رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت:حدود ۵ میلیون نفر از بسته امنیت غذایی برخوردار می‌شوند و از مهر ماه به کل کشور تسری پیدا خواهد کرد.

سال گذشته حدود ۵۳۰ دانش آموز اوتیسمی را شناسایی کردیم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، حمید طریفی حسینی در نشست خبری خود در ارتباط با برنامه ملی سنجش سلامت نوآموزان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد:

 سال گذشته چه تعداد نوآموز مورد سنجش قرار گرفتند؟

حسینی: سال گذشته حدود ۱۵۰ هزار نوآموز پیش دبستانی سنجش شدند ودر برنامه امسال نیازی به شرکت آن‌ها نیست و به دنبال تامین برنامه سنجش در قبل از دبستان و پیش دبستانی هستیم. سال گذشته به دلیل کرونا تنها ۴۴ درصد در مراکز پیش دبستانی شرکت کردند و اکنون با بهتر شدن شرایط کرونا این درصد افزایش پیدا می‌کند و نیازمند کار بیشتر ما و خانواده‌ها برای هدایت فرزندانمان به مسیر رشد و پیشرفت است. هدف گزاری ما رسیدن به پوشش صد درصدی است موضوع که در سال گذشته بیش از ۹۹ درصد بود.

سال گذشته در سنجش سلامت حدود ۶۰ هزار نفر اتباع را مورد ارزیابی قرار دادیم که اکثر آن‌ها افغانستانی‌ بودند.

جزئیات طرح سنجش سلامت نوآموزان را با آمار کنید؟

حسینی:تقریبا ۹۷ هزار دانش آموز دیر آموز هستند. حدود ۷.۳ در صد مشکل چاقی، ۱.۹ درصد لاغری شدید و ۱.۱ درصد هم کوتاهی شدید قد داشتند. حدود ۲۸۰ هزار نفر به قسمت ارزیابی تخصصی ارجاع داده شده اند و از این تعدا نه هزار و پانصد نفر  دانش آموز استثنایی تشخیص داده شده اند و باید در مدارس مخصوص باشند. در سال گذشته حدود ۵۳۰ دانش آموز اوتیسمی را شناسایی کردیم.

حدود ۹۳ درصد دانش آموزان راست دست و بقیه نیز چپ دست هستند و در حدود ۹۰ درصد مشکلات مربوط به دهان و دندان نیز دارند .این آمار را به تفکیک استان ها داریم و این داده‌ها در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.

درباره پارا مترهای غربالگری چه اتفاق جدیدی افتاده است؟

حسینی:وضعیت بهداشتی ، شرایط بینایی، هوشی و غربالگری تخصصی طیف اوتیسم را انجام می‌دهیم و آزمونی که انجام می‌دهیم نیز بخشی از آن مربوط به آزمایشات حرکتی است.

فرآیند سنجش ارجاع دانش آموزان به پایگاه‌ها آغاز شده و از یک تیر مردم می‌توانند بر اساس‌زمانی که مدیران مدرسه اعلام می کنند، به این مراکز مراجعه کنند.

در برنامه تحولی شما آیا برنامه ای برای همکاری با وزارت بهداشت و سایر نهادها وجود دارد؟

حسینی: ما تعامل خوبی با وزارت بهداشت داریم‌،در حال انعقاد یک تفاهم نامه هم با این وزارت خانه هستیم.

امسال هزار و صد و پنجاه میلیون بودجه برای طرح باغ (بسته امنیت غذایی) در نظر گرفته ایم و برای این موضوع باید از دکتر ستاری فرد تشکر کرد و اکنون برای این طرح دانش آموزان استثنایی از اولویت هستند.

حدود ۵ میلیون نفر از بسته امنیت غذایی برخوردار می‌شوند و به امید خدا از مهر ماه به کل کشور تسری پیدا خواهد کرد.برنامه‌ای چهار ساله مبتنی بر سند تحول دولت و سند تحول آموزش و پرورش تنظیم کرده ایم.

یکی از محورهای ما تحول در نظام حکمرانی آموزش و پرورش استثنایی است. تقویت مدیریت آموزشی مهمترین رکن این برنامه است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha