جراحی زیبایی در ایران با جراحی بینی شروع شد؛ به‌طوری‌که بیشترین میزان عمل‌های جراحی زیبایی را به خود اختصاص داده بود. در آن زمان روند جراحی‌های زیبایی چندان گسترده نبود و این عمل‌ها از نیمه دهه۸۰ در ایران به‌شدت افزایش یافت.

غیرمتخصص ممنوع

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، درحال‌حاضر بنا بر گزارش انجمن بین‌المللی جراحی پلاستیک (ISAPS) میزان عمل‌های جراحی پلاستیک به ترتیب شامل ایالات‌متحده آمریکا، برزیل، کره‌جنوبی و هند است و ایران در این آمار رتبه بیستم را به خود اختصاص داده است. به‌گونه‌ای‌که از هر یک هزار نفر ۶نفر عمل جراحی انجام می‌دهند. همزمان معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی اعلام کرده است؛ زیبایی و ترمیمی دندانپزشکی در صدر بیشترین شکایات مردمی از پزشکان قرار دارد و منجر به قصور پزشکی می‌شود.

دامنه عمل‌های زیبایی از جراحی «بَلبَله گوش» گرفته تا برداشتن چربی پشت پلک «پُفی» و «پیکرتراشی» روزبه‌روز گسترده‌تر و بر مراجعان آن افزوده‌ می‌شود و همین موضوع میزان قصور پزشکی در این حوزه را افزایش داده است. مطابق با بررسی‌ها، یکی از مشکلات عمده در پرونده‌های قصور پزشکی به‌ویژه در رشته جراحی‌های پلاستیک و زیبایی مراجعه مردم به افراد غیرمتخصص و غیرکارشناس یا مراکز نامعتبر برای دریافت خدمات زیبایی است که عمدتا مشکلاتی را برای این افراد ایجاد می‌کند.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد دلیل اصلی مراجعه مردم به افراد غیرمتخصص برای دریافت خدمات ترمیمی و زیبایی عدم آگاهی درباره آن اقدام تشخیصی یا درمانی و نیز اعتماد به تبلیغات مطرح شده از مراکز نامعتبر در صفحات اینستاگرام و شبکه‌های مجازی است.

همچنین در زمینه عمل‌های زیبایی اختلاف بر سر عمل‌های جراحی زیبایی و ترمیمی بین جراحان عمومی و پلاستیک سوژه تازه‌ای نیست. جراحان عمومی تاکید دارند که حوزه کاری جراحی‌های زیبایی مختص جراحان پلاستیک نیست و نمی‌توان تنها به‌خاطر منافع مالی بین این دو رشته حد و مرزی مشخص کرد. این دسته از جراحان می‌گویند که چون آن‌ها توانمندی‌های زیادی در انجام جراحی‌های پیچیده ازجمله تومورهای سرطانی و تروماهای شدید دارند، همچنین به‌دلیل آنکه کوریکولوم آموزشی اعمال جراحی ترمیمی و زیبایی را دیده‌اند؛ بنابراین می‌توانند در جراحی‌های زیبایی هم دست 
به کار شوند.

البته کشمکش بین جراحان عمومی و پلاستیک بر سر انجام جراحی‌های زیبایی، محور بحث ما در این گزارش نیست اما گفته می‌شود یکی از دلایل مربوط‌به اینکه جراحان عمومی در رتبه‌های نخست شکایات پزشکان قرار دارند، علاوه‌بر گستردگی انواع خدمات جراحی، افزایش مراجعه برای عمل‌های جراحی زیبایی است؛ از سوی دیگر، تبلیغات بسیار اغواکننده تزریق ژل و بوتاکس، پروتز سینه، تزریق چربی و کشیدن پلک پای پزشک‌نماها را هم به این تجارت سودآور باز کرده است؛ به‌طوری‌که این روزها پای مداخله‌های غیرپزشک‌ها و برخی آرایشگاه‌ها نیز از طریق ایجاد کلینیک‌های زیرزمینی و گاهی با اجاره مدرک پزشکان عمومی و راه‌اندازی کلینیک‌های سرپایی جراحی زیبایی، آمار شکایات جراحی‌های زیبایی را به رتبه نخست جدول قصور پزشکی در کنار دندان‌پزشکی هدایت کرده است.


 
افزایش غیرمتعارف تغییر چهره در جامعه


درعین‌حال برخی خبرهای منتشرشده ازسوی دادسرای جرایم پزشکی نشان می‌دهد مراجعه‌کنندگانی که با تبلیغات فریبنده کلینیک زیبایی زیر تیغ جراحی می‌روند، پس از چندماه با عوارض جبران‌ناپذیری مانند چسبندگی، ایجاد زخم و سوراخ روی تیغه بینی، کج شدن بینی، بدشکلی آن و همچنین عفونت شدید ناشی از تزریق چربی و پروتز سینه روبه‌رو می‌شوند.


بااین‌حال نایب‌رییس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران می‌گوید: وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی کشور باید با استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی مرتبط با اعمال جراحی زیبایی، مردم را به‌سمت زیبایی‌های حقیقی بر پایه اصول زیباشناسی و طبیعی سوق دهند. به گفته بابک نیکومرام، تغییر چهره به‌صورت غیرمتعارف در جامعه زیاد شده و از این رو لازم است بسیاری از اقدامات زیبایی تحت کنترل درآمده و افرادی که مجاز به انجام این نوع جراحی‌ها هستند به‌صورت حرفه‌ای دوره‌های آموزشی را سپری کنند. این کار هم از دخالت دیگر رشته‌های پزشکی در جراحی‌های زیبایی جلوگیری می‌کند و از طرفی با این مکانیسم برای مثال تعداد انجام تزریق چربی یا بوتاکس  در جامعه کنترل و آمار جراحی‌های زیبایی به‌شکل دقیق رصد می‌شود.


اگر پای صحبت‌های شاکیان پرونده‌های قصور پزشکی مرتبط با جراحی‌های زیبایی بنشینید متوجه این نکته خواهید شد که یکی از دلایل بالا رفتن افزایش شکایت‌ها از جراحی پلاستیک این است که بسیاری از افرادی که عمل جراحی زیبایی انجام می‌دهند، مجوز و تخصص این کار را ندارند؛ برای مثال به‌دلیل تجارت و سودآوری بالا گاهی می‌بینیم دندانپزشک، تخصص اصلی‌اش را رها کرده و بوتاکس یا ژل تزریق می‌کند یا پزشک عمومی با راه‌اندازی کلینیک‌هایی با شهرت دهان‌پرکن روزانه تعداد زیادی جراحی پلاستیک یا تزریق ژل و ...  انجام می‌دهد. در چنین شرایطی واضح است که آمار شکایت‌ها باید بالا برود.
 


به آرایشگاه‌ها و افراد غیرمتخصص مراجعه نکنید


مهیار شیرخدایی، دکتر زیبایی درباره قصورهای پزشکی متعدد، می‌گوید: اقدامات زیبایی و جراحی‌های پلاستیک یا صرفا جنبه درمانی دارد یا درمانی- زیبایی است یا آنکه تنها با هدف زیبایی انجام می‌شود. در برخی مواقع، عفونت‌های ناشی از اعمال جراحی نیز از عوارض اجتناب‌ناپذیر اقدام جراحی است و بدین معنا نیست که لزوما پزشک قصور و کوتاهی داشته است؛ چراکه یک‌سری از عوارض اجتناب‌ناپذیر و غیرقابل پیشگیری هستند و حتی با رعایت تمام مسائل باز هم ممکن است اتفاق بیفتد.


او ادامه می‌دهد: هرچند برخی عوارض در اعمال جراحی و اقدامات زیبایی اجتناب‌ناپذیر هستند اما اگر ضمن بررسی‌ها مشخص شود کوتاهی یا قصوری از جانب پزشکی اتفاق افتاده و بیمار به‌دلیل آن، دچار عارضه شده است؛ حتما در کمیسیون مورد توجه قرار می‌گیرد و خطای پزشک گزارش می‌شود.
شیرخدایی تاکید می‌کند: در حوزه جراحی پلاستیک و زیبایی تنها افرادی قابل اعتماد هستند که صلاحیت آنان به صراحت از طرف وزارت بهداشت تایید شده باشد و در این زمینه فارغ‌التحصیل شده یا دارای مدرک معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت باشند.


او تاکید می‌کند: مردم برای دریافت خدمات زیبایی از مراجعه به آرایشگرها و افرادی که هیچ‌گونه تخصص و مدرک تحصیلی در این مورد ندارند و صرفا با گذراندن یک دوره آموزشی کوتاه‌مدت دست به این اعمال می‌زنند، خودداری کنند؛ زیرا درصورت مراجعه به این افراد عوارض بیشتر و درمان‌های طولانی‌تری برای آنان ایجاد خواهد شد. این پزشک زیبایی می‌گوید: برای مثال فرد غیرپزشک در یک آرایشگاه برای یکی از مشتریان خانم ژل لب و گونه تزریق کرده است. از آنجا که این ژل حاوی مواد تاریخ گذشته، غیراستاندارد و بدون تایید وزارت بهداشت بوده موجب عفونت خیلی پیشرفته و نکروز در لب تحتانی آن خانم شده بود.

او  با تاکید بر اینکه برخی به‌دلیل ارزان بودن یا تحت‌تاثیر تبلیغات نادرست به افراد غیرمتخصص مراجعه می‌کنند، اضافه می‌کند: این خانم بعد از تزریق ژل برای اصلاح مشکل ایجاد شده در چهره‌اش، دو یا سه‌بار تحت عمل جراحی پلاستیک قرار گرفت اما متاسفانه شرایط نرمال و قابل‌قبولی پیدا نکرد و زیبایی ظاهری‌اش را تقریبا از دست داد.

مطابق بررسی‌ها، در موارد اینچنینی که فرد در پی مراجعه به افراد یا مراکز غیرمتخصص دچار عارضه می‌شوند، پزشکی قانونی براساس صدمه وارده تعیین خسارت کرده و تاکید می‌کند که انجام این اقدام در صلاحیت آن فرد نبوده، پس از آن هرگونه جریمه و خسارتی ازسوی قاضی تعیین می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha