بیمارستان‌های قدیمی، فرسوده، ناایمن و امنیت جانی بیماران و کادر درمان؛ معضلی که مدت‌هاست با وقوع برخی حوادث، بر سر زبان‌ها می‌افتد و هر بار هم در گیرودار کمبودهای بودجه‌ای و البته نبود عزمی جدی برای اصلاح آن، به فراموشی سپرده می‌شود.

 ۴۷۷ بیمارستان کشور در وضعیت ایمنی خوبی قرار ندارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این بار نیز پس از حادثه تلخ فروریختن ساختمان متروپل آبادان و به دنبال آن انتشار لیستی غیررسمی از ساختمان‌های ناایمن دارای اخطار آتش نشانی، مجددا بحث ایمنی سازه‌های بیمارستانی و همچنین عملکرد و کارایی این بیمارستان‌ها در زمان بحران‌هایی نظیر زلزله، مطرح شده است.

پیش از این هم، آسیب جدی به بیمارستان هریس، بعد از زلزله هریس-ورزقان، عدم کارایی بیمارستان تازه‌ساز سرپل ذهاب بعد از زلزله کرمانشاه و همچنین حادثه انفجار در کلینیک سینا اطهر تهران و جان باختن تعدادی از هموطنان در پی آن، نشان داد که جدا از بحث فرسودگی؛ نبود ایمنی سازه‌ای و همچنین تجهیزاتی و نبود نظارت و دقت کافی در ساخت بیمارستان‌های جدید هم جدی‌تر از آن است که بتوان از کنار آن به‌سادگی عبور کرد.

سال‌هاست که درباره فرسودگی و ایمن نبودن برخی بیمارستان‌ها به‌ویژه بیماستان‌های ریفرال و پرتردد کشور داد سخن داده می‌شود و کارشناسان مدیریت بحران نسبت‌به فاجعه‌ای که بحران‌ها و بلایای طبیعی می‌توانند در مراکز درمانی ایجاد کرده و بیمارستان‌هایی را که در مواقع بحران باید کمک‌رسان مصدومان و مجروحان باشند، فلج کنند، بیم می‌دهند اما هنوز نه‌تنها تصمیمی عاجل و جدی برای تغییر این شرایط اتخاذ نشده است، بلکه ظاهرا چند سالی است که سنجش کمی ایمنی بیمارستان‌ها نیز در اعتباربخشی بیمارستان‌ها چندان جدی گرفته نمی‌شود.

در ۲۵مهرماه ۱۳۹۶، دکتر علی اردلان، مدیر وقت گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی تهران و سرپرست وقت دفتر مدیریت خطر بلایا معاونت بهداشت وزارت بهداشت، اعلام کرد که بعد از ادغام برنامه سنجش کمی بیمارستان‌ها در برنامه اعتباربخشی، مطالعاتی روی ایمنی بیمارستان‌ها در سال‌های۱۳۹۲ و ۱۳۹۵ انجام شد که نتایج آن حکایت از ایمنی کم بیمارستان‌های تحت مطالعه داشت؛ به‌طوری‌که در سال‌۱۳۹۲ متوسط ایمنی بیمارستان‌ها در کشور بعد از مطالعه روی ۲۲۴بیمارستان  ۳۴درصد اعلام شد و در سال۱۳۹۵ هم که این اندازه‌گیری‌ها روی ۴۲۱ بیمارستان تکرار شد، ایمنی کلی بیمارستان‌های شرکت‌کننده به ۴۳درصد رسید.

این درحالی است که به گفته عباس استادتقی‌زاده، مدیرگروه سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم پزشکی تهران،  بعد از سال‌۱۳۹۵ متاسفانه مطالعه جامعی روی بحث ایمنی بیمارستان‌ها انجام نشده است و بر این اساس درحال‌حاضر نمی‌توانیم بررسی کنیم که در شرایط کنونی که در سال۱۴۰۱ هستیم، آیا وضعیت‌مان از نظر ایمنی بیمارستان‌ها در همان حد ۴۰درصد است یا خیر. درعین‌حال چند سال قبل هم وزارت بهداشت آمار بیمارستان‌های غیرایمن را ۷۰درصد اعلام کرده بود و گمان نمی‌رود که درحال‌حاضر این عدد ارتقای قابل‌توجهی داشته باشد.


براساس آخرین آمار، حدود ۹۵۴بیمارستان فعال در کشور وجود دارند، این آماری است که مرکز ملی آمار ایران در سال۹۷ از بیمارستان‌های ایران ارائه داده است. براساس آمار ۸۰درصد این مراکز یعنی ۷۶۳مرکز دولتی و دانشگاهی و ۲۰درصد از آن‌ها یعنی حدود ۱۹۱مرکز در بخش خصوصی فعالیت دارند. به گفته یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ۵۰ درصد از این بیمارستان‌ها فرسوده هستند. این آمار بدین معنی است که ۴۷۷ بیمارستان کشور در وضعیت ایمنی خوبی قرار ندارند. هرچند ابراهیمی شاخصه‌های ارزیابی ایمنی و نیز خصوصی و دولتی بودن این اماکن را مشخص نکرده است.


 مراکز درمانی در واحدهای مسکونی
 سید جلیل میرمحمدی یزدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه تمام بیمارستان‌های ساخته‌شده در قبل از انقلاب اسلامی فرسوده تلقی می‌شوند، گفت: بخش زیادی از بیمارستان‌های قدیمی کشور در کلانشهرها قرار دارند و عمده بیمارستان‌های جدید نیز در شهرستان‌ها و مراکز استان‌های با جمعیت کمتر است.

تمام بیمارستان‌های ساخته‌شده در قبل از انقلاب اسلامی و تمام کلینیک‌های درمانی که عمر آن‌ها 40سال و بیشتر است، ناایمن هستند.وی افزود: این اماکن تنها در برابر زلزله نیست که ناایمن تلقی می‌شوند، بلکه زیرساخت‌های دیگر آن‌ها مانند تاسیسات برق، آب، فاضلاب و... نیز دچار مشکل هستند.
میرمحمدی ادامه داد: علاوه‌بر این‌ها بخش قابل‌توجهی از مراکز درمانی جراحی محدود هم در منازل مسکونی مستقر هستند که به‌هیچ‌وجه برای ارائه خدمات درمانی ساخته نشده و ویژگی‌ها و استانداردهای لازم را برای ارائه خدمات درمانی ندارند.

نمونه این ساختمان‌ها کلینیک سینا اطهر بود که در سال‌۹۹ به دلیل ناایمنی سقف پارکینگ و اتصال برق کولر موجب انفجار کپسول‌ها و در نتیجه حریقی شد که جان ۱۹نفر را گرفت. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شرایط بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت و درمان بیش از ۵۰سال قدمت در کشور نه از لحاظ مقاومت در برابر زلزله و نه از نظر ایمنی زیرساخت‌ها شرایط مناسبی ندارند.


وی افزود: در اینکه برخی از بیمارستان‌های جدید نیز بعضا به دلیل نظارت‌های ضعیف و یا مفسده‌های احتمالی که در جریان ساخت آن‌ها رخ داده ناایمن هستند، شکی وجود ندارد و بعضا وضعیت برخی از آن‌ها فاجعه‌بار است، اما به ضرس قاطع می‌توانم بگویم هیچ‌یک از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قدیمی ساخت، ایمن نیستند. اگرچه میرمحمدی عمدتا بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قدیمی را ناایمن می‌داند، اما غلامرضا معصومی، استاد سلامت در بلایا و حوادث و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران «قدمت بیمارستان‌ها» را شاخصه درستی برای سنجش ایمنی بیمارستان‌ها نمی‌داند.
 
اخطار پلمب
 علی صالحی، دادستان تهران با اعلام بررسی وضعیت ساختمان‌های ناایمن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش‌وپرورش در دادستانی تهران اظهار کرد: در این جلسه ناایمن بودن ساختمان‌ها ازسوی رؤسا و معاونان دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران آموزش‌وپرورش مورد تایید قرار گرفت و فقدان بودجه و اعتبار کافی جهت تملک یا تخریب و نوسازی ساختمان، مهم‌ترین مشکل در این زمینه عنوان شد.


دادستان تهران تصریح کرد: طبق گزارش خود رؤسای دانشگاه علوم پزشکی، ناایمن‌ترین بیمارستان کشور در تهران قرار دارد که اخطار پلمب و تعطیلی آن به همراه یکی دیگر از ساختمان‌های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی حسب درخواست سازمان آتش‌نشانی صادر شده است. درخصوص بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها نیز ضمن تشکیل کمیته مشترک شناسایی و ارتقای ایمنی، مقرر شد هر سه دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی حداکثر ظرف دو هفته آینده فهرست و مشخصات تمام ساختمان‌های خود اعم از اداری، دانشگاهی، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و … را در چهار سطح بحرانی، پرخطر، کم‌خطر و ایمن تهیه و به سازمان‌های نظام مهندسی و آتش‌نشانی ارائه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha