شنبه ۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 341189

سازمان جهانی بهداشت و مقامات بهداشت انگلستان روز چهارشنبه اعلام کردند که نوعی ویروس فلج اطفال مشتق از واکسن ها در نمونه های فاضلاب لندن شناسایی شده است.

نگرانی جهانی از شیوع فلج اطفال

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، در لندن، هشدار ملی اعلام شد زیرا کارشناسان می‌گویند ویروس فلج اطفال حتی به صورت مشتقات واکسن همچنان خاصیت انتشار و انتقال دارد.
 

  فلج اطفال چیست؟


فلج اطفال، یک بیماری ویروسی حاد است. انسان تنها میزبان طبیعی این ویروس بوده ، این بیماری از طریق دهان وارد بدن و در بافت‌های لنفاوی در حلق و روده تکثیر می‌شود.در یک تلاش گسترده جهانی در دهه های اخیر فلج اطفال به نابودی  نزدیک شده‌ بود، این ویروس،عمدتا کودکان زیر پنج سال را تحت تاثیر قرار می دهد.


  این ویروس «وحشی» نیست


ویروسی که در فاضلاب لندن شناسایی شد، به اصطلاح ویروس فلج اطفال «وحشی» نیست، که قبلاً آزادانه در سراسر جهان گردش می کرد  این ویروس در همه کشورها به جز دو کشور افغانستان و پاکستان ریشه کن شده است.WHO در بیانیه ای اعلام کرد که ویروس کشف شده در پایتخت انگلستان «ویروس فلج اطفال نوع 2 مشتق از واکسن» است.


این سازمان با تاکید بر این که هیچ مورد مرتبط با فلج تاکنون شناسایی نشده است، گفت: «توجه به این نکته ضروری است که ویروس فقط از نمونه های محیطی جدا شده است.»اما  این سازمان هشدار داد که «هر شکلی از ویروس فلج اطفال در هر مکانی برای کودکان در همه جا یک تهدید است.»


نشانه‌های فلج اطفال


طبق اعلام سازمان خدمات سلامت ملی انگلستان (NHS)، بیشتر افرادی که به فلج اطفال مبتلا می‌شوند، نشانه‌ای ندارند.با این حال برخی افراد ممکن است نشانه‌های خفیفی شبیه آنفلوانزا مثل تب،خستگی شدید،سردرد،حالت تهوع و درد عضلانی داشته باشند که ۱۰ روز طول می‌کشد.در موارد نادر، فلج اطفال ممکن است به دشواری موقت در تحرک ماهیچه‌ها منجر شود که معمولا در پا اتفاق می‌افتد.همچنین از عوارض درازمدت  این بیماری می‌تواند فلج شدن باشد.


واکسیناسیون،بهترین روش برای جلوگیری از شیوع


موثرترین راه برای جلوگیری از شیوع بیشتر، بررسی تاریخچه واکسیناسیون، به ویژه در کودکان خردسال است. اگر شما واکسن دریافت کرده ‌باشید، احتمال ابتلا به این بیماری بسیار کاهش می‌یابد.WHOگفت ایمن سازی فلج اطفال در لندن حدود 87 درصد صورت گرفته است.واکسن خوراکی فلج اطفال (OPV) در روده تکثیر می شود و می تواند از طریق آب آلوده به مدفوع به دیگران منتقل شود.

به این معنی که به کودکی که واکسینه شده است آسیبی نمی رساند، اما می تواند اطرافیان را در مکان هایی که سطح بهداشت،پایین است آلوده کند.بنابراین آژانس بهداشت سازمان ملل متحد، خواستار حذف تدریجی OPV در سراسر جهان و جایگزینی با واکسن فلج اطفال غیرفعال (IPV) شده است.


باید نگران بود؟


حضور ویروس در لندن بدون شک یک اتفاق نگران کننده است، اما به هیچ وجه یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی نیست. فلج اطفال ناشی از واکسن در گردش به ندرت می تواند باعث فلج شود.این فلج تنها در حدود یک نفر از هر 200 نفر را آلوده می‌کند. بقیه افراد فقط علایمی شبیه سرماخوردگی دارند یا اصلاً علایمی ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha