​​​​​​​استویا یک نوع شیرین کننده طبیعی است که از برگ‌های گونه‌  Stevia rebaudiana به دست می‌آید. این گونه گیاهی از گیاهان بومی آمریکای جنوبی است اما در کشورهای برزیل، پاراگوئه، ژاپن و چین رشد می‌کند.

آشنایی کامل با استویا و تاثیر آن بر دیابت

شیرین کنندگی 10 گرم استویا 50 تا 300 برابر بیشتر از شیرین کنندگی 10 گرم شکر است و در برابر حرارت و تغییرات ph پایدار بوده و به حالت تخمیر در نمی‌آید، به همین دلیل به راحتی می‌توانید در پخت و پز استفاده و به نوشیدنی‌های گرم اضافه کنید. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال 2008 عصاره استویا را به عنوان شیرین‌کننده بی‌خطر برای استفاده در غذا اعلام کرد. در این مقاله قصد داریم شما را به صورت کامل با مضرات قند و شکر و فواید استویا برای پیشگری از دیابت آشنا کنیم.

مضرات قند و شکر، استویا بهترین جایگزین شکر

قند و شکر علاوه بر افزایش احتمال ابتلا به دیابت داری معایب بسیاری است که باعث شده خیلی از افراد این سم سفید را از سبد خوراک خانواده خود حذف و استویا ربودیان را جایگزین آن کنند، در ادامه به چند مورد از مضرات این ماده فاقد ارزش غذایی خواهیم پرداخت.

سرطان زا بودن

یکی از عوامل ایجاد سرطان، بالا بودن انسولین در بدن است که به دنبال افزایش قند خون، مقدار انسولین نیز افزایش می‌یابد. سرطان به دلیل رشد بیش از حد سلول‌های بدن رخ می‌دهد که وجود قندهای ساده در دسترس این سلول‌ها، باعث افزایش رشد هرچه بیشتر آن‌ها خواهد شد.

چرب شدن کبد

در صورت افزایش قند خون، قندهای اضافی در بدن به صورت گلیکوژن در کبد و سلول های ماهیچه‌ای ذخیره می‌شود و اگر این گلیکوژن دور کبد مصرف نشود، رفته رفته باعث چرب شدن کبد شده و مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت.

ابتلا به بیماری‌های قلبی

مطالعات پزشکی نشان‌دهنده این مورد است که ازدیاد فروکتوز (ساکارز یا شکر بعد از شکسته شدن در بدن به فروکتور و گلوکز تبدیل می‌شود) منجر به افزایش تریگلیسیرید، کلسترول متراکم و اکسید شده می‌شود که این موارد عامل اصلی بیماری های قلبی و گرفتگی جریان‌های خون هستند.

تاثیر استویا بر پیشگیری از دیابت

دیابت به نوعی از بیماری گفته می‌شود که در استفاده بدن از قند خون اختلال ایجاد می‌کند. دیابت انواع مختلفی دارد، که هر یک روش های کنترل متفاوتی دارند. افزایش قندخون عامل اصلی ابتلا به دیابت است و توصیه می‌شود از آنجایی که برای دیابت درمان خاصی وجود ندارد قبل از دچار شدن به این بیماری با تغذیه مناسب در جهت پیشگری از دیابت اقدام نمایید.

استویا به عنوان یکی از معروف‌ترین شیرین کننده‌های طبیعی، که دارای کالری صفر است، می‌تواند مناسب‌ترین جایگزین شکر و قند در رژیم غذایی شما باشد.
در صورت استفاده از استویا بجای شکر در دستور تهیه غذاها، مبتلایان به دیابت نیز می‌توانند تنوع زیادی در برنامه غذایی خود داشته باشند و از خواص مفید آن بهره‌مند شوند. دستورهای غذایی که با استویا تهیه می‌شود  مزایای زیادی دارد مثل:

  • خواص آنتی اکسیدانی که باعث افزایش ایمنی بدن می‌شود
  • کنترل قند خون، چه هنگام ناشتا و چه بعد از غذا
  • ایجاد سیری طولانی و کاهش گرسنگی
  • محافظت در برابر آسیب کبد و کلیه
  • کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول

تاثیر استویا بر فشار خون

برخی مواد تشکیل دهنده استویا ربودیان می‌توانند دفع سدیم از طریق ادرار افزایش دهند و از طرفی باعث افزایش واکنش های کاردیوتونیک می‌شوند که باعث کاهش فشار خون و تنظیم ضربان قلب می‌شود.

حساسیت زایی استویا

طی چندین سال تحقیقاتی که توسط دانشمندان سراسر دنیا روی ماده استویا صورت گرفته، هیچ‌گونه واکنش‌های آلرژیک مشاهده نشده است.

عوارض جانبی استویا

بر اساس مطالعات صورت گرفته عصاره گیاه استویا فاقد عوارض جانبی بوده و این ماده توسط سازمان غذا و دارو جزو مواد غذایی و افزودنی‌های مجاز شناخته شده است ولی ممکن است مصرف برگ‌های این گیاه باعث مشکلات گوارشی شود.

محصولاتی که از استویا درست می‌شوند ممکن است محتوای الکل قند باشند که برای افراد دارای حساسیت به این نوع از الکل ها دارای عوارضی مثل نفخ معده، حالت تهوع و اسهال و گرفتگی عضلات شکم باشد. به صورت کلی استفاده از استویا در صورت تصفیه و فراوری مناسب عوارض جانبی در پی نخواهد داشت.

عوارض استویا در دوران بارداری

طبق تحقیقات انجام گرفته استفاده از استویا در دوران بارداری به عنوان جایگزین شکر مجاز بوده و خطری به دنبال نخواهد داشت اما توصیه می‌شود قبل از استفاده از مشتقات این ماده در دوران بارداری با پزشک متخصص مشورت کنید.

تاثیر استویا بر رژیم لاغری

تمرکز رژیم های لاغری روی این مورد است که در طی روز، انرژی مصرفی بدن بیشتر از انرژی که از طریق مواد غذایی به دست می‌آورد باشد و بدن برای کسب انرژی مورد نیاز خود به سراغ سلول‌های چربی ذخیره شده می‌رود و با ادامه این روند در طولانی مدت و کاهش توده‌های چربی باعث کاهش وزن، تناسب اندام و پیشگری از دیابت می‌شود.

حال یکی از مواردی که در رژیم‌های غذایی مراجعه‌کنندگان را منع می‌کنند، استفاده از قند و شکر در طی روز است، قند و شکر به دلیل اینکه از نوع قندهای با ترکیب‌های ساده هستند به راحتی در بدن جذب شده و تبدیل به چربی می‌شوند.

اما برای مراجعه‌کنندگانی که از قند و شکر به صورت طولانی مدت در غذاهای خود استفاده می‌کرده‌اند و به نحوی به شکر اعتیاد دارند سخت است که به صورت ناگهانی دست از آن بکشند. برای همین می‌توانند به جای قند و شکر از شیرین‌کننده‌هایی با کالری صفر مثل استویا استفاده کنند.

علاوه بر این یکی از معایب استفاده از رژیم‌های مختلف دچار شدن به سطح‌های مختلفی از یبوست است که استویا به دلیل داشتن فیبر بالا می‌تواند باعث بهبود یبوست شود.

کاربرد استویا در موارد خوراکی رژیمی

از شیرین کننده‌های طبیعی استویا ربودیان معمولا برای تولید محصولات قندی و نوشیدنی‌های کم کالری استفاده می‌شود که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • بستنی
  • دسرها
  • سس‌ها
  • ماست‌ها
  • غذاهای ترشی
  • نان
  • نوشیدنی بدون الکل
  • آدامس
  • آب نبات
  • غذای دریایی
  • سبزیجات آماده

مواد تشکیل دهنده گیاه استویا چیست؟

استویا حاوی مقدار بالایی از پروتئین، فیبر، کربوهیدارت، آهن، منیزیم، روی، ویتامین c، ویتامین a و کلسیم است.

از دیگر ترکیبات این گیاه می‌توان به ریبودیوزاید A ، ریبودیوزاید B، ریبودیوزایدc ، ریبودیوزاید D، ریبودیوزاید E، دالکوزاید A اشاره کرد که این مواد دلیل اصلی شیرینی این گیاه است.

بهبود بهداشت دهان و دندان

قند و شکری که غذاهای خوراکی استفاده می‌شود pH سطح  دهان را کاهش داده و با ایجاد محیط اسیدی باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود اما استویا به عنوان یک گیاه دارای کلسیم‎‌، باعث مقاوم‌تر شدن ساختار دندان ها شده و خاصیت ضد عفونی‌کنندگی آن باعث بهبود بهداشت دهان و دندان می‌شود و می‌تواند در محصولاتی مثل دهانشویه و خمیر دندان  استفاده شود.

استویا منبع غنی از پروتئین

پروتئین مهم‌ترین ماده در بدن انسان است که به بازسازی سلول‌های پیرتر مثل ماهیچه‌ها و عضلات کمک کرده و از طرفی با افزایش آنزیم‌های بدن بعد از تجزیه پروتئین‌های استویا و تولید پروتئین‌های دفاعی بیشتر باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

کمک به ترک سیگار و مواد مخدر دارای نیکوتین

استویا به دلیل داشتن مقادیر بالای ویتامبن C به سم زدایی نیکوتین کمک می‌کند که می‌تواند باعث کاهش پروسه زمانی ترک سیگار شود.

آشنایی کامل با استویا و تاثیر آن بر دیابت

راهنمای خرید استویا ارگانیک

همانطور که بالاتر اشاره کردیم استویا از محصولاتی است که نیاز به فراوری مناسب دارد، باید برای خرید آن به فروشگاه‌ها و سایت‌های معتبر مراجعه کنید. سایت اهدا دارو یکی از وبسایت‌هایی است که در عرصه پیشگیری از دیابت فعال بوده و  اقدام به فراوری استویا با استفاده از افزودنی‌های کاملأ طبیعی، سالم و بدون کالری کرده و این ماده ارزشمند را با قیمت مناسب و با نام تجاری ربودیان در اختیار مشتریان خود قرار داده است. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید استویا و شناخت هرچه بیشتر این شیرین کننده طبیعی به مقاله استویا را از کجا بخریم؟ در سایت اهدا دارو مراجعه نمایید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha