ویتیلیگو (برص یا لک‌وپیس) یک بیماری پوستی است که باعث می‌شود پوست رنگ خود را از دست بدهد و نواحی سفیدرنگی در اندازه‌های گوناگون روی آن ظاهر شوند. اگر ویتیلیگو در قسمتی باشد که مو دارد، موی این قسمت نیز سفید می‌شود.

آشنایی با ویتیلیگو و انواع آن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اوری دی هلث، طبق گفته آکادمی پوست آمریکا (AAD) ویتیلیگو وضعیتی است که باعث می شود پوست رنگ خود را از دست بدهد. این اختلال پوستی می تواند در افراد از هر نژادی رخ دهد. موسسه ملی آرتریت و بیماری‌های اسکلتی و عضلانی و پوست (NIAMS) خاطرنشان می‌کند که این در میان افرادی که پوست تیره‌تری دارند بیشتر قابل توجه است، زیرا تضاد بین رنگ پوست نرمال و لکه‌های سفید متاثر از ویتیلیگو بارزتر است.

افراد مبتلا به ویتیلیگو از دست دادن رنگ پوست در نواحی مختلف بدن را تجربه می کنند. اغلب متقارن است و هر دو طرف را درگیر می کند، مانند دست چپ و راست یا هر دو زانو. برخی دچار تغییر رنگ در دهان، پوست سر یا مو، مژه یا ابرو می شوند.

علائم و نشانه های ویتیلیگو

سوزان فریدلر، پزشک متخصص پوست،می‌گوید بزرگ‌ترین نشانه‌ای که نشان می‌دهد ممکن است فردی به ویتیلیگو مبتلا باشد، ظاهر شدن لکه‌های روشن یا «کم‌رنگ» روی پوست است . لکه های رنگ پریده مناطقی هستند که ملانین، رنگدانه طبیعی پوست، کم یا بدون آن هستند. این لکه‌ها می‌توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند، اگرچه ممکن است ابتدا در مناطقی مانند صورت، بازوها، پاها و دست‌ها که در معرض آفتاب زیاد قرار دارند ظاهر شوند.

سایر علائم ویتیلیگو می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • موها زود سفید یا خاکستری می شوند
  • مژه ها یا ابروها رنگ از دست می دهند و سفید می شوند
  • تغییر رنگ در شبکیه چشم
  • از دست دادن رنگ در بینی و دهان

ویتیلیگو چه انواعی دارد؟

جایی که لکه‌های پوستی ظاهر می‌شوند، میزان شیوع بیماری و میزان پیشرفت آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

بیشتر بدانید:ویتیلیگو یا پیسی مسری نیست

دو نوع عمده ویتیلیگو وجود دارد

  • ویتیلیگو غیر سگمنتال: شایع ترین نوع ویتیلیگو با لکه های پوستی رنگ پریده معمولا در هر دو طرف بدن ظاهر می شود. اولین علائم ممکن است در دست ها، نوک انگشتان، مچ دست، اطراف چشم یا دهان یا روی پاها ظاهر شود. بر اساس مقاله ای که در سپتامبر 2016 در ژورنال F1000 Research منتشر شد، ویتیلیگوی سگمنتال، ویتیلیگوی دوطرفه یا عمومی یا ویتیلیگو ولگاریس نیز نامیده می شود. ویتیلیگوی غیر سگمنتال بر اساس نحوه بروز بیماری به انواع فرعی تقسیم می شود. اینها عبارتند از: ویتیلیگو آکروفسیال که روی صورت، دست ها و پاها ظاهر می شود. ویتیلیگو مخاطی که مخاط را تحت تاثیر قرار می دهد نظیر غشاهای دهان، بینی و اندام تناسلی؛ ویتیلیگوی موضعی یا کانونی که فقط در چند ناحیه از بدن رخ می دهد. و ویتیلیگوی جهانی که ممکن است 80 تا 90 درصد از پوست افراد مبتلا را درگیر کند.
  • ویتیلیگو سگمنتال: برای این نوع، لکه های سفید اغلب فقط در یک طرف بدن ظاهر می شوند، مانند یک دست یا یک پا به جای هر دو.ویتیلیگوی سگمنتال می تواند در اوایل زندگی شروع شود. ممکن است به مدت شش ماه تا دو سال به سرعت گسترش یابد، سپس پیشرفت آن متوقف شود. در موارد نادر، این شکل از ویتیلیگو ممکن است سال‌ها بعد دوباره فعال شود. بررسی Dermatology اشاره می کند که حدود 5 تا 16 درصد از موارد ویتیلیگو ویتیلیگو سگمنتال است.

تقسیم بندی جزئی تر ویتیلیگو

  • ویتیلیگوی ژنرالیزه: شایع‌ترین نوع این بیماری بوده و لکه‌ها در نقاط مختلف بدن ظاهر می‌شوند.

  • ویتیلیگوی سگمنتال: این نوع ویتیلیگو به یک سمت بدن یا یک ناحیه از بدن محدود می‌شود، مثلاً دست‌ها و صورت
  • ویتیلیگوی مخاطی: ویتیلیگوی مخاطی بر غشا دهان یا اندام تناسلی تأثیر می‌گذارد.
  • ویتیلیگوی فوکال یا لوکالیزه: نوع نادری از ویتیلیگو می‌باشد که در آن لکه‌ها در قسمت کوچکی هستند و طی یک تا دو سال با الگوی مشخصی پخش نمی‌شوند.
  • ویتیلیگوی تریکوم: در این نوع ویتیلیگو، مرکزی سفید یا بی‌رنگ وجود دارد که دور آن را ناحیه‌ای با رنگ‌دانه روشن‌تر و سپس قسمتی با رنگ نرمال پوست احاطه کرده است.
  • ویتیلیگوی یونیورسال: این نوع ویتیلیگو نیز نادر است که در آن بیشتر از ۸۰ درصد از پوست بدن رنگ‌دانه ندارد.

ویتیلیگو معمولاً با چند لکه سفید کوچک شروع می‌شود که تدریجاً و طی چند ماه در سراسر بدن پخش می‌شوند. ویتیلیگو اغلب از پشت دست‌ها، ساعد دست، پا و صورت شروع می‌شود؛ اما می‌تواند در هر قسمتی از بدن ایجاد شود، از جمله غشا موکوس (مخاط مرطوب دهان، بینی، نواحی تناسلی و مقعد)، چشم‌ها و گوش داخلی.

گاهی لکه‌های بزرگ‌تر به پهن‌تر شدن و پخش شدن ادامه می‌دهند اما معمولاً سال‌ها در جای خود می‌مانند. مکان لکه‌های کوچک‌تر به‌مرور زمان تغییر می‌کند. در بعضی از بیماران لکه‌های سفید کمتر بوده و در برخی دیگر بیشتر و گسترده‌تر است.

بیشتر بدانید:چرا ویتیلیگو به عنوان یک بیماری پوستی مورد توجه قرار می گیرد؟

علل و عوامل خطر برای ویتیلیگو

اکنون محققان دریافته‌اند که ویتیلیگو یک اختلال خود ایمنی است که در آن بدن قسمت‌هایی از خود را از بین می‌برد. میشل رودریگز، MBBS ، متخصص پوست در مطب خصوصی در ملبورن استرالیا می‌گوید: «این زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از سیستم ایمنی شروع به حمله و کشتن سلول‌های رنگدانه (ملانوسیت‌ها) در پوست می‌کند و در نتیجه لکه‌های سفید ایجاد می‌شود. ملانوسیت ها سلول هایی هستند که ملانین تولید می کنند، رنگدانه ای که به پوست، مو و چشم ها رنگ می دهد»

پس چرا ممکن است سلول های ایمنی بدن در وهله اول به سلول های سالم پوست حمله کنند؟ به گفته آکادمی پوست آمریکا، این سوال هنوز به طور کامل در بین محققان حل نشده است. اما به نظر می‌رسد محرک‌های ژنتیکی و محیطی هر دو نقش دارند.

این عوامل برای افزایش خطر ابتلا به ویتیلیگو شناخته شده اند

  • تاریخچه خانوادگی و ژن ها: حدود 20 درصد از افراد مبتلا به ویتیلیگو حداقل یکی از بستگانشان مبتلا به این اختلال پوستی است و محققان دریافته اند که داشتن مشخصات ژنتیکی خاص افراد را مستعد ابتلا به ویتیلیگو می کند. تغییرات در بیش از 30 ژن مرتبط با ویتیلیگو شناسایی شده است، از جمله دو ژن به نام های NLRP1 و PTPN22. این ژن‌ها و سایر ژن‌هایی که اکنون با ویتیلیگو مرتبط هستند، شناخته شده‌اند که در تنظیم سیستم ایمنی و التهاب نقش دارند.
  • محرک های محیطی: به نظر می رسد ویتیلیگو هم نتیجه یک ترکیب ژنتیکی از قبل موجود و هم چیزی در محیط است که باعث ایجاد یک پاسخ خودایمنی می شود که ملانوسیت ها را از بین می برد. بر اساس مقاله F1000 Research، محرک های بالقوه شامل آفتاب سوختگی، قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی، و تروما یا آسیب به پوست است. این محرک‌ها همچنین می‌توانند باعث گسترش ویتیلیگو در افرادی شوند که قبلاً این بیماری را دارند.
  • یک بیماری خودایمنی موجود: آکادمی پوست آمریکا اشاره می کند که افراد مبتلا به یک بیماری خود ایمنی، مانند پسوریازیس ، لوپوس اریتماتوز سیستمیک ، بیماری هاشیموتو ، یا آلوپسی آره آتا، در معرض افزایش خطر ابتلا به ویتیلیگو هستند. به گفته NIAMS، چندین ژن مرتبط با ویتیلیگو با سایر بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید ، دیابت نوع 1 و بیماری تیروئید نیز مرتبط هستند. MedlinePlus اشاره می کند که 15 تا 25 درصد از افراد مبتلا به ویتیلیگو یک بیماری خود ایمنی دیگر دارند.

ویتیلیگو چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر مشکوک به ویتیلیگو هستید، به پزشک مراقبت های اولیه یا یک متخصص پوست مراجعه کنید. در قرار ملاقات شما، پزشک احتمالاً در مورد عوامل خطر مانند:

  • آیا یکی از بستگان نزدیک به ویتیلیگو تشخیص داده شده است یا خیر
  • این که آیا شما یک اختلال خود ایمنی دارید یا خیر
  • اگر استرس اخیر (مانند تغییر عمده زندگی) یا سایر رویدادهای بالقوه محرک (مانند آفتاب سوختگی شدید) را تجربه کرده اید، یا خیر

به گفته NYU Langone، اغلب اوقات، پزشکان ویتیلیگو را با معاینه بصری لکه های سفید روی پوست و در نظر گرفتن سابقه پزشکی شما تشخیص می دهند. پزشک شما ممکن است از لامپ وودز استفاده کند که از نور ماوراء بنفش برای شناسایی از دست دادن رنگدانه استفاده می کند. این لامپ مخصوصا برای افرادی که پوست روشن تری دارند که تفاوت رنگ آنها ظریف تر است مفید است.

برخی از متخصصان پوست می خواهند آزمایشات بیشتری را فراتر از معاینه پوست انجام دهند. پزشک شما ممکن است بیوپسی پوست را تجویز کند، که نشان می دهد آیا ملانوسیت ها در پوست وجود دارند یا خیر. کمبود ملانوسیت ها نشانه ای از ویتیلیگو است. همچنین ممکن است پزشک برای شما آزمایش خون تجویر کند تا ببیند آیا بیماری خودایمنی دیگری دارید یا خیر.

علاوه بر این، آنها همچنین ممکن است معاینه چشمی را برای یووئیت، نوعی التهاب چشم که می‌تواند با ویتیلیگو مرتبط باشد، انجام دهند. پزشک شما همچنین سایر بیماری های پوستی را که می توانند شبیه ویتیلیگو به نظر برسند، مانند آسیب پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی صنعتی به نام لوکودرما شیمیایی رد می کند.

گزینه های دارویی و جراحی برای ویتیلیگو

در سال 2022، سازمان غذا و داروی ایالات متحده، روکسولیتینیب (Opzelura) را تایید کرد، اولین دارویی که می تواند رنگدانه را در بیماران مبتلا به ویتیلیگو غیرسگمنتال بازیابی کند. این یک مهار کننده موضعی JAK است که فعالیت سیستم ایمنی را کاهش می دهد. در یک کارآزمایی بالینی، 50 درصد بیماران پس از یک سال استفاده از دارو، بهبود قابل توجهی را تجربه کردند.

سایر داروها ممکن است به به حداقل رساندن ظاهر ویتیلیگو کمک کنند. این شامل:

  • کرم های کورتیکواستروئیدی که برای کوتاه مدت تجویز می شوند
  • پمادهای حاوی تعدیل کننده های ایمنی تاکرولیموس یا پیمکرولیموس که می توانند طولانی مدت استفاده شوند
  • آنالوگ های موضعی ویتامین D (که نسخه های مصنوعی ویتامین هستند)
  • درمان ترکیبی با نور UVA و داروی خوراکی پسورالن، که ممکن است به ویژه در صورت داشتن نواحی وسیع پوست تحت تأثیر ویتیلیگو مؤثر باشد
  • حذف رنگدانه از پوست سالم با استفاده از کرم مونوبنزون

برخی از این گزینه های درمانی با عوارض جانبی منفی مانند جای زخم، پوست خشک و خارش دار و پوستی با ظاهری رگه دار همراه هستند.

درمان های جایگزین و مکمل برای ویتیلیگو

چند مطالعه تحقیقاتی در مورد گزینه های طب جایگزین، مانند درمان ناحیه با گیاهان و ویتامین های خاص، انجام شده است. هال ویتزبوچ، دکتر هال ویتزبوچ، متخصص پوست در بخش خصوصی در کالاباساس، کالیفرنیا، و استادیار پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، می‌گوید:« تاکنون مطالعات برای نتیجه‌گیری جامع بسیار کوچک بوده است. او می گوید به جای دریافت مراقبت های پزشکی مورد نیاز برای ویتیلیگو، به درمان های طبیعی اثبات نشده تکیه نکنید.»

همچنین توجه به این نکته مهم است که بسیاری از افراد نیازی به درمان ندارند یا نمی‌خواهند لکه‌های ویتیلیگو خود را به حداقل برسانند یا پنهان کنند، زیرا لکه‌های قابل مشاهده هیچ خطر فیزیکی برای افراد مبتلا به ویتیلیگو ندارند. پزشک یا متخصص پوست می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که کدام گزینه درمانی برای شما بهترین است.

بیشتر بدانید:تزریق رنگدانه روشی برای درمان ویتیلیگو

پیشگیری از ویتیلیگو

در حال حاضر هیچ راهی برای جلوگیری از شروع ویتیلیگو وجود ندارد، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید انجام دهید که ممکن است به جلوگیری از بدتر شدن علائم کمک کند. علاوه بر گزینه های درمانی ذکر شده در بالا، با استفاده از کرم های ضد آفتاب و پوشیدن لباس هایی که از شما در برابر اشعه های مضر محافظت می کند، از پوست خود در برابر نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید. بریدگی، خراشیدگی و سوختگی و حتی خالکوبی می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های ویتیلیگو در برخی افراد شود. به طور کلی سعی کنید از آسیب رساندن به پوست خود جلوگیری کنید.

عوارض و شرایط مربوط به ویتیلیگو

به طور کلی، افرادی که ویتیلیگو در آنها تشخیص داده شده است، نیازی به نگرانی بیش از حد در مورد ایجاد عوارض جدی ندارند.

ویتیلیگو و خطر سرطان پوست

افراد مبتلا به ویتیلیگو - مانند بقیه جمعیت - به استفاده از ضد آفتاب تشویق می شوند (مخصوصاً یک گزینه با طیف گسترده و مقاوم در برابر آب با SPF 30 یا بالاتر). بخشی از آن به این دلیل است که پوست بدون رنگ طبیعی اش بیشتر در معرض نور خورشید می سوزد. عملکرد ملانین (رنگدانه ای که به پوست رنگ می دهد، که در لکه های پوست در افراد مبتلا به ویتیلیگو وجود ندارد) کمک به جلوگیری از برخی از اشعه های خطرناک فرابنفش خورشید است، بنابراین پوست بدون آن ممکن است در برابر آسیب های خورشید آسیب پذیرتر باشد. به گفته انجمن سرطان آمریکا اما محافظت در برابر آفتاب نیز مهم است زیرا اجتناب از برنزه شدن می‌تواند لکه‌های ویتیلیگو را کمتر به چشم بیاورد و برخی از درمان‌های ویتیلیگو با قرار گرفتن در معرض نور خورشید مختل می‌شوند.

از آنجایی که پوست در نواحی مبتلا به ویتیلیگو راحت‌تر می‌سوزد، ممکن است تعجب آور باشد که به جای افزایش خطر سرطان پوست، ویتیلیگو با خطر کمتری همراه است. یک مطالعه دانشگاه آمستردام که در مجله بریتانیایی پوست منتشر شد نشان داد که خطر ابتلا به سرطان پوست ملانوما و غیرملانوما در افراد مبتلا به ویتیلیگو در مقایسه با افراد بدون آن سه برابر کمتر است.

چند نظریه برای اینکه چرا ممکن است این اتفاق بیفتد وجود دارد. یک مطالعه منتشر شده در Genome Medicine نشان می دهد که همان ژن های مرتبط با ویتیلیگو ممکن است خطر ابتلا به ملانوم بدخیم را کاهش دهند. کلینیک و مرکز تحقیقات ویتیلیگو در دانشکده پزشکی UMass Chan در ورچستر، ماساچوست خاطرنشان می کند، نظریه دوم بیان می کند که هر چیزی که باعث شود سیستم ایمنی ملانوسیت ها را از بین ببرد، باعث از بین رفتن سلول های سرطانی نیز می شود .

این خبر خوبی برای افراد مبتلا به ویتیلیگو است، اما به این معنی نیست که آنها باید به شرایط خود اعتماد کنند تا از آنها در برابر اثرات خورشید محافظت کنند. دکتر رودریگز می گوید، افراد مبتلا به ویتیلیگو نیازی به نگرانی در مورد سرطان پوست نسبت به بقیه افراد ندارند.

ویتیلیگو و سایر اختلالات خود ایمنی

تا یک چهارم بیماران مبتلا به ویتیلیگو بیماری خودایمنی دیگری دارند. اگر ویتیلیگو دارید، ممکن است در خطر ابتلا به یک اختلال خود ایمنی باشید. بنابراین مهم است که در مورد مسائل بهداشتی جدید یا غیرعادی که تجربه می کنید با پزشک مراقبت های اولیه خود صحبت کنید. ویتیلیگو باعث سایر بیماری های خودایمنی نمی شود، اما ممکن است یک مبنای ژنتیکی با یکی از آنها مشترک باشد.

در اینجا برخی از شایع ترین بیماری های خود ایمنی مرتبط با ویتیلیگو آورده شده است:

  • بیماری خود ایمنی تیروئید
  • روماتیسم مفصلی
  • دیابت نوع 1
  • پسوریازیس
  • کم خونی خطرناک
  • بیماری آدیسون
  • لوپوس اریتماتوز سیستمیک

ویتیلیگو و عوارض سلامت روان

سندی اسکوتنیکی، پزشک متخصص پوست و استادیار دپارتمان پزشکی در دانشگاه تورنتو ، می‌گوید: «این یک انگ است – مردم بیزاری از این بیماری را دارند زیرا «طبیعی» نیست. دکتر اسکوتنیکی می‌گوید این امر به‌ویژه برای افرادی که پوست تیره‌تری دارند، می‌تواند دشوار باشد، زیرا تفاوت‌ها در رنگ پوست آشکارتر است. Skotnicki می افزاید: برای افرادی که پوست روشن دارند، وجود ویتیلیگو ممکن است کمتر قابل توجه باشد.»

و برای کودکان و نوجوانان، ممکن است کنار آمدن با ویتیلیگو در میان سایر تغییراتی که در بدن، ذهن و احساسات آنها رخ می دهد چالش برانگیز باشد - به خصوص اگر همسالان آنها آنچه را که در حال رخ دادن است درک نکرده یا با حساسیت به آن واکنش نشان دهند.

ویتیلیگو چقدر شایع است؟

MedlinePlus اشاره می کند که ویتیلیگو بین 0.5 تا 1 درصد از مردم در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد، اگرچه برخی از محققان فکر می کنند که به دلیل گزارش کم موارد، این رقم نزدیک به 1.5 درصد است.

این اختلال اغلب در اوایل زندگی شروع می شود، به طوری که 25 درصد موارد در کودکان کمتر از 10 سال رخ می دهد، نیمی از آنها در کودکان و نوجوانان کمتر از 20 سال و تا 80 درصد قبل از 30 سالگی بروز می کند.

تحقیقات امیدوارکننده ای در حال بررسی ریشه های ژنتیکی ویتیلیگو و آزمایش ترکیبات و درمان هایی است که ممکن است پاسخ خود ایمنی، التهاب و تخریب ملانوسیت ها را مختل کند. زمینه های تحقیقات فعلی ویتیلیگو عبارتند از:

  • دارویی که باعث رشد ملانوسیت ها می شود
  • دارویی برای بازگرداندن رنگ به ناحیه آسیب دیده
  • یک جراحی پیوند پوست به نام سوسپانسیون
  • درمان با هدف قرار دادن ایمنی برای معکوس کردن شرایط
  • ژن درمانی که ملانوسیت ها را برای جلوگیری از واکنش خودایمنی مجدد برنامه ریزی می کند

علاوه بر بررسی این درمان‌های جدید، بسیاری از آخرین تحقیقات ویتیلیگو بر روی دستیابی به درک بهتری از ژن‌های مرتبط با نحوه شروع این بیماری در وهله اول متمرکز شده‌اند. با انجام این کار، محققان امیدوارند به توسعه درمانی که از بروز ویتیلیگو یا گسترش آن جلوگیری می کند، نزدیک شوند.

از آنجایی که به نظر می رسد چیزی در محیط مسئول ایجاد ویتیلیگو باشد (چون افراد با این بیماری متولد نمی شوند)، محققان همچنین بر درک این که این محرک ها چیست و چرا چنین واکنشی را در سلول ها تحریک می کنند، تمرکز کرده اند.

آیا ویتیلیگو دردناک است؟

ویتیلیگو دردناک نیست. اما آفتاب‌سوختگی در قسمت‌های روشن‌تر لکه‌ها می‌تواند دردناک باشد. خیلی مهم است که از خودتان در برابر آفتاب با ضدآفتاب و ماندن در سایه محافظت کنید. برخی از افرادی که ویتیلیگو دارند گاهی دچار خارش پوست می‌شوند، مثلاً پیش از اینکه بی‌رنگ شدن پوست شروع شود.

آیا ممکن است ویتیلیگو را به ارث ببریم؟

ویتیلیگو لزوماً ارثی نیست، اما تقریباً ۳۰ درصد از افرادی که ویتیلیگو دارند، یکی از اعضای خانواده‌شان نیز این عارضه را دارد.

ویتیلیگو چگونه درمان می‌شود؟

درمان قطعی برای ویتیلیگو وجود ندارد. هدف از درمان پزشکی این است که یا با بازیابی رنگ‌دانه‌ها یا حذف رنگ باقی‌مانده، پوستی یکدست ایجاد شود. درمان‌های متداول شامل کاموفلاژتراپی، رپیگمانتاسیون‌تراپی، فتوتراپی و جراحی می‌شود.


چگونه از ویتیلیگو پیشگیری کنیم؟

ازآنجایی‌که هیچ‌کس دقیقاً نمی‌داند علت ویتیلیگو چیست، ارائه راهکار برای پیشگیری از آن نیز ممکن نیست. به‌طورکلی بهتر است همهٔ افراد در برابر نور خورشید از خود مراقبت کنند و عادت‌های مناسب مراقبت از پوست را در پیش بگیرند.

آینده بیماران ویتیلیگو چگونه است؟

تقریباً ۱۰ تا ۲۰ درصد افرادی که ویتیلیگو دارند، رنگ پوستشان به طور کامل به حالت نرمال برمی‌گردد. کسانی بهترین شانس بازگشت رنگ پوست را دارند که جوان هستند و کسانی که بیماری‌شان در عرض کمتر از ۶ ماه به اوج خود رسیده است و لکه‌ها اساساً در ناحیه صورت هستند. افرادی که کمتر احتمال دارد رنگ پوستشان برگردد کسانی‌اند که در سنین بالاتر به ویتیلیگو دچار شده‌اند و این عارضه روی لب‌ها و دست‌ها و پاهایشان است.

آیا ویتیلیگو خطرناک هم می‌تواند باشد؟

ویتیلیگو مسری نیست و خطر جدی برای سلامتی فرد ندارد اما می‌تواند زندگی فرد را تغییر دهد. این واقعیت که ویتیلیگو در طول زمان ایجاد می‌شود یکی از دلایل این امر است. عامل دیگر این است که در برخی جوامع ظاهر خیلی مهم است و باید از متفاوت بودن اجتناب کرد؛ این مورد گاهی برای خانم‌ها بیشتر صادق است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha