گره کور ترافیک در پل فردیس سال‌هاست هزینه، زمان و آرامش مردمی را که قصد عبور از این مسیر پرتردد دارند زیر چرخ‌های خودروهای عبوری له کرده است.

گره قدیمی‌ترین و معروفترین ترافیک ایران چگونه باز می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، معضل فرساینده‌ای که بدون دلیل و توجیه، روزانه میلیون‌ها تومان سرمایه‌های مادی و معنوی البرزنشینان و خودروهای عبوری به 14 استان دیگر را تلف کرده و استهلاک خودرو، هدررفت سوخت و آلودگی محیط را در کنار اتلاف عمر و از بین رفتن سلامت جسمی، روحی، روانی مسافران رقم می‌زند.

با وجود آنکه پل فردیس در محدوده شهر کرج واقع شده، اما قفل شدن ترافیک اتوبان تهران ـ قزوین به عنوان شریان اصلی مواصلاتی غرب و شرق کشور مسأله‌ای ملی است که استهلاک هنگفت سرمایه و زمان، از پیامدهای زیانبار آن است.


تجربه تلخ انتظار در ترافیک گریزناپذیر این محور، تجربه مشترک چند یا هر روزه مردمی است که گرفتار آن شده‌اند. ترافیک عصرگاهی این محور وقتی فرساینده می‌شود که با هجوم خودروهایی روبه‌رو شوید که برای تعطیلات پیش رو قصد مسافرت دارند.


ترافیک اتوبان تهران -کرج -قزوین گاه به 10 تا 15 کیلومتر از قبل تا بعد از محدوده پل فردیس می‌رسید اما از وقتی بزرگراه شمالی و انتهای همت زیر بار ترافیک رفت، اتوبان کرج نفس کشید. تأثیر اجرای طرح‌های راهداری را می‌توان به وضوح دید. طرح‌ها و ایده‌هایی که می‌تواند به جلوگیری از هدررفت منابع و برقراری آرامش مردم منجر شود.

علل کور شدن گره ترافیکی پل فردیس


در ترافیک پل فردیس دلایل فنی، عمرانی و شهرسازی مؤثری به هم گره خورده‌اند تا این پیچیدگی موجب اختلال در ترافیک این محدوده شود. ترانزیت کالا از جاده مخصوص تهران ـ کرج و تلفیق این راه‌ها در پل فردیس با اتوبان تهران- کرج یکی از این علت‌ها است. خودروهای سنگین که به دلیل ممنوعیت ورود به اتوبان، در شبانه روز به طور دائم به جاده مخصوص تهران ـ کرج تغییر مسیر می‌دهند چالشی است که این گلوگاه را می‌فشارد تا جانش را بستاند.

ورود و خروج کند و خطرناک آنها در کنار خودروهای سبک و سواری موجب ایجاد اختلال در ترافیک این محدوده می‌گردد.از سوی دیگر پل فردیس تنها شریان عبوری مسافران درون شهری و برون شهری است. البرزنشینان برای تردد از قسمت‌های مرکزی و شمالی به قسمت‌های جنوبی این استان و شهرستان فردیس، چاره‌ای جز ورود به این گذرگاه ندارند.


شکل‌گیری ایستگاه مرکزی متروی کرج ـ تهران در پل فردیس نیز که با تمرکز حجم زیادی از مسافران، خودروها و اتوبوس‌ها در در لاین جنوبی اتوبان همراه است، ترافیک درهمی را در ساعات صبحگاه و شامگاه موجب شده است. این در حالی است که پیاده و سوار شدن مسافر بین شهری و کناره‌گیری اتوبوس‌های بین شهری در نزدیک پل فردیس نیز این حجم از رفت و آمدها را دوچندان کرده است.

ترافیک اتوبان کرج در حال باز شدن است


مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز با اشاره به گلایه شهروندان درخصوص ترافیک شدیدی که در این محدوده از آزادراه تهران-کرج وجود دارد، اظهار کرد: اصلی ترین توصیه رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، رفع این معضل و باز شدن گره ترافیکی بزرگراه تهران-کرج است. در این زمینه یک طرح مشاوره‌ای که نتیجه سه ماه کار تحقیقاتی و مهندسی است، در اختیار قرار گرفت تا عملیاتی و اجرایی شود. این طرح جامع توسط مشاور ذیصلاح، موجب رفع 80 درصد ترافیک اتوبان خواهد شد و معبری برای چوب بری‌های معارض در حاشیه بزرگراه نیز لحاظ شده است.


علی زندی فر افزود: در نظر داریم دو کنار گذر در شمال و جنوب پل فردیس احداث کنیم. در لاین جنوبی که قبلاً اجرا شده است، چوب بری‌ها دیده نشده بود. اما در طرح جامعی که در دست اجراست، چوب‌بری‌ها نیز منتفع خواهند شد و یک باند به پهنای جاده مخصوص اضافه خواهد شد. همچنین دو باند نیز در همین محدوده به پهنای اتوبان اضافه می‌شود که لاین جنوبی اتوبان در پل فردیس به 5 لاین افزایش خواهد یافت. لاین شمالی بزرگراه تهران-کرج قبلاً تعریض شده بود و 5 لاین زیر بار ترافیکی رفته است.


وی ادامه داد: باند سوم این مسیر در مناقصه است که اجرای دو پل و یک دوربرگردان کنار پل خروجی فردیس به کلاک در این پروژه پیش‌بینی شده است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز گفت: شمال بزرگراه در محدوده پل فردیس، قبلاً 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که در حال حاضر به 97 درصد رسیده است تا بزودی مورد بهره‌برداری قرار گیرد و خودروهای سنگین در زیرگذر به مسیر خود ادامه دهند.


زندی فر با بیان اینکه چندین ورودی و خروجی در پل فردیس وجود دارد که در طرح جدید اصلاح خواهند شد، افزود: در شمال و جنوب پل فردیس، اصلاح رمپ داریم که باید آماده شود ،همچنین چندین ورودی و خروجی به فردیس داریم که موجب گمراهی رانندگان است و بنا داریم تا پایان سال آینده همگی نهایی شوند.


وی همسطح بودن اتوبان را عامل دیگر ترافیک دانست و گفت: اتوبان و بزرگراه باید مسیری غیر همسطح باشد. اما در البرز این محور، شمال و جنوب کرج را به هم وصل می‌کند و مسیری برای تردد از غرب به شرق این شهر و بالعکس شده است.علی زندی‌فر مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده استان البرز افزود: در محدوده ترمینال مسافربری شهید کلانتری با ترافیک سنگین و همیشگی روبه‌رو بودیم که دو کیلومتر از این مسیر تعریض شد و در حال حاضر شاهد ترافیکی روان در این بخش از جاده هستیم. همچنین قرار است دو لاین هم در محدوده پل آیت الله هاشمی تا قزلحصار به پهنای مسیر اضافه شود تا ترافیک این محدوده نیز رفع شود.


مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز با تأکید بر اینکه برای اجرای پروژه‌های پیش‌بینی شده هیچ مشکل اعتباری وجود ندارد، گفت: به دلیل اهمیت این مسیر و رفع دغدغه مردم، خوشبختانه اعتبار ملی برای این طرح‌ها در نظر گرفته شده و بخشی از این اعتبار نیز در سفر رئیس جمهور به استان البرز تصویب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha