معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: بیش از ۷۵ مرکز درمان ناباروری در سطح کشور به زوج های نابارور خدمات ارایه می دهد و اکنون قطب‌های معتبری در کشور در حوزه درمان ناباروری فعالیت می کنند.

فعالیت بیش از ۷۵ مرکز ناباروری در کشور/ ۵۶ قلم داروی ناباروری زیر چتر حمایت بیمه سلامت است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سازمان بیمه سلامت ایران، مکلف است براساس تکالیف قانونی از زوج های نابارور با هدف اجرای سیاست‌های جمعیتی حمایت کند.

ناباروری از آن دست مشکلاتی است که سالیانه زوجین بسیاری را در مسیر درمان آن قرار می دهد، دربرخی شرایط زوجین باید به دفعات از اقدامات درمانی برای حل مشکل خود استفاده کنند که هزینه های سنگینی به خانواده تحمیل می کند؛ در گذشته بخش قابل توجهی از خدمات ناباروری تحت پوشش بیمه نبود؛ متاسفانه افرادی که به لحاظ مالی در شرایط مناسبی نبوده و به عبارتی تمکن مالی نداشتند، در روند درمان با مشکلات عدیده ای روبرو می شدند.

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، ۳ تا ۳.۵ میلیون زوج نابارور در کشور زندگی وجود دارد که بعضا به دلیل هزینه‌های سنگین درمان، سراغ حل مشکل ناباروری نمی‌روند. البته پوشش بیمه ای  هزینه های درمان ناباروری و زایمان در بند سوم سیاست های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۹۳ مورد تاکید قرارگرفته است؛ ضمن اینکه در قانون برنامه ششم توسعه نیز تمهیدات لازم درقالب بودجه تکلیف شده است. توجه به این قوانین و به دنبال آن تاکید بر اجرای سیاست های جمعیتی سبب شد که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بیمه درمان ناباروری تصویب و دولت مکلف به پوشش ۹۰درصدی هزینه های سه دوره کامل یکی از روش های درمان ناباروری برای زوجین نابارور شود.

اجرای این قانون در دولت سیزدهم با جدیت پیگیری شد و در همین خصوص به سازمان های بیمه‌گر تکلیف شد که بخش بزرگی از خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گیرد. البته دولت باید اعتبارات مورد نیاز برای درمان ناباروری را در اختیار سازمان های بیمه‌گر قرار دهد؛ چرا که بیمه ها خود با مشکلات بسیاری در بحث منابع و اعتبارات دست به گریبان هستند.

سال گذشته پیگیری های بسیاری در این زمینه صورت گرفت و سبب شد که از آذرماه سال ۱۴۰۰ خدمات ناباروری تحت پوشش بیمه سلامت قرا گیرد، به گفته مسئولان سازمان بیمه سلامت ایران در سال جاری ۵۶ قلم داروی درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار دارد، هرچند که تعهدات جدیدی نیز برای این سازمان در این رابطه ایجاد شده است و زوجین می توانند در راستای کاهش هزینه های خود از خدمات بیمه استفاده کنند.

مهدی رضایی در این زمینه به ایرنا  تاکیدکرد: بیمه سلامت با تعرفه دولتی و عمومی غیردولتی ۹۰درصد هزینه های درمان ناباروری را پرداخت می کند، خوشبختانه برای رفاه حال زوج های نابارور شرایط سنی برای بانوان به ۴۹ سال افزایش یافته و سه نوبت در سال خدمات ناباروری به زوج های تحت پوشش بیمه ارایه می شود.

اهمیت حمایت از زوج های نابارور

صالح پور مسئول مرکز درمان ناباروری بیمارستان طالقانی نیز در این زمینه به خبرنگار گفت: حمایت از زوج های نابارور از اهمیت بسزایی برخوردار است، مدیریت فرآیند تحت پوشش قراردادن زوج های نابارور باید بسیار حساب شده انجام شود و بهترین کار این است که بتوان شرایطی را فراهم کرد که زوج های نابارور از خدمات بیمه ای به راحتی استفاده کنند.

وی افزود: باید کار کارشناسی دقیق در این خصوص صورت گرفته و گام به گام اجرا شود، تا مراکز درمان ناباروری در بخش خصوصی و دولتی دچار مشکل نشوند، به عنوان مثال تعداد زوج های نابارور نیازمند به برخی خدمات درمانی، مداخله تخصصی مانندIVF، 

۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار زوج در کل کشور است و باید اقداماتی انجام داد که استفاده از خدمات بیمه ای برای درمان ناباروری در دسترس افراد نیازمند نیز قرار گیرد.

وی تاکید کرد: افراد و زوجین مستحق درمان ناباروری باید شناسایی شوند، چون بسیاری از زوج ها به دنبال مسائل دیگری چون تعیین جنسیت هستند که ضرورتی برای توجه بیمه ای در این زمینه ندارد. گران‌قیمت بودن داروها و تجهیزات مورد نیاز در بحث درمان ناباروری است که بخش بسیاری از آنها وارداتی است و باید یا بیمه ها از قبل خرید راهبردی کرده و یا قرارداد با واردکنندگان داشته باشند تا هزینه ها به موقع پرداخت شود.

صالح پور تصریح کرد: حسن نیت و جدیت بسیاری در مسئولان سازمان بیمه سلامت برای درمان ناباروری وجود دارد و امیدواریم که گام به گام مراکز تحت پوشش بیه قرار گیرند.
 

ورود جدی به بحث درمان ناباروری 

علی حیدرپور کارشناس دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به بند اول سیاست های جمعیتی ابلاغی مقام رهبری و ابلاغی وزارت بهداشت در توسعه خدمات ناباروری و حمایت از زوج های نابارور و درراستای توجه به قانون حمایت از جوانی جمعیت، دستورالعمل خرید راهبردی و ضوابط پوشش بیمه ای خدمات ناباروری از آذر سال ۱۴۰۰ به عهده سازمان بیمه سلامت واگذار شده است.

وی اظهارداشت: در همین رابطه نشست ها در کارگروه های مربوطه و مشترک برگزار شده و تکلیف قانونی آن ابلاغ شده است.

حیدرپور گفت: زوجین نابارور می توانند از خدمات درمان ناباروری به صورت یک بسته خدمتی استفاده کنند؛ برای ارایه بسته خدمتی سازمان بیمه سلامت به صورت فراخوان به ادارات کل استانی اعلام کرد که با تمام مراکز درمانی دولتی، دانشگاهی، عمومی غیر دولتی، خیریه، موقوفه و خصوصی قرارداد ببندد، در مراکز دولتی و دانشگاهی ۹۰درصد تعرفه مصوب بخش دولتی در تعهد سازمان بیمه گر خواهد بود، همچنین در مراکز عمومی غیر دولتی ۹۰ درصد تعرفه مصوبات بخش عمومی غیردولتی بسته های خدمتی تعیین شده در تعهد بیمه است، ضمن اینکه در مراکز خصوصی و خیریه  تعهدات ما معادل ۹۰درصد تعرفه عمومی غیردولتی و ما به التفاوت تعرفه خصوصی و ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیردولتی توسط بیمه قابل محاسبه است.

کارشناس دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران، اضافه کرد: حدود سنی برای زوج نابارور اولیه، از یکسال به ۶ ماه برای فرد بالای ۳۵ سال تقلیل پیدا کرده است. ضمن اینکه افراد دچار سقط مکرر نیز مشمول این قانون خواهند بود.

آنچه مسلم است، حمایت از زوج های نابارور و ارایه خدمات بیمه ای به این افراد بدون شک نتایج مثبتی برای کشور به وجود خواهد آورد، سازمان های بیمه‌گر از جمله سازمان بیمه سلامت به تلاش خود در پیگیری این تکلیف قانونی ادامه دهند و باید دید در آینده تاثیر اقدامات حمایتی پیش بینی شده در روند رشد جمعیت چگونه نمایان خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha