حذف ارز ترجیحی در سال جاری باعث افزایش بحران‌های صنعت دارو در کشور شده و نگرانی‌هایی را هم در مردم ایجاد کرده است. چندی پیش سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در نامه‌ای مهم به این مسئله واکنش نشان داد و خبر از روزهای سختی برای صنعت داروسازی کشور داد.

درخواست داروسازان برای ملاقات با رئیس‌جمهوری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، سندیکا در نامه خود از خطر تعطیلی خطوط تولید دارو خبر داده بود. نظر به اهمیت این موضوع، «شرق» هم بارها به این موضوع پرداخته و در پرونده‌ آخر از مشکلات صنعت دارو و حذف ارز ترجیحی که در روزهای گذشته منتشر شد، علاوه بر بررسی نگرانی و افزایش فشار مالی بیماران، عنوان کرده بود که تخصیص ارز دارو از بهمن سال ۱۴۰۰ با اختلال‌هایی مواجه شده است و ازاین‌رو تأمین یک میلیارد دلاری که صنعت داروسازی در سال برای تأمین مواد اولیه لازم دارد، به دلیل تغییر قوانین بودجه، سخت‌گیری‌های سیستم بانکی، اخذ تعهدنامه‌های متعدد پرداخت مابه‌التفاوت و... به‌سختی صورت می‌گیرد. این وضعیت در کنار افزایش قیمت‌ها و هزینه‌هایی که از ابتدای سال صورت گرفته، موجب شده صنایع داروسازی ایران در شرایط بحرانی قرار بگیرند و در صورت عدم حمایت به ورشکستگی و تعطیلی خطوط برسند.

با توجه به اهمیت این موضوع سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران بعدازظهر یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ در محل دانشکده علوم تغذیه نشستی را برگزار کرد تا درباره وضعیت کنونی صنایع داروسازی ایران سخن بگویند و شرحی از مطالبات مطرح‌شده و همچنین پیشنهادهایی برای برون‌رفت از این وضعیت بیان کنند.

محمد عبده‌زاده، رئیس هیئت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، در نشست بررسی مشکلات صنعت دارو با اشاره به روند جلسات متعدد سندیکا با مسئولان مربوطه و بی‌نتیجه‌ماندن آنها عنوان کرد: همه نامه‌های مربوطه فقط از این سازمان به آن سازمان می‌چرخد. چند کمیسیون قیمتی تشکیل شد؛ ولی رأی آنها ابلاغ نشده است. تصمیم‌گیری به ستاد تنظیم بازار می‌رود که اگر قرار باشد همه قیمت‌ها آنجا تنظیم شود، پس فلسفه کمیسیون قیمت‌گذاری چیست؟ از سوی دیگر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هم تصمیماتی را که گرفته، هنوز ابلاغ نکرده است. همین مسئله موجب شد ما تصمیم بگیریم به رئیس‌جمهوری نامه بزنیم و پیش‌بینی‌مان را نسبت به آینده خطوط تولید ارائه دهیم. در این مدت با وزیر بهداشت و سازمان غذا و دارو جلسات بسیاری داشتیم. به‌تازگی هم با معاون اول رئیس‌جمهوری دیدار کردیم و قرار شد تا یک هفته موضوع را تعیین تکلیف کنند. همچنین قرار شد صورت‌جلسه‌ای از تک‌نرخی‌شدن ارز، میزان نقدینگی شرکت‌ها، بدهکاری دانشگاه و خیلی مسائل دیگر هم دراین‌میان لحاظ شود. این صورت‌جلسه را سازمان برنامه بودجه و بانک مرکزی، بیمه‌ها و... تقریبا همه سازمان‌ها آن را امضا کردند. از آن تاریخ سه هفته گذشته و هرچه پیگیری کردیم، جوابی نگرفتیم. ما به‌عنوان یک صنف که تجربه کار در این حوزه را داریم، دل‌مان برای این صنعت می‌سوزد و از هیچ تلاشی برای نجات آن دریغ نمی‌کنیم؛ اما در این مدت متأسفانه بیشترین چیزی که دیدیم پاس‌کاری بین وزارتخانه‌ها بوده که نتیجه‌ای نداشته است.

عبده‌زاده در ادامه گفت: هر اتفاقی را که در این مدت برای سایر صنایع رخ داده، اگر در نظر داشته باشید، وضعیت به‌شدت سخت‌ترش برای صنعت دارو پیش آمده است. مثلا مواد اولیه یک شربت ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. در چنین شرایطی ما با چگونه آن را تولید کنیم؟ واقعیت هم این است که دولت بودجه کافی ندارد که به سازمان‌های بیمه بدهد. وزارت بهداشت هم در بحث قیمت‌گذاری خیلی منفعل شده و قیمتی را بررسی نمی‌کند یا اگر بررسی کند، اعلام نمی‌کند. ما دو سال است که می‌گوییم سازمان حمایت بهای تمام‌شده دارو را به‌روز کند و مستندات را به ما بدهد. جلسه هم می‌گذاریم، اتفاقی نمی‌افتد. در نهایت با وجود نگرانی از صنعت دارو و وضعیت مردم ما از هر راهی تلاش کردیم و در نهایت دو پیشنهاد داریم. درخواست مجدد از معاون اول رئیس‌جمهوری و درخواست ملاقات از رئیس‌جمهوری تا اعضای صنعت به شکل مستقیم مشکلات خودشان را عنوان کنند.

در ادامه‌ این نشست، تعدادی از تولیدکنندگان پیشنهادهای خود را برای ادامه تلاش برای مطالبه‌ از دولت مطرح کردند. زرگرزاده، یکی از تولیدکنندگان دارو، با خطاب قراردادن رئیس‌جمهوری گفت: تولیدکنندگان زیر آوار گرانی هستند و مصرف‌کنندگان از کمبود دارو زجر می‌کشند. دیدار با رئیس‌جمهوری، مشکلی را حل نمی‌کند و باید از دفتر مقام معظم رهبری پیگیری کنیم. افرادی که در مقابل صنعت داروسازی کشور سنگ‌اندازی می‌کنند، به دنبال واردات دارو از ترکیه هستند.

همچنین آذری‌نیا، یکی دیگر از تولیدکنندگان دارو، گفت: کسانی که الفبای اقتصاد را بلد هستند، می‌دانند که تورم را نمی‌توان پله‌ای پیش برد. در سال ۱۴۰۱، دولت هیچ اراده‌ای برای افزایش قیمت دارو نخواهد داشت. در بحث قیمت‌گذاری باید تفاوت‌هایی بین مکمل‌ها و دارو قائل شویم.

پیمان ترحمی، دست‌اندرکار صنعت داروسازی کشور، در بخش دیگر این برنامه افزود: حدود ۱۳۰ کد فعال داشتیم که ۴۰ کد فعال از رده خارج‌ شده است. همچنین برخی از شربت‌ها و قطره‌های دارویی را تولید نمی‌کنیم. او ادامه داد: پیشنهاد بنده این است که در جلسه با رئیس‌جمهوری، اتمام حجت کنیم. ترحمی گفت: باید قیمت داروها را لیست کنیم و برای اعمال قیمت‌های جدید، خود صنعت اقدام کند. محمد پیرورام، یکی از دست‌اندرکاران صنعت دارویی کشور، افزود: همه مشکلات صنعت داروسازی را مجموعه ما یکجا داریم. در شرایط فعلی، هیچ چاره‌ای جز اقدام سندیکا برای اصلاح قیمت دارو وجود ندارد.

فرهاد شایقی، مدیر یک شرکت دارویی، گفت: هیچ‌وقت شرایط صنعت داروسازی کشور مثل امروز بد نبوده است. از ۸۳ پروانه‌ای که داریم، فقط ۳۰ قلم را توانسته‌ایم تولید کنیم و از این ۳۰ قلم، ۲۰ قلم زیان‌ده هستند؛ اما به دلیل شرایط کشور، مجبوریم تولید کنیم. شایقی گفت: شرایط بسیار سخت است و ما مجبور به تعطیلی هستیم. با وجود اینکه سهام‌داران گفته‌اند سود نمی‌خواهیم و دوست داریم چراغ تولید روشن بماند. او افزود: سندیکا باید تصمیم بگیرد؛ زیرا صنعت در شرف تعطیلی است. عباس کبریایی‌زاده، عضو هیئت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، با خطاب قراردادن وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: شما تولیت نظام سلامت جامعه را بر عهده دارید.

او افزود: وقتی بحث دارو می‌شود، متولیان نظام سلامت باید دسترسی به خدمات دارویی را تضمین کنند. دارو باید سالم و باکیفیت باشد.

کبریایی‌زاده گفت: یکی از مهم‌ترین مخاطرات نظام سلامت، مدیران نظام سلامت هستند؛ زیرا بی‌توجهی وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، سلامت مردم را به مخاطره انداخته است. تحریم‌ها باعث می‌شود کیفیت داروی تولیدی کاهش یابد. کبریایی‌زاده افزود: امیدوارم صحبت‌های من به گوش وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو برسد.

مهدی پیرصالحی، رئیس سابق سازمان غذا و دارو هم در پایان گفت: ما نگرانیم، صنعت دارویی که در این ۴۰ سال مایه افتخار مملکت بوده، حالا نگرانیم مثل صنعت نساجی شود. اولویت نگرانی ما هم مردم هستند؛ بنابراین به نظرم دو پیشنهاد دیدار با رئیس‌جمهوری و مقام معظم رهبری را با هم پیگیری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha