یک مطالعه جدید نشان می دهد نوزادان زنانی که در دوران بارداری به کووید۱۹ مبتلا شده اند ممکن است در اولین سال زندگی خود دچار مشکلات رشدی شوند.

بروز مشکلات رشد عصبی در نوزادان مبتلا به کووید ۱۹

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان دریافتند زنان باردار مبتلا به کووید ۱۹ با احتمال بیشتر زایمان زودرس و تولد نوزادان با مشکلات رشدی روبرو هستند. این مطالعه نشان داد که بیشترین خطر در سه ماهه سوم بود.

به گزارش ساینس دیلی،دکتر «روی پرلیس»، محقق ارشد و مدیر مرکز سلامت بیمارستان عمومی در بوستون، گفت: «انواع تشخیص‌هایی که ما می‌بینیم تأخیر در موارد حرکتی و گفتاری هستند، اما مهم است بدانیم این موارد ممکن است به مرور زمان برطرف شوند.»

پرلیس تاکید کرد: «این ناهنجاری‌ها نادر بوده و اکثر نوزادان از نظر رشد طبیعی هستند.»

وی گفت: «اکثریت فرزندان مادران مبتلا به کووید ۱۹، حتی اگر زودرس به دنیا بیایند، این تشخیص‌های عصبی رشدی را نداشتند. آنها همچنین هیچ ناهنجاری دیگری نداشتند. کاملاً ممکن است که این تفاوت‌ها بین کودکان در معرض کووید و سایر کودکانی که در معرض آن نبودند در طول زمان کوچک‌تر شود، زیرا مغز در حال رشد به‌طور باورنکردنی انعطاف‌پذیر است.»

اگرچه مشخص نیست کووید ۱۹ چگونه ممکن است این مشکلات رشدی را ایجاد کند، مطالعات دیگر نشان داده‌اند که هر چیزی که در دوران بارداری باعث التهاب شود می‌تواند با تغییرات در رشد مغز مرتبط باشد.

به گفته پرلیس، «ظهور سویه های مختلف کروناویروس ممکن است به طرق مختلف بر نوزادان تأثیر بگذارد.»

این خطرات احتمالی دلیل خوبی برای زنان باردار و کسانی است که قصد باردار شدن دارند تا واکسن کووید ۱۹ را دریافت کنند.

در این مطالعه، داده‌های مربوط به حدود ۷۸۰۰ زایمان بررسی شد. محققان دریافتند ۶ درصد از کودکانی که از مادران آلوده به دنیا می‌آیند، در مقایسه با ۳ درصد از کودکانی که مادرانشان آلوده نشده‌اند، در طول سال اول زندگی‌شان دچار مشکل رشدی می‌شوند. شایع‌ترین مشکلات مربوط به عملکرد حرکتی و مشکلات گفتاری و زبانی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha