یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳

همزمان با انتشار گزارش‌هایی از شیوع وبا در کشورهای همسایه ایران، موارد مشکوک ابتلا به این بیماری در کردستان افزایش یافته است. تعداد موارد مشکوک، مبتلا به وبا در این استان با شناسایی پنج مورد جدید مشکوک به ۱۰ نفر رسید که از پنج شهرستان گزارش شده است، از این تعداد شش نفر در مریوان، یک نفر در سقز، یک نفر در بانه، یک نفر در کامیاران و یک نفر هم در سنندج زندگی می‌کنند.در ادامه به بررسی این بیماری می‌پردازیم.

چطور از ابتلا به وبا پیشگیری کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،وبا چیست؟وبا یک بیماری اسهالی واگیردار و خاص انسان است که توسط نوعی باکتری به نام ویبریوکلرا ایجاد می شود. سمی که این میکروب در روده باریک انسان ترشح می‌کند، عامل بیماری  وبا است ‌. مهم‌ترین راه انتقال وبا، سبزی‌های آلوده‌ است. سبزی‌هایی که در هنگام کاشته شدن با کود انسانی تغذیه می‌شوند، دارای بیشترین آلودگی هستند.جالب است بدانید  وبا در طول تاریخ هفت بار همه‌گیری جهانی گسترده داشته ‌است.


  انتقال مستقیم و غیر مستقیم


بیماری وبا به دو روش تماس مستقیم و غیرمستقیم از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. این بیماری ممکن است از طریق تماس با چیزهای آلوده به میکروب وبا مانند دست دادن با دست‌های آلوده بیماری، تماس با استفراغ یا مدفوع، ملحفه و لوازم آلوده منتقل شود.در روش تماس غیرمستقیم،وبا از طریق خوردن آب آلوده به مدفوع مانند استفاده از چاه‌ها، استخرها و دریاچه‌های آلوده منتقل می‌شود.  همچنین خوردن سبزیجات و میوه‌های آلوده، از بیشترین موارد انتقال وباست.


   اسهال مهم ترین مشخصه


دوره پنهان بیماری وبا از لحظه ورود میکروب به بدن تا زمان بروز بیماری از چند ساعت تا پنج روز متغیر است ولی به طور معمول طی یک یا دو روز آشکار می‌شود.عفونت وبا اغلب خفیف یا بدون علامت است، اما گاهی اوقات می‌تواند شدید باشد و منجر به استفراغ، اسهال و گرفتگی ساق پا شود. علایم اولیه بیماری وبا عبارت است از:
   اسهال آبکی زیاد
  استفراغ
  ضربان قلب تند
  از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست
  غشاهای مخاطی خشک
  فشار خون پایین
  تشنگی
  گرفتگی عضلات
  بی‌قراری یا تحریک‌پذیری


  چطور پیشگیری کنیم؟


سعی کنید به منظور پیشگیری از ابتلابه این بیماری، برای نوشیدن آب، شست‌وشوی ظروف و خوردن سبزیجات از آب لوله‌کشی کلردار استفاده کنید. در غیر این صورت آب را بجوشانید و پس از سرد شدن مصرف کنید. از خوردن سبزیجات خام پرهیز و سبزیجات و میوه‌ها را قبل از مصرف با محلول پرکلرین گندزدایی کنید.


ماهی خام یا نیم‌پز  نخورید. شنا کردن در استخرهای عمومی را به زمانی دیگر موکول کنید و قبل از غذا خوردن و بعد از رفتن به سرویس بهداشتی ، دست‌های خود را با آب و صابون خوب بشویید.


هشدار در فصل های گرم سال


شیوع و گسترش وبا در فصل تابستان بیش از دیگر فصل هاست. درست است که خطر بیماری وبا در تمام فصل ها وجود دارد اما قطعا بیشترین انتظار بروز موارد بیماری وبا در کشور ما تقریبا از اوایل اردیبهشت تا آبان‌ است.

آب درمانی کنید، آنتی‌بیوتیک نخورید


مهم‌ترین عارضه وبا برای افراد، کم آبی ناشی از  این بیماری است. بنابراین بهترین کار این است که اگر دچار اسهال و استفراغ شدید، حتما آب و الکترولیت‌های از دست رفته را  جایگزین کنید. همچنین به خاطر داشته باشید به هیچ عنوان خودسرانه آنتی‌بیوتیک مصرف نکنید و برای ارزیابی‌های اولیه به پزشک مراجعه نمایید.


باید نگران باشیم؟
مریم مسعودی‌فر، رئیس اداره بیماری‌های منتقله وزارت بهداشت، درباره شیوع وبا در استان‌های مرزی گفت: «موارد مشکوک، سابقه سفر به خارج از کشور را داشته‌اند و بعد از بازگشت علایم بیماری در آن‌ها مشاهده شده است.»به گفته خانم مسعودی‌فر، سازمان بهداشت جهانی همه‌گیری وبا در مرز شرقی ایران را تایید کرده است.

او ارائه می دهد : «ما در ایران مورد مثبت قطعی وبا داریم، اما باید تست‌های تشخیصی قطعی‌تر انجام شود، جدا از آزمایش‌های انجام شده مسئله اصلی این است که با توجه به شرایط موجود احتمال شیوع وبا در کشور دور از انتظار نیست.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha