استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و بوشهر با تقویت پدیده مونسون تابستانی از امروز شاهد بارش‌های رگباری هستند که منجر به سیلاب و ایجاد روان‌آب می‌شود.

آغاز بارش تابستانی در جنوب کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، این در حالی است که تمرکز پدیده مونسون در غرب هرمزگان نیز هست و این شرایط را برای زلزله‌زدگانی که کمی سروسامان گرفته‌اند و همچنین برای امدادگران سخت می‌کند.«امین‌حسین نقشینه» کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با «ایران» تصریح کرد: شدت فعالیت مونسون از امروز پنجشنبه تا روز یکشنبه خواهد بود.


وی گفت: برای فعال شدن پدیده مونسون در 4 استان هرمزگان، جنوب‌شرق استان سیستان و بلوچستان، جنوب‌شرق فارس و جنوب کرمان، هشدار نارنجی صادر شده و برای بخشی از استان بوشهر نیز هشدار زرد صادر شده است.


مونسون تابستانی پدیده‌ای است که در تابستان ایجاد می‌شود و ماهیت آن بارش‌های رگباری همراه با رعد و برق است و در برخی موارد مشکلاتی را برای استان‌های جنوب‌شرق و جنوبی کشور رقم می‌زند.


نقشینه تأکید کرد: مونسون می‌تواند در این استان‌ها علاوه بر سیلابی شدن برخی مناطق، موجب آبگرفتگی، کاهش دید افقی، ایجاد گرد و خاک و اخلال در پروازها شود که با توجه به اینکه هموطنان ما در هرمزگان هم‌اکنون در مرحله دریافت کمک برای بازگشتن به زندگی عادی هستند، این پدیده می‌تواند خللی در کمک‌رسانی ایجاد کند.


وی خاطرنشان کرد: هشدارهای لازم به مسئولین استان هرمزگان داده شده که از امروز تا 4روز آینده از ارسال کمک به وسیله بالگرد و هواپیماهای سبک خودداری کنند و اگر الزامی هم برای این کار باشد حتماً جوانب احتیاط را رعایت کنند.


به گفته وی در چند روز گذشته نیز با فعال شدن مونسون، ایستگاه هواشناسی سردشت بشاگرد هرمزگان بارش 54 میلیمتر باران را ثبت کرده و میزان بارش در ایستگاه گراش فارس 37 میلیمتر و ایرانشهر سیستان و بلو چستان 27 میلیمتر بوده است.


وی همچنین در خصوص وضعیت جوی دیگر نقاط کشور نیز گفت: هرچند در 3روز گذشته شاهد خنک‌تر شدن هوا بویژه در نیمه شمالی کشور بودیم اما از امروز پنجشنبه تا اواسط هفته آینده باید شاهد روند تدریجی افزایش دما در بیشتر نقاط کشور باشیم.به گفته وی در هفته پیش رو، به‌طور میانگین روزانه یک تا 2 درجه هوا گرم‌تر خواهد شد.


به‌عنوان مثال روز گذشته (چهارشنبه) بیشینه دمای هوای تهران 32 درجه سانتیگراد بود که روز جمعه بیشینه دما به 35 درجه سانتیگراد می‌رسد.
نقشینه همچنین گفت: در 72 ساعت آینده، پدیده گرد و غبار را در همه مناطق کشور به جز شمال‌غرب و سواحل شمالی خواهیم داشت البته استان‌های تهران، البرز، قزوین، مرکزی، سمنان، سیستان و بلو چستان و دیگر استان‌های نیمه‌شرقی کشور بیشتر تحت تأثیر این پدیده خواهند بود که وزش باد شدید همراه با گرد و خاک ساکنان این استان‌ها را اذیت خواهد کرد.

روی چادر زلزله‌زدگان پلاستیک کشیده می‌شود

هرمزگان یکی از استان‌هایی است که تحت تأثیر پدیده مونسون در چند روز آینده قرار می‌گیرد و هشدار سازمان هواشناسی نشان می‌دهد مسئولان استانی حالا علاوه بر تلاش برای ساماندهی وضعیت زلزله‌زدگان، باید خود را برای سیلاب احتمالی و مشکلات ناشی از ایجاد روان‌آب در مناطق زلزله‌زده آماده کنند.


«مهرداد حسن‌زاده» مدیرکل مدیریت بحران استان هرمزگان به «ایران» گفت: با توجه به هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر سیلابی شدن استان با تمرکز بر غرب هرمزگان که ما زلزله اخیر را در این قسمت داشتیم با همکاری هلال احمر در حال کشیدن پلاستیک روی چادرها هستیم.وی تأکید کرد: همه دستگاه‌های امدادی و اجرایی استان به حال آماده‌باش درآمده‌اند و ما چادرهایی را که در حریم آبراه‌ها یا مسیل‌ها برپا شده بود جابه‌جا کرده‌ایم تا خدای ناکرده آرامش زلزله‌زدگان بیش از این بر هم نریزد.


وی شرایط خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان را پایدار توصیف کرد و افزود: هر چند تجهیز چادرها به تجهیزات سرمایشی در حال انجام است اما برای بازگرداندن زلزله‌زدگان به زندگی عادی بنا شده تا علاوه بر چادرهای اهدایی به هر خانوار، کانکس نیز تحویل شود البته در کنار هر چادر یک کانکس گذاشته می‌شود و به هیچ عنوان چادرها پس گرفته نمی‌شود.


وی تصریح کرد: تا روز چهارشنبه بیش از 150 کانکس در منطقه مستقر شده بود که سریعاً توسط نیروهای امدادی وصل و آماده زندگی شد.
«کیانوش عارفی» معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی هرمزگان نیز گفت: احتمال بارش‌های سنگین در هرمزگان می‌رود.
وی خاطرنشان کرد: باید برای همه نقاط استان غیر از جزایر جنوبی، آمادگی بارندگی سنگین را داشته باشیم.


عارفی افزود: سامانه مونسون باد مرطوبی است که از اقیانوس هند به سوی خلیج‌فارس و دریای عمان می‌آید و هر جا شرایط مساعد بود می‌بارد که در روزهای قبل تا شرق هرمزگان آمده و در بشاگرد تبدیل به بارش شده بود و از روز چهارشنبه سراسر هرمزگان را در بر گرفته است.
وی تأکید کرد: با هشدارهای داده شده امیدواریم تا نیروهای امدادی فعال در منطقه زلزله‌زده آمادگی لازم را برای شرایط بارندگی داشته باشند زیرا این منطقه آسیب‌پذیرتر است.

سیستان و بلوچستان میزبان دو پدیده جوی

«محسن حیدری» مدیر اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان هم به «ایران» گفت: استان ما در حال حاضر با دو سامانه جوی تابستانه درگیر است. یکی از این سامانه‌ها، بادهای محلی 120 روزه سیستان است که شهرت جهانی دارد و با سرعت و جهت یکنواخت در 4 ماه از سال می‌وزد.


وی افزود: سرعت بادهای 120 روزه سیستان در روز سه‌شنبه حداکثر به 119 کیلومتر بر ساعت رسیده بود و دیروز حداکثر به 101 کیلومتر رسید.
حیدری گفت: وزش این بادها در سال‌های گذشته که دریاچه هامون آب داشت بسیار معتدل‌کننده هوا بود و به مانند کولر برای منطقه عمل می‌کرد اما حالا با خشکسالی‌های متوالی مشکلاتی را رقم می‌زند.


پدیده جوی تابستانه دیگر این استان، جریانات مونسون است که مدیر اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان می‌گوید همه ساله از 15 خرداد تا شهریور در این استان جریان دارد.جریانی گرم و مرطوب که از طریق هندوستان به کشور ما می‌آید و با برخورد به ارتفاعات، باران‌های سیلابی راه می‌اندازد.
وی بارش‌های مونسون را نعمت خدا بر ای استان خشک سیستان و بلوچستان در تابستان خواند و گفت: متأسفانه به درستی از این نعمت استفاده نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha