عضو انجمن رادیولوژی ایران می‌گوید: سالانه بیش از ۶ هزار مبتلای جدید به سرطان پستان در ایران تشخیص داده می‌شود که بیش از هزار نفر آن‌ها فوت می‌کنند و علت آن عدم دسترسی به غربالگری و تشخیص به موقع تومور است.  

تشخیص سالانه بیش از ۶ هزار مبتلای جدید به سرطان پستان در کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، دکتر نسرین احمدی نژاد افزود: سرطان پستان اولین و شایعترین سرطان در میان زنان است و امروزه علت اصلی مرگ و میر در آنها به شمار می رود.

به گزارش انجمن رادیولوژی ایران،وی اظهار داشت: بر اساس آمارهای جهانی جمعیتی حدود ۲۰ میلیون نفر مبتلا به سرطان پستان در جهان هستند که با توجه به شیوع روزانه این بیماری در جوامع مختلف در دو دهه دیگر تا ۴۷درصد افزایش این سرطان را شاهد خواهیم بود، این آمار اهمیت غربالگری سرطان پستان را نشان می‌دهد که در کشور ما هنوز غربالگری سرطان جامع و فراگیر وجود ندارد.

احمدی نژاد تصریح کرد:  علی رغم اضافه شدن روش‌های تصویربرداری جدید با حساسیت بیشتر در تشخیص سرطان پستان نظیر ام ار ای و سونوگرافی، کماکان  ماموگرافی بهترین روش شناخته شده و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی برای تشخیص سرطان‌های پستان  است، ماموگرافی با قابلیت و توانایی نشان دادن رسوبات کلسیم مشکوک در بافت‌های پستانی می‌تواند سرطان پستان را در مرحله پیش تهاجمی تشخیص دهد و منجر به حفظ جان بیمار و طول عمر طبیعی در اغلب این بیماران با جراحی و درمان محدودتر شود.

رئیس بخش رادیولوژی انسستیو کانسر بیمارستان امام خمینی گفت: استفاده از ماموگرافی غربالگری  اغلب در بیماران  بالای ۴۰ سال توصیه می شود و در بیماران  با خطر  بالای ابتلا به سرطان پستان (همچون وجود سابقه اختلالات ژنتیک، سابقه فامیلی مثبت در بستگان درجه یک زیر سن ۴۰ سال، سابقه درمان رادیوتراپی) و زنان دارای یافته مشکوک مانند توده قابل لمس، ترشح مشکوک یا تغییر شکل و فرورفتگی نوک پستان نیز انجام مامو گرافی بخصوص از نوع سه بعدی  که تکنیک جدیدتر هست و بطور محدود در کشور وجود دارد توصیه می شود و در کنار آن استفاده از سونوگرافی بهترین روش تکمیلی برای بررسی توده‌های پستان است.  

احمدی نژاد ادامه داد: در بیماران سنین زیر ۳۰ سال استفاده سونوگرافی ومعاینه کلینیکی اولین اقدام خواهد بود و سپس در صورت تشخیص سرطان  استفاده از روش ماموگرافی جهت تعیین دقیق‌تر محدوده بیماری و ارزیابی یافته‌های همراه نظیر  رسوب کلسیم مشکوک پیشنهاد می‌ شود.

وی تصریح کرد: امروزه با در دسترس بودن روش‌های نوین مانند ام ار ای، توموسنتزیس، سونوگرافی‌های دیژیتال با کیفیت بالاتر  و دستگاه‌های نمونه‌برداری جدید می‌توان با دقت بیشتر و خطای کمتر  محدوده و نوع ضایعات را تشخیص داد و در نتیجه آن با انتخاب روش درمانی صحیح و افزایش طول عمر بیشتر، کیفیت بالاتر و نحوه زندگی بیمار را تضمین کرد.  

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در ایران از هر ۱۰۰هزار زن ۲۸ نفر احتمال ابتلای به سرطان پستان دارند که بدلیل نداشتن برنامه غربالگری و تشخیص زودرس و همچنین امکانات درمانی و بهداشتی پایین‌تر جوامع در حال توسعه میزان مرگ و میر ناشی از سرطان بالاتر است.  

وی اظهار داشت : در کشورهایی که غربالگری سرطان پستان ندارند آگاهی دادن به بانوان بسیار مهم است و  هر خانمی که در ناحیه پستان مشکل پیدا می کند و بیش از یک ماه به طول می‌انجامد حتما باید برای کنترل به پزشک مراجعه کند، همچنین معاینه‌های دوره‌ای می‌تواند موجب کاهش مرحله سرطان پستان و تشخیص آن قبل از انتشار به سایر ارگان‌ها شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha