یک بی‌احتیاطی در کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد کافی بود تا بخشی از این مجتمع صنعتی دچار آتش‌سوزی شده و نشت مواد شیمیایی در محوطه آنجا باعث مصدومیت دست‌کم 149نفر شود.

مصدومیت 149نفر بر اثر یک بی‌احتیاطی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، این حادثه ساعت ۱۷ عصر روز دوشنبه ۲۳ خرداد، در کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد واقع در استان فارس اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که کامیون حامل نیتروژن مایع که وارد کارخانه شده بود به‌دلیل بی‌احتیاطی راننده دچار آتش‌سوزی شد و در ادامه آسیب دیدن شیلنگ اتصال به مخزن آمونیاک کارخانه باعث نشت مواد شیمیایی در آنجا شد.

این حادثه زمانی اتفاق افتاد که تعداد زیادی از کارگران کارخانه در محل کارشان حضور داشتند و نشت مواد شیمیایی می‌توانست جان آنها را به خطر بیندازد. در چنین شرایطی بود که در کوتاه‌ترین زمان ممکن تیم‌های واکنش سریع علوم پزشکی و آتش‌نشانی شیراز برای امدادرسانی و اطفای حریق و مهار نشتی به محل حادثه اعزام شدند. بررسی‌های اولیه حاکی از آن بود که در این حادثه افراد زیادی به‌دلیل استنشاق مواد شیمیایی مسموم شده‌اند.

محمدجواد مرادیان، رئیس مرکز اورژانس فارس درباره عملیات امدادرسانی به حادثه‌دیدگان گفت: با اعلام وقوع این حادثه همه مراکز درمانی و بیمارستان‌های نمازی، شهید دکتر فقیهی، حضرت علی‌اصغر(ع)، حضرت امیرالمومنین(ع)، شهید رجایی شیراز، کوار، فیروزآباد، فراشبند، قیروکارزین به حالت آماده‌باش کامل درآمدند و تیم‌های امدادی اعزامی پس از درمان اولیه مصدومان شماری از آنها را به مراکز درمانی منتقل کردند.

 

علت حادثه چه بود؟


ابعاد این حادثه و انتشار گاز آمونیاک در محدوده کارخانه آنچنان بود که محور فیروزآباد به شیراز با هدف پیشگیری از وقوع حادثه برای شهروندانی که در این محور تردد می‌کنند مسدود شد و همزمان عملیات اطفای حریق ادامه یافت و تیم‌های عملیاتی که در محل حضور داشتند منتظر خنثی شدن گاز در آن محدوده شدند تا عبور و مرور به حالت اولیه برگردد.

در همین حال ناصری، مدیر فنی کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد در توضیح این حادثه به تسنیم گفت: بی‌احتیاطی راننده کامیون حامل نیتروژن مایع و آتش‌سوزی آن سبب آسیب به شیلنگ اتصال به مخزن آمونیاک کارخانه و نشت مواد شیمیایی شد. از سوی دیگر وقوع این حادثه پای دادگستری فارس را نیز به میان کشید و رئیس‌کل دادگستری فارس برای بررسی علل وقوع حادثه به رئیس و دادستان عمومی و انقلاب این حوزه قضایی برای شناسایی مقصران دستورات ویژه‌ای صادر کرد.

او با بیان اینکه وجود مخازن آمونیاک می‌توانست ابعاد فاجعه را بسیار گسترده کند که با ورود به موقع نیروهای امدادی مسئول و مدیریت مناسب بحران از وقوع یک فاجعه بزرگ جلوگیری شد، گفت: روشن شدن ابعاد این حادثه و مقصران احتمالی می‌تواند زمینه پیشگیری از تکرار چنین حوادثی را فراهم کند.

 

آخرین وضعیت مصدومان


در همین حال معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز شمار مصدومان این حادثه را 149نفر اعلام کرد و گفت با ترخیص ۱۲۶نفر از آنها ۲۳نفر در بیمارستان بستری هستند که وضعیت آنها مطلوب گزارش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha