حرکات روزانه روده باید عاری از علائمی مانند اسهال، یبوست و مدفوع شل باشد. سایر علائم روده سالم شامل عاری بودن از علائم رکتوم مانند هموروئید و علائم شکمی مانند گاز، نفخ و درد شکم است.

غذاها و توصیه هایی برای تنظیم گوارش

رژیم غذایی و سلامت روده ارتباط نزدیکی با هم دارند. اجتناب از غذاهای فرآوری شده، غذاهای پرچرب و مواد غذایی حاوی قندهای تصفیه شده برای حفظ میکروبیوم سالم بسیار مهم است، زیرا این غذاها باکتری های خوب را از بین می برند و باعث رشد باکتری های مضر می شوند. همچنین تعدادی غذا وجود دارد که می توانید بخورید که به طور فعال رشد باکتری های مفید را تقویت کرده و به سلامت کلی شما کمک می کند.

این غذاها عبارتند از:

1. غذاهای پر فیبر

غذاهای پرفیبر مانند حبوبات، لوبیا، نخود، جو دوسر، موز، انواع توت ها، مارچوبه و تره فرنگی در مطالعات متعددی تاثیر مثبتی بر سلامت روده نشان داده اند.

2. سیر و پیاز

بر اساس مطالعات مختلف، سیر و پیاز ممکن است دارای برخی خواص ضد سرطانی و تقویت کننده سیستم ایمنی باشند، که ارتباط نزدیکی با برخی از عملکردهای اصلی روده دارند. برخی از این مزایا حکایتی هستند، اگرچه برخی تحقیقات انجام شده است.

3. غذاهای تخمیر شده

غذاهای تخمیر شده مانند کیمچی، کلم ترش، ماست، تمپه، میسو و کفیر منابع غذایی عالی از پروبیوتیک ها هستند. در حالی که کیفیت این غذاها ممکن است متفاوت باشد، فواید آنها بر میکروبیوم روده به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است.

4. غذاهای تقویت کننده کلاژن

غذاهای غنی از کلاژن مانند آبگوشت استخوان و ماهی قزل آلا ممکن است برای سلامت کلی و به ویژه سلامت روده مفید باشند. بسیاری از این مزایا نتیجه گیری های حکایتی هستند و می توان تحقیقات بیشتری انجام داد.

همچنین می توانید سعی کنید تولید کلاژن بدن خود را از طریق غذاها تقویت کنید. سعی کنید غذاهای متنوعی مانند قارچ، لبنیات خوب یا برخی از گوشت ها اضافه کنید. بخور، بخواب و سالم باش روده انسان پیچیده تر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد و تأثیر زیادی بر سلامت کل بدن دارد.

روده سالم به سیستم ایمنی قوی، سلامت قلب، سلامت مغز، بهبود خلق و خو، خواب سالم و هضم موثر کمک می کند و ممکن است به پیشگیری از برخی سرطان ها و بیماری های خود ایمنی کمک کند. تعدادی از تغییرات در سبک زندگی وجود دارد که می توانید برای تأثیر مثبت بر سلامت روده و در نتیجه سلامت کلی شما ایجاد کنید.

برای سلامت بهتر گوارش، این نکات ساده را دنبال کنید:

  • از یک رژیم غذایی پر فیبر استفاده کنید. 
  • مطمئن شوید که هم فیبر محلول و هم فیبر نامحلول دریافت می کنید. 
  • مصرف غذاهای پرچرب خود را به حداقل برسانید. 
  • گوشت های بدون چربی را انتخاب کنید. 
  • پروبیوتیک ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. 
  • یک برنامه غذایی منظم را دنبال کنید. 
  • نوشیدن مقدار زیادی آب.

سریع ترین راه برای تنظیم مجدد دستگاه گوارش چیست؟

  • روزه بگیرید . اگر نمیتوانید بعد از شام ساعت 6 بعد از ظهر به بعد چیزی نخورید.
  • غذاهایی که باکتری های مضر را تغذیه می کنند و باعث التهاب می شوند را حذف کنید
  • پروبیوتیک بخورید .
  • خواب کافی داشته باشید ،ورزش کنید و به اندازه لازم در طول روز آب بخورید 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha