جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3407

معاون وزیر بهداشت می‌گوید: 19 سالگی سن ایده‌آل برای شروع بارداری زنان است و با فاصله هر 4 سال یكبار تا 35 سالگی زنان، هر خانواده می‌تواند 3 فرزند داشته باشد.

الگوی خانواده سالم تشریح شد

 

به گزارش سلامت نیوز حسین ملك افضلی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت كه به تازگی برنده جایزه جمعیت سازمان ملل شده است، در گفت و گو با فارس،‌ افزود: مناسب‌ترین سن برای شروع بارداری زنان 19 و 20 سالگی است و تا 35 سالگی سن مناسب برای بارداری زنان است كه با فاصله هر 4 سال یكبار هر خانواده در بهترین شرایط می‌تواند تا سه فرزند داشته باشد.
وی ادامه داد: البته این الگو فقط از نظر پزشكی و فیزیولوژیكی است و مسائل مهمتر دیگری هم وجود دارند مانند اشتغال، درآمد و مسائل فرهنگی كه با توجه به آنها ممكن است یك خانواده به علت نداشتن درآمد كافی نتواند از چنین الگویی پیروی كند اما اگر این الگو در كشور پیاده شود نه با رشد منفی جمعیت و پیر شدن جامعه و نه با افزایش ناگهانی و گستردگی جمعیت مواجه می‌شویم.
معاون وزیر بهداشت گفت: در كنار مسائل فیزیولوژیكی جمعیت مسائل اجتماعی به عنوان آیتم‌های بسیار مهمتر نیز وجود دارند، زیرا یك زوج برای تشكیل زندگی و داشتن خانواده سالم هر چقدر هم كه ازدواج ساده‌ای داشته باشد، بعد از ازدواج نیازمند درآمد مناسب، غذا و پوشاك مناسب و سرپناه است و متاسفانه گاهی داشتن حداقلهای این نیازها نیز سخت است.
ملك افضلی افزود: سرانه هر ایرانی مقدار كمی نیست و بیش از 3 هزار دلار است یعنی حدود سه میلیون تومان در سال اما توزیع آن نامناسب است، سه میلیون تومان در ماه برای هر نفر حدود 250 هزار تومان در ماه می‌شود و برای دو نفر 500 هزار تومان در ماه می‌شود كه رقم كمی نیست و اگر توزیع آن مناسب باشد نباید خانواده‌های ما مشكل معیشت داشته باشند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تشریح برنامه‌های اجرا شده برای كنترل جمعیت كشور گفت: این برنامه ها از سالها قبل و با ایجاد خانه‌های بهداشت و استقرار بهورزان در روستاها و مراكز بهداشتی-درمانی شهری آغاز شد كه اجرای برنامه‌های تنظیم خانواده، كنترل مرگ و میر مادران و نوزادان، اصلاح تغذیه، ترویج تغذیه باشیر مادر، واكسیناسیون و زایمانهای ایمن را دنبال می‌كردند.
وی اضافه كرد: رشد جمعیت كشور اوایل انقلاب حدود 4 درصد بود كه با اجرای این برنامه‌ها به حدود 2/1 درصد رسید و این موفقیت بزرگی بود، مرگ و میر كودكان زیر یكسال كه حدود 70 درصدهزار تولد زنده بود حالا به حدود 25 درصدهزار تولد زنده رسیده است.
ملك افضلی گفت: مرگ و میر مادران به علت عوارض بارداری و زایمان، با اجرای این برنامه‌ها از 150در صدهزار زایمان به حدود 30 درصدهزار كاهش یافته است این سه شاخص به علاوه افزایش تغذیه با شیر مادر به خصوص تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 4 ماهگی كودك كه بسیار پایین بود امروزه به حدود 60 درصد رسیده است.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: امروز اگر بخواهیم حركت جدیدی انجام دهیم باید بگوییم كه از نظر شاخصهای كمی پیشرفتهای خوبی داشته‌ایم بنابراین باید به شاخصهای كیفی بپردازیم، باید با افزایش مراكز مشاوره ژنتیك قبل از بارداری از تولد نوزادان نارس و معلول پیشگیری كنیم تا بچه های سالمتری داشته باشیم، البته هنوز مرگ و میرهای نوزادان در زمان حول و حوش تولد بالاست و از آن آمار 24 در صدهزار حدود 16 تای آن مربوط به ماه اول و حدود 10 تا از این مرگها مربوط به هفته اول پس از تولد است در حالی كه می‌توان این مرگها را با بهبود مراقبتهای بیمارستانی قبل از زایمان و در زمان زایمان كاهش داد.
ملك افضلی گفت: این كار نیروی انسانی ماهر، تجهیزات و امكانات و مجموعه مدیریتی قوی می‌خواهد كه باید با فراهم كردن آن به سمت بهبود این شاخصها گام برداریم.
برنده جایزه جمعیت سازمان ملل در سال 2007 میلادی در مورد این جایزه گفت: سازمان ملل هر سال به یك نفر یا یك سازمان كه كارهای ارزنده‌ای در زمینه جمعیت انجام داده باشد جایزه می‌دهد، این جایزه در سال 1999 به آقای دكتر مرندی وزیر اسبق بهداشت اعطا شد و امسال نیز جایزه جمعیت سال 2007 این سازمان به من كه در گذشته معاون بهداشتی وزارت بهداشت بودم و یك پروفسور آمریكایی اعطا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha