دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴

اگر پیش‌بینی برخی اپیدمیولوژیست‌ها درست از آب در نیاید و موج جدید کرونا در تابستان اتفاق نیفتد،‌ حدود ۱۵میلیون دانش‌آموز در حدود ۱۰۵هزار مدرسه کشور از مهرماه با کمترین دغدغه‌های بهداشتی،‌ سال تحصیلی جدید را آغاز خواهند کرد.

در تمنای معلم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،البته افت تحصیلی و عقب‌افتادگی آموزشی و تربیتی به قوت خود باقی است اما دغدغه‌ها برای سال تحصیلی جدید محدود به این موضوع نیست چراکه پای کمبود چند هزار معلم در کشور در میان است؛ یک چالش کهنه و ریشه‌دار که امسال وزارت آموزش‌وپرورش با روش‌هایی کوشیده است آن را به حداقل برساند.

اگر کرونا درکشورمان با دست‌فرمان کنونی پیش برود و حتی به مرحله کنترل کامل برسد، قطعا همه کلاس‌های درس به‌صورت حضوری برگزار خواهند شد اما این اتفاق به تعبیر احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش مجلس، مقدمه‌ای بر ملموس‌شدن کمبود معلم در کشور خواهد بود. او به تسنیم گفته که نظام آموزشی کشور اکنون با کمبود۲۲۰هزار معلم روبه‌روست.

 کمبود چند هزار معلم حقیقتی مورد تایید آموزش‌وپرورش است که به همین دلیل امسال برای جبران این کمبود برنامه‌های چندوجهی دارد. وزارتخانه به‌تازگی بخشنامه‌ای صادر کرده و در آن هرآنچه را که برای رفع کمبود نیروی انسانی پیاده خواهد کرد، شرح داده است. طبق بررسی‌های جام‌جم، نگهداشت نیروهایی که شرایط بازنشستگی دارند یکی از این برنامه‌هاست به‌طوری‌که افرادی که مایل به ادامه تدریس هستند قید بازنشستگی را به‌صورت موقت می‌زنند و دوباره وارد کلاس‌های درس می‌شوند.

اهمیت این راهکار وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم براساس پیش‌بینی سازمان برنامه‌وبودجه، جمعیت بازنشسته‌های آموزش‌وپرورش تا سال ۱۴۰۶ بیش از ۴۶۳هزار نفر خواهد بود که حدود ۷۱درصد یعنی بیش از ۳۲۸هزار نفر از این تعداد قبل از سال ۱۴۰۲ بازنشسته می‌شوند. برنامه دیگر آموزش‌وپرورش همچنین استفاده حداکثری از معلمان بازنشسته است که گرچه ممکن است از بابت سن‌وسال این افراد مورد نقد قرار بگیرد ولی اگر بدانیم سالانه به‌طورمیانگین ۱۸هزار و ۶۰۰ معلم در کشور بازنشسته می‌شوند آن‌گاه ظرفیتی که در این بخش وجود دارد به چشم خواهد آمد.


دانشجومعلمان به خط


برای جبران کسری معلم در سال تحصیلی پیش‌رو، آموزش‌وپرورش نگاه ویژه‌ای به دو دانشگاه رجایی و فرهنگیان نیز دارد، همان‌گونه که مدتی قبل شخص وزیر بر به‌کارگیری دانشجومعلمان تاکید کرد اما این‌که این افراد چگونه در خدمت چرخه تعلیم‌وتربیت قرار می‌گیرند به این ترتیب است: به‌کارگیری دانشجومعلمان سال سوم و چهارم این دو دانشگاه در مدارس شهر محل تحصیل خود.

 البته مطابق بخشنامه ابلاغی، به‌کارگیری دانشجومعلمان به‌صورت غیرموظف و با تایید دانشگاه خواهد بود چون قرار نیست حضور آنها در مدارس باعث ایجاد اختلال در تحصیل‌شان شود. به‌کارگیری این دانشجویان اما ممکن است بر کیفیت آموزش‌های ارائه‌شده اثر بگذارد زیرا آنها تجربه تدریس ندارند و احاطه‌شان به کتاب‌های درسی نیز کامل نیست اما از آنجا که سالانه حدود ۵۰هزار دانشجومعلم فقط در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می‌کنند، استفاده از دانشجومعلمان توانمند می‌تواند راهگشا باشد.


 راهکاری به نام تجمیع


روز گذشته سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با جام‌جم و با اشاره به بخشنامه ابلاغی، از چند ممنوعیت و محدودیت که به جبران بخشی از کمبود معلم منتهی می‌شود خبر داد. درواقع در این بخش چند برنامه وجود دارد که محدودیت در اعطای ماموریت به معلمان برای حضور در سایر دستگاه‌ها و جلوگیری از تغییر وضعیت معلمان و حضور در مشاغلی غیر از معلمی ازجمله آنهاست.

همچنین ادغام کلاس‌های کم‌جمعیت هم‌پایه در یک مدرسه و تجمیع کلاس‌های تک‌پایه کم‌جمعیت نیز در دستورکار است. از سوی دیگر امسال تدریس معاونان آموزشی،‌ پرورشی، فنی، مهارتی و حتی اجرایی به مدت شش ساعت در هفته مورد تاکید قرار گرفته است؛ ضمن این‌که معلمان دوره متوسطه که کسر ساعت موظف دارند می‌توانند در دوره ابتدایی تدریس کنند.


ممنوعیت‌هایی به نفع دولتی‌ها 


در بخشنامه آموزش‌وپرورش چند محدودیت برای مدارس شاهد، استعدادهای درخشان و نمونه‌دولتی‌ها در نظر گرفته شده که کاملا کفه ترازو را به نفع مدارس دولتی سنگین کرده است. براین‌اساس برای سال تحصیلی جدید، معلمان رسمی و پیمانی اجازه تدریس در فوق‌برنامه‌های مدارس غیردولتی را نخواهند داشت،‌ حتی در مدارس استعدادهای درخشان هم که همواره نیروهای ویژه برایشان در نظر گرفته می‌شد از مهرماه قرار است معلمان فوق‌برنامه‌ها در آنها به اندازه معلمان فوق‌برنامه در مدارس دولتی باشد، نه بیشتر. همچنین آموزش‌وپرورش مقرر کرده تا از مجموع نیروهای آموزش‌وپرورش فقط یک مدیر یا معاون به مدارس غیردولتی داده شود که به معنی پایان موقتی حضور معلمان دولتی در مدارس غیردولتی است.



خلأهای تربیتی و تجهیزاتی هم مورد توجه باشد


اگر ۱۲ راهکار آموزش‌وپرورش به‌درستی اجرا شود بخش مهمی از کسری معلم در مدارس حل می‌شود درحالی‌که موضوع افت تحصیلی دانش‌آموزان در پی دو سال تدریس مجازی و آسیب‌های روانی و تربیتی حاصل از آن همچنان مطرح است. کودکان در این دو سال وابستگی بیمارگونه‌ای به فضای‌مجازی پیدا کرده‌اند درحالی‌که مهارت‌های ارتباطی آنها به حداقل رسیده که این خلأ نیازمند کوشش‌های ویژه تربیتی در مدرسه است. همچنین غیبت طولانی دانش‌آموزان در مدارس، این فضاهای آموزشی را نیز با رخوت و برخی کمبودهای تجهیزاتی و لجستیکی روبه‌رو کرده که لازم است در سه ماه باقیمانده تا سال تحصیلی برای جبران این کاستی‌ها تلاش شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha