در گزارش کمیسیون بهداشت آمده است: در حال حاضر و با توجه به تورم موجود در کشور طی سالیان اخیر و خودداری سازمان های بیمه گر از پوشش مابه التفاوت هزینه های ایجاد شده، سهم پرداختی از جیب مردم به (۶۰) درصد رسیده است. بنابراین ضمن آن که سازمان های بیمه گر مکلف به اصلاح فرانشیزها و پوشش حداکثری اقلام تغییریافته در کمیسیون قیمت گذاری می باشند، سازمان بیمه سلامت و سازمان تأمین اجتماعی لازم است در راستای کاهش درصد سهم پرداخت از جیب مردم، گزارش اقدامات صورت گرفته را حداکثر ظرف مدت یک ماه به کمیسیون بهداشت، درمان ارسال نمایند.

پرداخت از جیب مردم به 60 درصد رسید / بیمه ها مکلف به اصلاح فرانشیزها شدند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، در نشست علنی امروز- سه شنبه ۳۱ خرداد- مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی عملکرد دستگاههای مسوول در پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج (در اجرای بند(د) تبصره(۱۴) و بند(س) تبصره(۱۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و تبصره(۱) ماده(۱۰۷) آیین نامه داخلی مجلس) قرائت شد.

 در جمع بندی این گزارش آمده است:بنابر تکلیف مقرر در ماده  (۷۸) قانون برنامه ششم توسعه، بایستی ضریب پوشش بیمه های اجتماعی درمانی پایه در پایان سال ۱۴۰۰  به عدد (۱۰۰) می رسیده است. مطابق با بررسی های صورت گرفته و به استناد گزارش های موجود، درحوزه پوشش بیمه همگانی در جامعه، کشور ایران جزو کشورهای موفق تلقی شده یعنی بالای ( ۹۰%) جامعه ما به نوعی تحت پوشش بیمه های پایه قرار دارند.

۲-مطابق با تکلیف و هدف گذاری در ماده (۷۸) قانون برنامه ششم توسعه درخصوص کیفیت و عمق خدمات ارائه شده به افراد بیمه شده، قرار بر این بوده تا در پایان سال اجرای برنامه سهم پرداختی مردم به (۲۵%) و سهم دولت و بیمه ها به (۷۵%) برسد، بنابر آخرین آمارهای رسمی در حساب ملی سلامت که به سال ۱۳۹۷ مربوط می شود سهم پرداخت از جیب خانوار از ( ۹۷/ ۵۶) درصد در سال ۱۳۸۰ پس از فراز و نشیب های بسیار به حدود (۴۰) درصد درسال ۱۳۹۷  رسیده است یعنی طی ۱۷ سال معادل ( ۷/ ۱۷) درصد کاهش یافته است، اما در حال حاضر و با توجه به تورم موجود در کشور طی سالیان اخیر و خودداری سازمان های بیمه گر از پوشش مابه التفاوت هزینه های ایجاد شده، سهم پرداختی از جیب مردم به (۶۰) درصد رسیده است . بنابراین ضمن آن که سازمان های بیمه گر مکلف به اصلاح فرانشیزها و پوشش حداکثری اقلام تغییریافته در کمیسیون قیمت گذاری می باشند، سازمان بیمه سلامت و سازمان تأمین اجتماعی لازم است در راستای کاهش درصد سهم پرداخت از جیب مردم ، گزارش اقدامات صورت گرفته را حداکثر ظرف مدت یک ماه به کمیسیون بهداشت، درمان ارسال نمایند.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha