پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶

با شروع هفته ازدواج، همه مسئولان در مورد ضرورت این امر تاکید دارند. در این میان و روند صعودی ازدواج در کشور، یکی از امور مثبت کرونا به‌حساب می‌آید، در جایی که به‌دلیل شیوع این ویروس بسیاری از مراسم پرهزینه ازدواج، کم شد و همین امر موجب شد که روند روبه ‌رشد ازدواج را در 2سال اخیر شاهد باشیم.

طلاق پشت درهای کرونا، جا ماند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، طبق آمار نرخ ازدواج در سال۱۴۰۰، ۱۲ هزار و ۲۰۳ مورد به نسبت سال قبل خود بیشتر ثبت شده است، درحالی‌که کرونا در اواخر سال 98 شیوع پیدا کرد و در سال ۹۹ نرخ ازدواج ۵۵۶ هزار و ۷۲۷ مورد بوده و در سال ۱۴۰۰ این نرخ به ۵۶۸ هزار و ۹۳۰ مورد رسیده که به معنی رشد حدود ۲. ۲ درصدی ازدواج در سال ۱۴۰۰ است.

تاثیر کرونا بر روند افزایش ازدواج را می‌توان در نشست خبری مهدی متقی‌فر، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان جویا شد که او معتقد است «افزایش نرخ ازدواج به‌خاطر حذف تشریفات و مراسم اضافه برای زوج‌ها بوده است.»

همین چند روز پیش یکی از سایت‌ها در گزارشی به افزایش هزینه‌های ازدواج در کشور و همزمان با پایان کرونا اشاره کرد. مثلا در پیش از کرونا و در سال 97، گل‌آرایی ماشین عروس و هزینه اجاره خودروهای بی‌ام و از 800 هزار تومان تا 2 میلیون و 500 هزار تومان متغیر بود، اما امروزه هزینه اجاره خودروهای این برند از 3 میلیون تومان تا 8 میلیون و 500 هزار تومان متغیر است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که این روزها اجاره خودروهای ایتالیایی در بازار به نسبت کاری غیرممکن است؛ اجاره خودرو مازراتی گرن توریسمو روزانه از 15 میلیون تومان آغاز می‌شود و این رقم بیش از نصف قیمت خودرو پراید 111 در سال 1397 است. هزینه اجاره خودروهای پورشه نیز در سال‌های اخیر سر به فلک کشیده است به طوری که اجاره روزانه پورشه ماکان مدل 2017 بدون راننده 10 میلیون و 800 هزار تومان و با راننده 9 میلیون و 500 هزار تومان است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که نرخ اجاره خودروهای مرسدس بنز روزانه 2 میلیون تا 6 میلیون تومان است؛ هزینه اجاره روزانه بنز S 500 با راننده این روزها 5 میلیون و 590 هزار تومان است و هزینه اجاره روزانه این خودرو بدون راننده 6 میلیون و 150 هزار تومان است. هزینه اجاره روزانه خودروهای تویوتا برای شب عروسی نیز این روزها سر به فلک کشیده است به طوری که خودروهای این برند در بازه قیمتی 890 هزار تومان تا 6 میلیون و 480 هزار تومان اجاره می‌شوند.

خطر افزایش سن ازدواج

در این شرایط بر کسی پوشیده نیست که تغییر سبک زندگی جوانان در آستانه ازدواج، یکی از نگرانی‌های مسئولان مرتبط با ازدواج و تشکیل خانواده شده است. افزایش سن ازدواج سبب شده که میانگین ازدواج در میان دختران به 25 سال و در مردان به بیش از 30 سال برسد. موضوعی که توسط بانکی پور، نماینده مجلس به آن پرداخته شد و وی با پیشنهاد ازدواج دختران 30 سال به بالا با مردان شیعه، صدای همه را درآورد، بدون اینکه وی برای کاهش سن ازدواج در کشور، راهکاری داشته باشند.

در این میان یک کارشناس مسائل اجتماعی و آسیب‌شناس درباره مشکل افزایش سن ازدواج و با اشاره به صحبت‌ها و نظرات نمایندگان مجلس و همچنین درهای باز کشور بر روی اتباع عراقی و افغانستانی با وعده کارت ملی و... را نمی‌توان راهکار مناسبی برای افزایش ازدواج دانست و معتقد است که این موضوع فرهنگ و اصالت ایرانی را هدف قرار داده است. مجید ابهری در ادامه صحبت‌هایش می‌افزاید: «امروزه مشکل ازدواج و روند صعودی آن، اتفاق قابل توجهی نیست که مسئولان از آن دچار خوشحالی می‌شوند..»

افزایش سن ازدواج در میان پسران

ابهری در ادامه صحبت‌هایش می‌افزاید: «مساله بالا رفتن سن جوانان و عدم تمایل آنان به ازدواج تنها مختص به دختران ایرانی نیست و دامنه وسیعی از پسران جوان را نیز شامل می‌شود. اینکه در مواجهه با چنین معادله‌ای به جای روش‌های علمی و پژوهشی و تخصصی، اقدام به پیچیدن نسخه‌های سطحی و عوامانه شود، بیانگر فقدان نگاه و رویکرد راهبردی به مسائل مهم و کلیدی کشور است. اما متأسفانه چنین رویکردهایی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، دیپلماسی و... نیز جریان دارد.

اینکه میزان تمایل جوانان به ازدواج یا فرزندآوری، کم شده است، دلایل مختلفی دارد؛ بخشی از این مشکل به دلایل فرهنگی و تربیتی باز می‌گردد، بخشی با مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی ارتباط دارد و سهمی از این تاخیر را نیز باید برای موضوعات اجتماعی و ارتباطی در نظر گرفت. در شرایطی که اجاره و رهن یک واحد مسکونی در شهرها و کلانشهرهای کشور، نیازمند صدها میلیون تومان نقدینگی است و هزینه‌های ماهانه تامین نیازهای طبیعی یک نوزاد، سر به فلک می‌زند، طبیعی است، دست و دل جوانان برای تشکیل خانواده یا فرزندآوری بلرزد. اگر قرار است نسخه‌ای برای بهبود وضعیت ازدواج و فرزندآوری تدارک دیده شود، این تصمیم‌سازی باید مبتنی بر گزاره‌های علمی و تحقیقات میدانی دقیق باشد..»

مشاوره رایگان برای ازدواج!

سالانه حدود 5هزار کارگاه آموزشی پیش از ازدواج در کشور برگزار می‌شود. مشاوره‌های رایگان در هفته ازدواج از برنامه‌های این هفته است و متقاضیان با مراجعه به ادارات کل در هر استان و شهرستان می‌توانند از خدمات مشاوره‌ای هفته ازدواج استفاده کنند. میزهای تخصصی مشاوره نیز در اماکن عمومی مثل مترو و پارک‌ها در تابستان با همکاری شهرداری و مترو برپا می‌شود.

مهناز اسماعیلی، دکترای روانشناسی درباره این دست مشاوره‌ها می‌گوید: «ازدواج را باید مهم‌ترین تصمیم زندگی هر فرد دانست. به همین دلیل در مشاوره‌های پیش از ازدواج به زوج‌ها کمک می‌شود تا بتوانند انتخاب‌شان را با ملاک‌های واقع‌بینانه و منطقی‌تری ارزیابی کنند تا عملکرد موفقی در انتخاب همسر مناسب برای زندگی زناشویی و ثبات خانواده داشته باشند.

پژوهش‌های زیادی در این زمینه انجام شده که نشان می‌دهد اختلالات روانی، عدم‌تفاهم زوج‌ها، پایین بودن سطح مهارت‌های زندگی، انتخاب نادرست اولیه و انتظارات غیرواقع بینانه از عوامل مهم طلاق‌های رسمی و عاطفی به شمار می‌رود که می‌توان با مراجعه به متخصصان و مشاوران از بحران طلاق جلوگیری کرد. استحکام یک کشور به استحکام خانواده‌هاست. در این راستا مشاوره‌ قبل و پس از ازدواج می‌تواند به سلامت خانواده و ثبات جامعه کمک کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha