محرومیت روستاهای زاگرسی کوهرنگ، حکایتی تاریخی و طولانی دارد. سال‌هاست که هرازگاهی با سفر و وعده مسئولی ساکنان روستاهای محروم کوهرنگ به حل مشکلاتشان برای بهره‌مندی از جاده مناسب، آب سالم، لوله‌کشی گاز، تسهیلات ساخت مسکن و... امیدوار می‌شوند و پس از مدتی فراموش.

 محرومیت زدایی از کوهرنگ روی دور تند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،  رئیس‌جمهور، روز پنجشنبه هفته گذشته در بیست و چهارمین سفر استانی خود به چهارمحال و بختیاری رفت و میهمان مردم وعشایر این استان شد. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در جریان این سفر با حضور در دورافتاده‌ترین و محروم‌ترین روستاهای استان پای درد دل مردمی نشست که سال‌هاست فریاد محرومیت سر می‌دهند اما گویا هرگز دیده نمی‌شدند.


محرومیت در برخی نقاط این استان در حدی است که وقتی رئیس جمهور برای بررسی مشکلات روستای دورافتاده «لبد» در منطقه بازفت در شهرستان کوهرنگ رفت پس از گفت‌وگو با مردم، به وزرا و مسئولان محلی دستور داد که برای رفع مشکلات این منطقه، نه از هفته و ماه آینده، بلکه از همان روز اقدام کنند.


 «علی حیدری گوجانی» سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با «ایران» تصریح کرد: برخی از نقاط استان از جمله کوهرنگ با محرومیت‌های تاریخی روبه‌رو هستند که سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به استان نقطه عطفی برای محرومیت زدایی سریع از مناطق محروم استان شد و بلافاصله پس از سفر رئیس‌جمهور، کار رفع محرومیت‌زدایی کلید خورده است.وی افزود: هر چند مصوبات سفر رئیس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری مربوط به همه استان است ولی بخش اعظم مصوبات زیر بخش راه‌های روستایی مربوط به کوهرنگ است.


وی خاطرنشان کرد: راه‌های روستایی در کوهرنگ به دلایل مختلف از جمله محرومیت‌های تاریخی و صعب‌العبور بودن بسیاری از نقاط این منطقه و شرایط آب و هوایی و به تبع آن بالا بودن هزینه ساخت راه با محرومیت‌های زیادی روبه‌روست و این در حالی است که جاده ارتباطی یکی از زیرساخت‌های اصلی برای توسعه همه بخش‌ها به شمار می‌رود.


به گفته وی، کل مصوبات سفر رئیس جمهور به استان چهار محال و بختیاری 20 هزار میلیارد تومان است که 9 هزار میلیارد تومان آن به شکل تسهیلات و 11 هزار میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی عمرانی است.در این میان با توجه به مشکلات زیر بخش حمل‌ونقل استان، بالاترین مصوبات که 3 هزار میلیارد تومان می‌شود به طرح‌های راه‌سازی اختصاص دارد.


پس از آن بخش آب استان است که حدود 2 هزار میلیارد تومان مصوبات را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین برای بخش کشاورزی نیز 2 هزار میلیارد تومان مصوب شده که بیشتر صرف آبرسانی و خطوط انتقال آب خواهد شد.معاون استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: اجرای این مصوبات در کنار مصوبات بخش گردشگری ضمن حفظ بخشی از اشتغال موجود می‌تواند به ایجاد شغل‌های جدید بویژه در بخش کشاورزی بینجامد.


حیدری خاطرنشان کرد: علاوه بر طرح‌هایی که توانستیم برای آنها مصوبه سفر بگیریم، طرح‌های دیگری در استان داریم که جزو مطالبات مردمی هم هست و برای ما نیز دارای اولویت هستند، همچنین تسهیلاتی برای این طرح‌ها نیز از هیأت دولت مطالبه کردیم که می‌تواند بسیار گره‌گشا باشد.یکی از این طرح‌ها طرح مسکن مهر شهرک منظریه است که از سال 86 با کمبودهایی روبه‌روست که امیدواریم با توجه هیأت دولت، بخشی از مشکلات این طرح را هم بزودی مرتفع کنیم.


 نتایج سفر ریاست جمهوری را هر سه‌ ماه یک بار به مردم گزارش می‌دهیم


«غلامعلی حیدری» استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در گفت‌وگو با «ایران» در خصوص روند اجرایی مصوبات سفر ریاست جمهوری به این استان گفت: شکی نیست که مصوبات سفر رئیس جمهور به استان برای مردم منشأ خیر و برکت است که خوشبختانه شخص رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت حسن توجه ویژه‌ای برای محرومیت‌زدایی سریع از برخی مناطق استان مانند موگویی، دیناران، سردشت، فلارد، مشایخ و دوپلان داشتند که ما نیز با بهره‌گیری از همه توان اقدامات برای محرومیت‌زدایی را آغاز کرده‌ایم که در این میان از ظرفیت بسیج سازندگی نیز استفاده خواهیم کرد.وی خاطرنشان کرد: نخستین جلســـه پیگــــیری مصوبــــات سفر ریاست‌جمهوری به چهارمحال و بختیاری در روز 21 خرداد ماه برگزار شد و ما بنا داریم نتایج سفر رئیس جمهور به استان را هر سه ماه یک بار به مردم گزارش بدهیم.


وی با اشاره به حضور رئیس‌جمهور در روستای دورافتاده لبد منطقه بازفت گفت: با توجه به تأکید رئیس جمهور بر شروع سریع کارهای محرومیت‌زدایی در این منطقه تلاش می‌شود تا آسفالت راه‌های روستایی منطقه لبد در بازفت تا یک ماه آینده به اتمام برسد.همچنین گازرسانی به روستاهای لبد، تجمیع روستاهای لبد و آبرسانی به مناطق عشایری این منطقه در دستور کار قرار گرفته و امروز کلنگ مدرسه متوسطه اول در منطقه لبد به زمین‌ زده می‌شود.


استاندار چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: هر هفته به یکی از مناطق محروم استان سفر خواهم کرد تا از نزدیک در جریان اقدامات و اجرای مصوبات قرار بگیرم.وی تصریح کرد: درخواست داریم که اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان هر چه سریع‌تر اختصاص پیدا کند، زیرا استان چهارمحال و بختیاری سردسیر است و زمان عملیات عمرانی برای ما محدود است.


اعتبارات میلیاردی برای تحول درکوهرنگ


«شهباز اکبری» فرماندار کوهرنگ در گفت‌وگو با «ایران» درخصوص مصوبات سفر رئیس‌جمهور به این استان و ابراز امیدواری از دستاوردهای این سفر گفت: 3 روز پیش از سفر رئیس جمهور به این استان طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده شبکه برق‌رسانی (فشار متوسط) به طول 30 کیلومتر از روستای لفت افتتاح شد.


وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مردم این شهرستان از ابتدای انقلاب تاکنون آسفالت شدن راه‌های روستایی بوده است، افزود: این اقدام آغاز شده و ماشین‌آلات راهداری در حال انجام عملیات در راه و جاده‌های شهرستان بازفت کوهرنگ هستند. همچنین یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به این استان ساخت چندین مدرسه در مناطق مختلف بود که روز گذشته زمین احداث یک مدرسه متوسطه اول و دوم واگذار شد. همچنین تجهیز مدارس ابتدایی از دیگر مصوبات این سفر بود که در حال حاضر از روز گذشته تجهیز مدارس ابتدایی آغاز شده است.


وی به بخش سلامت و بهداشت در منطقه کوهرنگ اشاره کرد و اظهار داشت: در دیدار رئیس‌جمهور به همراه هیأتی از مسئولان موضوع سلامت و بهداشت منطقه کوهرنگ نیز مورد توجه قرار گرفت که در پی تصمیم گرفته شده قرار شد بزودی یک دستگاه آمبولانس به خانه سلامت این شهر تحویل داده شود.


این مسئول با ابراز خرسندی از تکمیل 38 واحد ساختمان نیمه ساخته که از دیگر مصوبات این سفر بوده است، عنوان کرد: قرار است طبق مصوبه انجام شده این واحدها با تسهیلات بلاعوض که از سوی بنیاد مسکن داده می‌شود، بزودی عملیاتی شود. همچنین یکهزار و 502 واحد با تسهیلات کم بهره و بلاعوض که بافت فرسوده دارند تخریب و نوسازی می‌شوند که اعتبارات آن با توجه به زلزله اخیر درسال گذشته، در سال 1400 لحاظ شده بود که این تعداد اضافه بر واحدهای قبلی است که در نظر گرفته شده بودند.


فرماندار کوهرنگ به رفع مشکلات کشاورزان و شیلات این شهرستان اشاره کرد و بیان داشت: طبق مصوبات این سفر از سوی دولت قرار شده است تا مشکل کانال و لوله‌های آب کشاورزی رفع شود. همچنین با دادن تسهیلات به بخش شیلات امیدواریم بزودی مشکلات آبی این بخش نیز مرتفع شود.وی به اختصاص 150 میلیارد تومان برای 40 کیلومتر راه‌سازی از بابا حیدر تا مرکز شهر در این سفر خبر داد و تصریح کرد: همچنین 150 میلیارد تومان اعتبار برای جاده سورگان تا چلگرد در نظر گرفته شده که پس از تصویب اختصاص داده می‌شود.


اکبری با بیان اینکه کوهرنگ محروم‌ترین منطقه کشور محسوب می‌شود، بیان کرد: کوهرنگ به‌عنوان یک شهر و منطقه گردشگری قابلیت و پتانسیل زیادی برای جذب توریست و گردشگر دارد و از این‌رو در این سفر رئیس‌جمهور اعتبارات بسیار خوبی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در نظر گرفته  که امیدواریم بزودی پس از تصویب و ابلاغ به مرحله عملیاتی برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha