محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت می گوید: یکی دیگر از شاخص‌هایی که برای پایان پاندمی در نظر گرفته شده، واکسیناسیون ۱۰۰درصدی جمعیت آسیب‌پذیر است. آیا چنین چیزی محقق شده است؟! در کشور ما خوشبختانه با واکسیناسیون بالایی که انجام شده، می‌توانیم مدعی شویم که آماده هستیم که وارد مرحله بازسازی شویم، اما با چند شرط؛ شرط اول این است که واکسیناسیون را به حد بسیار قابل‌قبولی برسانیم. ما در مرحله واکسیناسیون اولیه بسیار موفق بودیم. پوشش‌های بالای ۸۰ و حتی ۹۰درصد در دو نوبت اول داشتیم. در نوبت سوم به این موفقیت دست نیافتیم.

غفلت در واکسیناسیون

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، کرونا دوباره درحال اوج‌گیری است. کم‌توجهی افراد به واکسیناسیون دلیل ورود به موج جدید کرونا خواهد شد. براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، ۲۷میلیون و ۷۷۱هزار نفر سه دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند. تاکنون ۶۴میلیون و ۶۵۵هزار و ۷۹۷نفر دوز اول، ۵۸میلیون و ۱۰هزار و ۶۵۴نفر دوز دوم و ۲۷میلیون و ۷۷۱هزار و ۹۹۱نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵۰میلیون و ۴۳۸هزار و ۴۴۲دوز رسید. رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه کرونا هنوز هم یک تهدید است، گفت: حداقل ۷۰درصد از جمعیت کشور باید در مقابل این ویروس واکسینه شده باشند.

محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، دیروز در همایش علمی آبله میمونی، افزود: کرونا نشان داد که اگر سلامت آسیب ببیند، یقینا سایر ارکان توسعه هم آسیب می‌بینند.
وی با عنوان این مطلب که کرونا هنوز هم یک تهدید است، گفت: سازمان جهانی بهداشت معتقد است مواردی را باید به‌عنوان حداقل در نظر بگیریم تا اطمینان داشته باشیم که کرونا بیش از این آسیب نمی‌زند؛ یکی از آن‌ها واکسیناسیون حداقل ۷۰درصد جمعیت کشور است. یعنی حداقل ۷۰درصد از جمعیت کشور باید واکسینه شده باشند.
اکنون تنها ۵۸کشور در دنیا به این هدف دست یافته‌اند. در برخی کشورها این پوشش در حد ۱۳درصد است. کسانی که از پایان پاندمی صحبت می‌کنند، آیا با پوشش ۱۳درصدی چنین چیزی امکان‌پذیر است.

واکسیناسیون را باید جدی گرفت


وی ادامه داد: یکی دیگر از شاخص‌هایی که برای پایان پاندمی در نظر گرفته شده، واکسیناسیون ۱۰۰درصدی جمعیت آسیب‌پذیر است. آیا چنین چیزی محقق شده است؟! در کشور ما خوشبختانه با واکسیناسیون بالایی که انجام شده، می‌توانیم مدعی شویم که آماده هستیم که وارد مرحله بازسازی شویم، اما با چند شرط؛ شرط اول این است که واکسیناسیون را به حد بسیار قابل‌قبولی برسانیم. ما در مرحله واکسیناسیون اولیه بسیار موفق بودیم. پوشش‌های بالای ۸۰ و حتی ۹۰درصد در دو نوبت اول داشتیم. در نوبت سوم به این موفقیت دست نیافتیم. زمانی که واکسیناسیون گروه زیر ۱۸سال را شروع کردیم، ابتدا جمعیت ۱۲ تا ۱۸سال را انتخاب کردیم که بسیار خوب پیش رفت و تقریبا مانند جمعیت بالای ۱۸سال پوشش داشتیم، اما متاسفانه در جمعیت ۵ تا ۱۱ساله هنوز آن‌طورکه باید به موفقیت نرسیدیم. امیدواریم بتوانیم این پوشش‌ها را ایجاد کنیم؛ زیرا ما باید برای بعد از مرحله پاندمی برنامه‌ریزی کنیم و هنوز خیلی راه داریم.
محمدمهدی گویا افزود: برخی کشورها تصمیم گرفتند که با تهیه یک برنامه مشترک، اقدامات ضروری برای مرحله گذار از فاز حاد پاندمی به مرحله بعد از فاز حاد یا همان مرحله برداشتن اقدامات سختگیرانه، کار خود را شروع کنند. حال ما باید بپرسیم که آیا می‌توانیم به‌سادگی سختگیری‌ها را کم کنیم. باید مطالعه کرده و به این سوال پاسخ دهیم. اولین اقدام این است که آنالیز کنیم تاکنون چه اتفاقاتی افتاده، بدون آنالیز وضعیت فاز حاد، نمی‌توانیم برای مرحله بعد از فاز حاد برنامه‌ریزی کنیم. ما نمی‌توانیم بدون تقویت نظام آزمایشگاهی مرجع‌، تصمیم درستی انجام دهیم.


برای ۶ تا ۹ماه آینده به برنامه‌ای دقیق نیاز داریم


گویا گفت: گذر از مرحله فاز حاد پاندمی و برنامه‌ریزی برای مرحله بعد از پاندمی بسیار کار دشواری بوده و باید دقیق باشد. این کار در کشورهای مختلف، متفاوت است. شاید بتوانیم از تجربه کشورها استفاده کرده و مطالعه کنیم، اما قطعا تجربه کشور خودمان با کشورهای دیگر متفاوت خواهد بود؛ بنابراین همکاران باید پاسخ دهند که چگونه مطابق ویژگی‌های کشور خودمان فاز بعدی را طراحی کرده و اجرا کنیم. اکنون کشورها برای ۶ تا ۹ماه آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ اگر ویروس تغییر کند یا تغییر نکند، چه کنند، برنامه واکسیناسیون و آزمایشگاه‌ها را مشخص کرده و نقاط ضعف‌شان را تعیین کردند. در کشور ما یک شبکه آزمایشگاهی متشکل از ۵۰۰آزمایشگاه ایجاد شد. این کار ساده‌ای نبود که انستیتوپاستور ایران انجام داد.
وی با بیان اینکه ما برای ۶ تا ۹ماه آینده به برنامه‌ای دقیق نیاز داریم، افزود: اهداف این برنامه باید مشخص باشد، وضعیت ابتلا، مرگ، رعایت پروتکل‌ها، واکسیناسیون و … را باید مشخص کنیم. بسیاری از اقدامات تدوین این برنامه را انجام دادیم. وقتی موارد ابتلا به حد پایینی می‌رسد، به راه‌اندازی یکسری مراکز مراقب دیده‌ور نیاز داریم که باید بیماری را رصد کرده و در صورت تغییرات هشدار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha