصره را تا چهل درصد و شکستگی در ستون فقرات را تا هفتاد درصد کاهش می دهد.

"زولدرونیک اسید" (که نام تجاری آن آکلاستاست) از جمله داروهایی است که به استحکام نسج استخوان کمک می کند.

تولیدکنندگان این دارو امیدوارند مقامات اروپا در طی سال جاری میلادی مجوز توزیع "زولدرونیک اسید" را صادر کنند. این دارو فقط یک بار در سال باید تزریق شود و تزریق آن نیز پانزده دقیقه طول می کشد.


 داروهایی که تاکنون برای پوکی استخوان تجویز می شده به صورت قرص بوده و هر روز باید مصرف شود. تحقیقات نشان داده که بیماران پوکی استخوان به طور منظم داروهای خود را مصرف نمی کنند؛ عوارض جانبی این داروها، از جمله تورم لوله مری که بلع را دشوار می کند، باعث می شود بیمار پس از شش ماه مصرف آن را رها کند.

"انجمن ملی استئوپروسیس بریتانیا" در این ارتباط گفت استفاده از این دارو برای مقابله با پوکی استخوان در سالمندان ممکن است که به لحاظ هزینه مناسب باشد اما بی خطر بودن آن باید به طور کامل بررسی شود.

برخی تحقیقات نشان داده که "آلکاستا"، که بهای آن حدود ششصد دلار است، خطر نواسان غیرطبیعی ضربان قلب را افزایش می دهد.

آمار زنان مبتلا به پوکی استخوان در کشورهای مختلف جهان چشمگیر است؛ از جمله حدود 33 درصد زنان بریتانیایی به پوکی استخوان مبتلا هستند. این آمار در میان مردان بریتانیایی به حدود هشت درصد می رسد.

در همین حال، آمار مرگ و میر ناشی از پوکی استخوان در بریتانیا به چهل نفر در روز می رسد.

پرفسور دیوید رید، از دانشگاه آبردین بریتانیا که گروه وی در این تحقیق شرکت داشته، می گوید: "جلوگیری از شکستگی لگن خاصره، که بالاترین آمار از عوارض پوکی استخوان در سالمندان است، امری حیاتی برای این گروه سنی است. حدود بیست درصد از بیمارانی که لگن آن ها دچار شکستگی شده، در عرض شش ماه می میرند."

با این که بسیاری بر این تصور هستند که پوکی استخوان یکی از بیماری های دوران سالمندی است اما گفته می شود که ابتلا به آن در دوران نوجوانی آغاز می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha