سلامت نیوز: علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه شورایعالی شهرسازی ومعماری کشور که خود شخصا برای تعیین تکلیف "طرح گردشگری آشوراده" در این جلسه حضور یافته بود بر مخالفت این سازمان با هر گونه ساخت و ساز جدید در جزیره آشوراده تاکید کرد. او گفت که در جهت حفاظت از ارزش های بی نظیر اکولوژیکی و گردشگری جزیره و جلوگیری از تکرار وقایع تلخ ساخت و ساز در "روستای زیارت گرگان"، سازمان با هر گونه ساخت و ساز جدید  در جزیره آشوراده مخالف است.

اظهارنظر قاطع و صریح علی سلاجقه در حمایت از آشوراده: سازمان محیط زیست با هر گونه ساخت و ساز جدید در جزیره آشوراده مخالف است

به گزارش سلامت نیوز محیط زیست ایران در روزهایی سراسر بحران به سر می برد؛ با اینهمه حضور مدیرانی که علاوه بر تخصص و دغدغه محیط زیست، از سلامت و شجاعت برخوردارند و در برابر لابی های سیاسی و امتیازطلبی های ویژه قد خم نمی کنند باعث شده روزهای امیدوارکننده ای در تاریخ محیط زیست این سرزمین رقم بخورد.

روز گذشته سیزدهم تیرماه با وجود تعطیلی سازمان ها، وزارتخانه ها و ادارات شهر تهران، برحسب ضرورت حفاظت از زیست بوم های حساس و ارزشمندی چون "پناهگاه حیات وحش میانکاله"، شورایعالی شهرسازی و معماری ایران تشکیل جلسه داد. عموما در بسیاری از این جلسات، روسا خود شرکت نکرده و نمایندگان خود را می فرستند. با این همه علی سلاجقه برای حفاظت از مناطق 4 گانه در برابر دست اندازی ها و زیاده خواهی ها خود به این جلسه سرنوشت ساز رفت و با قاطعیت تمام نظر منفی خود را با هر گونه ساخت وساز جدید در "جزیره آشوراده" اعلام کرد.

سلاجقه ضمن تاکید بر حفاظت و استفاده پایدار از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، رویکرد سازمان در بهره برداری از مناطق مذکور را "طبیعت گردی" در جهت اشاعه فرهنگ حفاظت محیط زیست و آشنا کردن مردم با ارزش های طبیعت عنوان کرد و گفت:« محور موافقت های قبلی سازمان در جزیره آشوراده همین موضوع وگردشگری گسترده بوده وآنچه که به عنوان گردشکری متمرکز در صورتجلسه کمیته ارزیابی سال 96 عنوان شده در بند 5 همین صورتجلسه به صراحت به احداث سازه های سبک و قابل حمل اشاره دارد. از اینرو در جهت حفاظت از ارزش های بی نظیر اکولوژیکی و گردشگری جزیره و جلوگیری از تکرار وقایع تلخ ساخت و ساز در روستای زیارت گرگان، سازمان با هر گونه ساخت و ساز جدید در جزیره آشوراده مخالف است.»


دیگر سازمان ها و اعضای شورایعالی شهرسازی نیز همگی بر حفظ رویکرد طبیعت گردی جزیره آشوراده و تمرکز خدمات پشتیبان گردشگری در اراضی 134 هکتاری پیش بینی شده در بندر ترکمن و خارج از جزیره آشوراده تاکید کردند.

در نهایت رئیس شورایعالی شهرسازی مقرر کرد که با توجه به جایگاه قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در تعیین نحوه بهره برداری از مناطق تحت مدیریت خود، در اسرع وقت، ریاست این سازمان، نظر نهایی و صریح خود را در خصوص ابعاد موضوع طبیعت گردی جزیره به دبیرخانه شورایعالی شهرسازی ومعماری منعکس کند تا موضوع در جلسات آتی، در صحن شورایعالی، مطرح و مصوبه لازم صادر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha