مدیرعامل ﺻﻨﺪوق ﺑﯿﻤﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﺸﺎورزان، روﺳﺘﺎییان و ﻋﺸﺎﯾﺮ با اشاره به اینکه در نبود مقرری بازنشستگی با پدیده فقر سالمندی روبه‌رو خواهیم شد، می‌گوید: برخی افراد در مشاغل آزادی فعالیت دارند که با گذشت عمر دیگر نمی‌توانند همچون دوران جوانی فعالیت کرده و درآمد داشته باشند و در این میان بیمه اجتماعی و دریافت مستمری در سنین بازنشستگی نقش پررنگی ایفا می‌کند.

روستائیان و عشایر هم بازنشسته می شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،دولت برای حمایت از این گروه از افراد صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر را راه‌اندازی کرده و خود کارفرمای این گروه از شهروندان شده است.بیت‌الله برقراری مدیرعامل ﺻﻨﺪوق ﺑﯿﻤﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﺸﺎورزان، روﺳﺘﺎییان و ﻋﺸﺎﯾﺮ از عدم آشنایی شهروندان بویژه جامعه هدف این صندوق، از وجود این نوع بیمه می‌گوید: سال 1384 دولت با هدف تحت پوشش قراردادن افرادی از جامعه که در مشاغلی مثل کشاورزی و دامداری مشغول هستند و غالباً در روستاها زندگی می‌کنند صندوق بیمه‌ای را راه‌اندازی کرد تا بتوانند با کمترین هزینه تحت پوشش این نوع بیمه درآیند و از خدمات بازنشستگی و مستمری در دوران سالمندی بهره‌مند شوند.


وی ادامه می‌دهد: شهروندانی که در مشاغلی همچون کشاورزی مشغول فعالیت هستند درآمد بالا و ثابتی ندارند که بتوانند تحت پوشش بیمه‌های دیگر همچون تأمین‌اجتماعی درآیند و از تسهیلات و خدمات بیمه‌ای برخوردار شوند از این‌رو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در کشور راه‌اندازی شد تا افراد با حداقل واریزی برای بیمه و بهره‌مندی از حمایت‌های دولت در این خصوص آینده خود را تأمین کنند و در دورانی که دیگر تاب و توان کار سخت کشاورزی و دامداری را ندارند، بتوانند از حداقل حقوق بهره‌مند شوند و بدون نیاز به حمایت و منت اطرافیان، زندگی آبرومندانه‌ای داشته باشند.


برقراری با اشاره به اینکه در این نوع بیمه دولت نقش کارفرما را برعهده دارد، بیان می‌کند: این نوع بیمه اجتماعی شامل همه روستاییان، عشایر، کشاورزان و همچنین افرادی که در شهرهای زیر 20هزار نفر جمعیت دارند، می‌شود. مجموع این افراد یک‌سوم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند یعنی 30میلیون نفر جامعه هدف بیمه روستاییان و عشایر هستند.

البته این آمار جمعیتی ناخالص است چراکه شهروندان برای ورود به این نوع بیمه باید حداقل 18سال و حداکثر 50سال داشته باشند. اگر بخواهیم شهروندانی که در این محدوده سنی قرار دارند را در نظر بگیریم جامعه هدف خالص ما 10میلیون نفر خواهند بود که از این تعداد بیش از دومیلیون و 500هزار نفر عضویت این صندوق را دارند اما فقط یک میلیون و 539هزار نفر به‌صورت ماهانه سهم حق بیمه‌شان را پرداخت می‌کنند و به قولی فعال هستند.


وی با اشاره به اینکه حدود 7میلیون نفر هنوز به عضویت صندوق بیمه کشاورزان، عشایر و روستاییان درنیامده‌اند، می‌افزاید: یکی از دلایل اصلی آن عدم آشنایی این شهروندان با این صندوق بیمه است که ناشی از عدم تبلیغ و شناساندن بیمه عشایر و روستاییان میان مردم است. باید برای جذب جامعه هدفمان به این نوع بیمه از رسانه‌های تصویری و مکتوب کمک بگیریم تا اطلاعات مفیدی برای مخاطبانمان در جهت عضویت در این بیمه ارائه دهیم.


مدیرعامل ﺻﻨﺪوق ﺑﯿﻤﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﺸﺎورزان، روﺳﺘﺎییان و ﻋﺸﺎﯾﺮ با بیان آنکه سن بازنشستگی صندوق 65سال است، می‌گوید: افرادی که در سن 50سالگی به عضویت این بیمه درآیند با پرداخت 15سال حق بیمه که بسیار اندک هم است، می‌توانند در سن 65سالگی از مزایای مستمری بازنشستگی صندوق بهره‌مند شوند.


برقراری از ضرورت معرفی و شناخت این بیمه برای مردم می‌گوید: اگر فرض را بر ثابت بودن آمار جمعیت بگیریم 7میلیون نفر تحت پوشش بیمه عشایرو روستاییان نیستند و با توجه به محدودیت سنی که برای ثبت‌نام وجود دارد اگر سن این افراد از 50سال عبور کند دیگر نمی‌توانیم آنها را تحت پوشش قرار دهیم. جامعه هدف بیمه ما افرادی هستند که غالبا درآمد اندکی دارند و در مشاغلی فعالیت می‌کنند که با رسیدن به سنین بالا ادامه این فعالیت برایشان ممکن نخواهد بود و در دوران سالمندی بدون حقوق و مستمری زندگی دشوار و سختی در انتظارشان است.

شاید بگویید نهادهایی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره) می‌توانند از آنها حمایت کنند؛ باید بگویم با توجه به بودجه محدود و زیرمجموعه گسترده‌ای که این نهادها دارند، تحت پوشش قرار دادن این آمار 7میلیونی امکان‌پذیر نخواهد بود و در نتیجه با فقر سالمندی روبه‌رو خواهیم شد و ضرورت وجود صندوق بیمه روستاییان، عشایر و کشاورزان در این بخش بسیار اهمیت پیدا خواهد کرد.


وی با اشاره به لزوم تغییراتی در صندوق بیمه عشایر، کشاورزان و روستاییان می‌افزاید: سن بازنشستگی ما 65سال است و اگر فردی از سن 18سالگی به عضویت صندوق درآید باید سال‌ها بیمه‌پردازی داشته باشد تا بتواند از تسهیلات مستمری و بازنشستگی  آن بهره‌مند شود و این امر باید تغییر کند. بایستی تدابیری را اتخاذ کنیم تا افرادی که از سنین جوانی به عضویت صندوق درمی‌آیند بتوانند با گذشت 35سال از مزایای این بیمه بهره‌مند شوند که  این مورد را پیشنهاد کردیم و امیدوارم تأیید شود.


برقراری با اشاره به ماهیت این نوع بیمه می‌گوید: صندوق بیمه عشایر دفترچه بیمه درمانی ندارد و افراد در بحث درمانی تحت پوشش بیمه سلامت همگانی قرار دارند. در این صندوق بیمه همچون دیگر بیمه‌های اجتماعی، بیمه از کارافتادگی به فرد و بیمه ناشی از فوت به بازماندگان هم تعلق خواهد گرفت. افرادی که تحت پوشش صندوق عشایر و روستایی هستند در 8 سطح می‌توانند خود را بیمه کنند.

سطح یک شامل پایین‌ترین پرداختی ما است و فرد با کمترین هزینه می‌تواند خود را بیمه کند و به همان میزان اندوخته‌ای که دارد بعد از 15سال و در سن 65سالگی مستمری دریافت کند.مدیرعامل ﺻﻨﺪوق ﺑﯿﻤﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﺸﺎورزان، روﺳﺘﺎییان و ﻋﺸﺎﯾﺮ با اشاره به نوع پرداختی افراد برای این بیمه می‌گوید: در سطح یک، بیمه شده 50هزار تومان در ماه پرداخت می‌کند و سهم دولت دو برابر پرداختی فرد خواهد بود به این صورت که دولت به‌عنوان کارفرما به ازای فرد بیمه شده در سطوح یک 100هزار تومان به صندوق واریز می‌کند.

سطح دو 57هزار تومان سهم پرداختی بیمه دارند و دولت برای این گروه 115هزار تومان به بیمه واریز می‌کند؛ این سطوح ادامه دارد تا سطح 8که بالاترین سطح درآمدی ما خواهد بود که برای این گروه پرداختی بیمه توسط فرد 133هزار تومان و سهم دولت 266هزار تومان است و این تعرفه بیمه ما برای سال 1401 است.


وی در پایان صحبت‌هایش در خصوص بیمه عشایر، کشاورزان و روستاییان می‌گوید: دولت برای حمایت از روستاییان و عشایر در راستای عدالت اجتماعی، این صندوق بیمه‌ای را تأسیس کرد و با پرداخت سهم دو برابری برای هر فرد، حمایتش را از اقشار کم‌درآمد جامعه نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha