یک فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان گفت: بیماری مونونوکلئوز نوعی بیماری عفونی مربوط به دهان است، که می‌تواند در هر سنی بروز کند.

صورت کودکان را نبوسید

به گزارش سلامت نیوز، دکتر حمید اسحاقی درمورد بیماری مونونوکلئوز به سیناپرس اظهارکرد:مونونوکلئوز عفونی، که به سادگی تحت عنوان مونونوکلئوز شناخته می شود، در نوجوانان بسیار شایع است. این بیماری ویروسی بسیار مسری است و بسیاری از بچه ها هیچ علامتی ندارند. عامل ایجاد این بیماری عفونی ویروس اپشتین بار است. مونونوکلئوز در بسیاری از منابع به عنوان بیماری بوسه نیز شناخته می‌شود. دلیل این نام گذاری این است که در برخی از مواقع بوسیدن منجر به انتقال این بیماری و آلوده کردن فرد می‌شود.

این فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان افزود: علائم این بیماری بین یکماه تا 50 روز در کودکان ظاهر می شود و گاهی می تواند بدون علامت خاصی همچون سرماخوردگی در بزرگسالان شامل التهاب حلق به همراه چرک، التهاب غدد لنفاوی در ناحیه گردن و ضعف و خستگی باشد.

وی افزود: بیماری مونونوکلئوز نیز مانند هر بیماری عفونی دیگری با علائم و نشانه‌هایی همراه است. هر چند این علائم در همه افراد به صورت یکسان بروز نمی‌کند.اما تب،سردرد،عفونت گلو، خستگی بیش از حد معمول،بروز برآمدگی متورم و عفونی در گردن یا زیر گلو، لوزه‌های متورم با تنفس دشوار، جوش‌های پوستی عفونی،وجود لکه‌های سفید در پشت حلق، بی‌اشتهایی، تورم غدد لنفاوی پشت گردن، افزایش احتمال ابتلا به هپاتیت و یرقان، بزرگ شدن طحال و احساس درد در قسمت بالای شکم، کم خونی و بزرگ شدن کبد از علامی این بیماری است.

اسحاقی شایع ترین عوارض مونونوکلئوز را مشکلات تنفسی عنوان کرد و گفت: مونونوکلئوز عفونی می‌تواند با ایجاد تورم در گلو و بستن راه‌های هوایی، باعث مشکلات تنفسی شود. درصورتی‌که کودک شما به التهاب لوزه، لوزه‌ سوم و یا دیگر غدد لنفاوی در پشت گلو مبتلا باشد، احتمال بروز این مشکل برای او وجود خواهد داشت.

این فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان ادامه داد: این بیماری عفونی می‌تواند برخلاف سایر عفونت های تنفسی تب طولانی مدت و ضعف و خستگی به دنبال داشته باشد که این ضعف تا چندین ماه ادامه دارد.

اسحاقی افزود: این ویروس، پتانسیلی دارد که می تواند در برخی از افراد بخصوص افرادی که نقص ایمنی و بیماری زمینه ای دارند، حالت سرطانی پیدا کند که در این صورت نیاز به ویزیت های متناوب و اقدامات لازم دارد.

وی تصریح کرد: هیچ درمان خاصی برای موننونوکلئوز در کودکان وجود ندارد و با آنتی بیوتیک نیز قابل درمان نیست و برای درمان آن نیاز به استراحت، جلوگیری از کمبود آب در بدن و مصرف مایعات سرد است.

دانشیار بیماری های عفونی کودکان بیمارستان طبی کودکان خاطرنشان کرد: درصورتی‌که لوزه‌های کودک شما در حدی متورم شده‌اند که با یکدیگر تماس پیدا کرده‌اند، ممکن است پزشک داروهای استروئیدی برای کاهش التهاب تجویز کند. به‌منظور کاهش ناراحتی‌های ناشی از تب و ورم غده‌های لنفاوی، به کودک خود استامینوفن و ایبوپروفن بدهید. همیشه از دستورالعمل‌های ارائه شده برای مصرف این داروها پیروی کنید.

اسحاقی بهترین راه پیشگیری از این بیماری را رعایت بهداشت و جلوگیری از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی دانست و افزود: کودکانی که به مونونوکلئوز مبتلا هستند، باید حتما دستان خود را بعد از سرفه یا عطسه بشویند.همچنین عدم استفاده از لیوان، بطری آب و قاشق و چنگال دیگران، از آلوده شدن به این ویروس جلوگیری کنید.

وی خاطرنشان کرد: هیچ واکسنی برای مقابله با مونونوکلئوز عفونی وجود ندارد.بنابراین پیشگیری بهترین راه برای عدم ابتلا به این بیماری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha