یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷

روز جهانی مبارزه با کار کودکان هر ساله در ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) برگزار می‌شود و هدف آن تقویت جنبش جهانی بر ضد کار کودکان است.

روز جهانی مبارزه با کار کودکان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان بین المللی کار (ILO)، صدها میلیون دختر و پسر در سراسر جهان مشغول کارهایی هستند که آنها را از تحصیل، بهداشت، اوقات فراغت و آزادی های اولیه محروم می کند و حقوق آنها را زیر پا می گذارد. بیش از نیمی از این کودکان در معرض بدترین اشکال کار کودکان مانند کار در محیط های خطرناک، برده داری یا سایر اشکال کار اجباری، فعالیت های غیرقانونی مانند قاچاق مواد مخدر و همچنین مشارکت در درگیری های مسلحانه قرار دارند.

سازمان بین المللی کار اولین روز جهانی مبارزه با کار کودکان را در سال 2002 به عنوان راهی برای برجسته کردن وضعیت اسفناک این کودکان بنیان گزاری کرد. این روز که در 12 ژوئن برگزار می شود، فرصتی را برای جلب حمایت بیشتر دولت ها و شرکای اجتماعی سازمان بین المللی کار، جامعه مدنی و دیگران، از جمله مدارس، گروه های جوانان و زنان و همچنین رسانه ها، در مبارزه علیه کار کودکان فراهم می کند.

 براساس پیمان‌نامه حقوق کودک، دولت‌های عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد موظف هستند با هرگونه سوءاستفاده و بهره کشی اقتصادی از کودکان مقابله کنند.

کار کودک به استثمار کودکان به ویژه در کشورهای در حال توسعه اطلاق می شود و در عین حال به دلیل شرایط بد اقتصادی آنها را از دوران کودکی و دسترسی به آموزش محروم می کند. کار کودکان در طول تاریخ به اشکال مختلف وجود  و  شواهد حاکی از آن است که  کودکانی که مانند بزرگسالان درگیر زایمان هستند از ابتدای انقلاب صنعتی وجود داشته اند، که روزانه دوازده ساعت در شیفت کار می کردند.

جدول زمانی روز کار کودک 

قرن ۱۸:  انقلاب صنعتی - کودکان درگیر انقلاب جدید صنعتی  در بریتانیا و آلمان می شوند.

۱۸۳۱:‌ کمیسیون سلطنتی - کمیسیون سلطنتی توصیه می کند که کودکان بین 11 تا 18 سال باید 12 ساعت در روز کار کنند و بین 9 تا 11 سال باید حداکثر 9 ساعت کار کنند.

۱۹۱۰: بیش از دو میلیون کودک شاغل -  تنها در ایالت متحده، بیش از دو میلیون کودک به طور فعال در مشاغل مختلف برای حمایت از اقتصاد مشغول به کار هستند.

۲۰۰۲ : افتتاح اولین روز مقابله با کار کودک توسط  ILO - روز جهانی مبارزه با کار کودکان توسط سازمان بین المللی کار به منظور گسترش آگاهی و فعالیت برای این هدف اعلام شده است.

روز جهانی مبارزه با کار کودکان

معنای دقیق کار کودک 

کار کودک استثمار کودکان به دلیل شرایط اقتصادی خانواده هاست که از دوران کودکی محروم شده و مجبور به کار می شوند تا بتوانند در درآمد خانواده سهیم باشند.

از آزادی کودکان حمایت کنیم

بسیاری از سازمان های غیردولتی برای ریشه کن کردن کار کودکان فعالیت دارند  و کمک های مالی شما می تواند به آنها کمک کند آینده ای برای یک کودک تضمین کنند. 

هر چه بیشتر در مورد کار کودکان بدانیم، بیشتر می توانیم در جهت ریشه کنی آن تلاش کنیم. ایده پشت برگزاری روز جهانی مبارزه با کار کودکان، گسترش آگاهی در مورد خطرناک بودن کار کودکان و اینکه باید متوقف شود، است.

حدود 50 درصد از کودکانی که درگیر کار کودکان و ناعادلانه هستند،  در شرایط بد کاری قرار دارند و در آستانه معلولیت دائمی قرار گرفته اند. هیچ انسانی، چه رسد به یک کودک، سزاوار چنین ظلمی نیست. گرامیداشت این روز و تلاش ما برای حمایت از آزادی آنها، راه را برای پایان دائمی این کار کودکان هموار می کند.

شعار سال ۲۰۲۲ روز جهانی مبارزه با کار کودکان

"حمایت اجتماعی جهانی برای پایان دادن به کار کودکان"

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha