یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
کد خبر: 341585

در ایران سالانه بیش از سه میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود. هر ایرانی روزانه به‌ طور میانگین سه کیسه پلاستیکی استفاده می‌کند که متوسط عمر استفاده از هر کیسه، تنها ١٢ دقیقه است.

هر ایرانی، روزی سه کیسه پلاستیکی

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه خراسان نوشت: «هر ساله روز سوم ژوئیه (مصادف با ۱۲ تیر) به عنوان روز جهانی بدون کیسه پلاستیکی (Plastic Bag Free Day) گرامی داشته می‌شود. همچنین بازه زمانی ١٢ تا ٢١ تیر (سه تا ١٢ ژوئیه) را به عنوان دهه بدون کیسه پلاستیکی در نظر می‌گیرند. هدف از این نامگذاری‌، بررسی تاثیرات استفاده از کیسه‌های پلاستیکی بر طبیعت و اهمیت جایگزینی این کیسه‌ها با گزینه‌های دیگری است که قابلیت تجزیه‌پذیری دارند. به همین بهانه درباره عواقب استفاده از این کیسه‌های پلاستیکی و جایگزین‌هایش می‌گوییم.

بر اساس تحقیقات انجام‌شده تنها در ایران سالانه بیش از سه میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود. هر ایرانی روزانه به‌ طور میانگین سه کیسه پلاستیکی استفاده می‌کند که متوسط عمر استفاده از هر کیسه، تنها ١٢ دقیقه است. برای از بین بردن هر کدام از این کیسه‌ها در طبیعت، بین یک تا ۳۰۰ سال زمان نیاز است. هنگامی‌ که کیسه‌های پلاستیکی به عنوان زباله دور ریخته می‌شوند، به علت ماندگاری بیش از ۳۰۰ سال در محیط، باعث آلودگی محیط‌ زیست می‌شوند. این کیسه‌ها به همراه باد جابه‌جا و وارد رودخانه‌ها و کانال‌های آب می‌شوند، در نتیجه موجب گرفتگی آبراهه‌ها شده و در بسیاری موارد به علت ساکن‌ماندن آب، زاد و ولد انواع حشرات افزایش می‌یابد. کیسه‌های پلاستیکی در صورت ورود به محیط‌ زیست دریایی، وارد زنجیره غذایی جانوران دریایی می‌شوند و سالانه هزاران گونه از جانوران آبزی و پرندگان دریایی به اشتباه بر اثر خوردن این کیسه‌ها و خفگی ناشی از آن می‌میرند.

جایگزین‌های کیسه‌های پلاستیکی

یکی از بهترین‌ راه‌ها برای گرامیداشت این روز این است که در خریدهای روزمره خودمان از کیسه‌های پلاستیکی استفاده نکنیم و از اطرافیان خود بخواهیم از فروشنده کیسه پلاستیکی نخواهند اما برای کیسه‌های پلاستیکی چه جایگزینی در موقعیت‌های مختلف وجود دارد؟

کیسه‌ پارچه‌ای برای نانوایی

پیشنهاد ما این است که از کیسه پارچه‌ای برای رفتن به نانوایی و قراردادن نان در آن استفاده کنید. انجام این کار باعث می‌شود تا نان‌های شما تازه بمانند و میزان استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را به طرز چشمگیری کاهش دهید.

استفاده از کیف برای خریدهای دم‌دستی

شما می‌توانید یک کیف کوچک و دستی، همیشه به همراه داشته باشید تا محصولاتی را که اقدام به خریدشان می‌کنید، در این کیف قرار دهید. این روش برای استفاده روزانه یا خریدهای دم دستی مناسب به نظر می‌رسد.

کیسه تجزیه‌پذیر برای استفاده روزانه

یکی از انواع کیسه‌هایی که در سال‌های اخیر تولید شده، کیسه‌های تجزیه‌پذیر هستند. در واقع این دسته از محصولات به‌سرعت در طبیعت تجزیه می‌شوند و قابلیت بازگشت سریع به محیط‌ زیست را دارند. شما می‌توانید از این کیسه‌ها در موارد ضروری و برای مصرف روزانه استفاده کنید.

ظرف‌های چندبارمصرف برای فریزکردن مواد غذایی

شاید بپرسید برای فریزکردن مواد غذایی به جای کیسه پلاستیکی از چه چیزی استفاده کنیم؟ ظرف‌های پلاستیکی که قابلیت شست‌وشو دارند، انتخاب مناسبی هستند. این ظروف را می‌توانید چندین سال استفاده کنید و بعد از هر بار مصرف آن را بشویید و بدین صورت به‌ اندازه چند سال در مصرف کیسه پلاستیکی صرفه‌جویی کنید.

کیسه پلاستیکی چندبارمصرف

به عنوان آخرین پیشنهاد و برای بیشتر موقعیت‌ها، از کیسه‌های پلاستیکی چندبارمصرف استفاده کنید و با این کار حجم مصرف کیسه‌های پلاستیکی را به طرز چشمگیری کاهش دهید. این کیسه‌ها هم برای استفاده روزانه بهترین انتخاب هستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha