هنوز روی شیشه بسیاری از مغازه‌ها و در ورودی ادارات کاغذی چسبانده شده هست که روی آن نوشته شده:«لطفا با ماسک وارد شوید». اما صاحبان و کارمندان خود این فروشگاه‌ها و کارکنان آن اداره‌ها هیچ کدام ماسکی بر چهره ندارند و طبیعی است که مراجعان و ارباب رجوع هم ماسکی بر صورت نداشته باشند.

کرونا برگشته است؟

به گزارش سلامت نیوز، واقعیت این است که حالا مدتهاست که عموم مردم آرام آرام زمزمه می‌کنند: کرونا تمام شد! و می‌کوشند تا زندگی خود را به دوران قبل از کرونا برگردانند. آمارها هم به نفع این امر بوده و کاهش قابل ملاحظه تعداد مبتلایان و نزدیک به صفر بودن آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در اکثر روزها خبرهای خوشحال کننده ای است که فرض پایان کرونا (یا از لحاظ علمی به آندمیک بودن پاندمی یعنی بومی شدن به جای همه گیری) را تقویت می‌کند.

اما پس از چین که با استراتژی موسوم به «صفر مورد» مقررات بسیار شدیدی را برای مقابله با افزایش موارد ابتلا اتخاذ کرد؛ کره شمالی و تایوان در شرق و سپس هند و بعد برخی کشورهای اروپایی و امریکایی افزایش موارد ابتلا به کرونا و زیرگونه‌های جدید اومیکرون (که واکسن گریزتر هستند) را گزارش کرده‌اند که عموما هم منطبق با رفتارهای اجتماعی و کم شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک بوده‌اند.

در ایران هم اگرچه آمارها تغییرات محسوسی را نشان نمی‌دهد اما گفته‌های پزشکان در مناطق مختلف و مشاهدات میدانی نشانگر این است که تعداد موارد مشکوک به بیماری افزایش محسوسی داشته است. میزان تست های انجام شده کرونا پایین بوده و اکثریت موارد مشکوک به بیماری با توجه به شدید نبودن علائم برای تست دادن مراجعه نمی‌کنند و درنتیجه احتمالا آمارهای رسمی چندان بالا نخواهد رفت اما واقعیت این است که موارد مشکوک ابتلا به کرونا در چند روز اخیر در کشورمان به شدت افزایش یافته است.

برخی از پزشکان البته معتقدند موارد جدید ناشی از سویه‌های کرونا نبوده و آن را ناشی از ویروس‌هایی از خانواده‌های دیگر می‌دانند و بیماری گوارشی شایع این روزها را هم که عامل غیرکرونایی دارد دلیل بر مدعای خود می‌دانند، اما در نقطه مقابل گروهی دیگر از احتمال شروع پیک جدید کرونا خیلی زودتر از پیش بینی‌های قبلی خبر می‌دهند.

چه موارد جدید ناشی از سویه‌های جدید کرونا باشند یا اصلا کرونا نباشند، قدرمسلم اینکه اکثریت قریب به یقین این موارد مشکوک علائم سبک و غیرخطرناک بیماری داشته و حتی احتیاج به درمان‌های علامتی هم نداشته‌اند، اما قدر مسلم اینکه نهادهای کلان سیاستگذاری کشور و متولیان بهداشت و درمان باید مجددا اقدامات بیماریابی و تشخیصی خود را افزایش داده و با رصد دقیق و سریع برای اقدامات احتمالی موردنیاز آتی برنامه ریزی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha