پژوهشگران دریافتند هوای سرد التهاب مزمن را که در چاقی و بیماری های متابولیک مانند دیابت نقش دارد، معکوس کرده و همچنین می تواند تولید مولکول های مهم برای کاهش وزن را تحریک و در نهایت به فرد کمک کند تا راحت تر وزن کم کند.

در هوای سرد راحت تر لاغر می شوید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس از studyfinds، محققان مرکز دیابت جاسلین (Joslin) در یک پروژه تحقیقاتی به بررسی نقش هوا در کاهش وزن پرداختند. آنها دریافتند هوای سرد ممکن است التهاب مزمن را که در چاقی و بیماری های متابولیک مانند دیابت نقش دارد، معکوس کند. این شرایط همچنین می تواند تولید مولکول های مهم برای کاهش وزن را تحریک کند.

از نظر پزشکی، التهاب مزمن درجه پایین، تجمع سلول های ایمنی در بافت های حساس به انسولین است. هنگامی که محققان موش های چاق را در معرض دمای سرد قرار دادند، التهاب آنها کاهش یافت و بهبودهایی در حساسیت به انسولین و تحمل گلوکز مشاهده کردند.

این فرآیند به بافت چربی قهوه ‌ای یا چربی خوب بستگی داشت که وقتی در معرض سرما قرار می ‌گیرد، مولکولی به نام مارسین ۲ (Maresin 2) تولید می‌ کند. چاقی از نوع چربی قهوه ای همچنین انرژی ذخیره شده را مصرف کرده و به طور بالقوه به کاهش وزن و سلامت متابولیک کمک می کند.

دکتر یو هوآ تسنگ (Yu-Hua Tseng) محقق ارشد بخش فیزیولوژی و متابولیسم یکپارچه در مرکز دیابت جاسلین و استاد پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد در این رابطه گفت: شواهد گسترده نشان می ‌دهد چاقی و سندرم متابولیک با التهاب مزمن مرتبط است. این شرایط منجر به مقاومت سیستماتیک به انسولین می ‌شود، بنابراین قطع التهاب در چاقی می‌ تواند درمان ‌های امیدوارکننده ‌ای را برای بیماری‌ های مرتبط با چاقی ارائه دهد.

ما کشف کردیم که قرار گرفتن در معرض سرما باعث کاهش التهاب و بهبود متابولیسم در چاقی می شود که حداقل تا حدودی با فعال شدن بافت چربی قهوه ای صورت می گیرد. این یافته‌ ها نشان می ‌دهد که قبلاً عملکرد ناشناخته بافت چربی قهوه ای در ارتقاء رفع التهاب در چاقی وجود داشته است.

در این پروژه تحقیقاتی، پژوهشگران موش ها را تحت یک رژیم غذایی پرچرب قرار دادند که با رژیم معمولی غربی در آمریکا قابل مقایسه بود. هنگامی که موش ها وارد محیط چهار درجه سانتی گراد شدند، محققان متوجه شدند که حساسیت به انسولین و متابولیسم گلوکز حیوانات بهبود یافته و وزن آنها در مقایسه با حیوانات در آب و هوای خنثی کاهش یافته است.

موش‌ ها در یک اتاق گرم‌ تر نیازی به تولید گرما برای حفظ دمای مرکزی بدن خود نداشتند. نتایج نشان می‌ دهد با توجه به نشانگرهای التهابی در بدن موش‌ های سردتر، التهاب بهبود یافته است.

دکتر متیو اسپایت (Matthew Spite)، محقق ارشد بیمارستان زنان و بریگهام و دانشیار بیهوشی در دانشکده پزشکی هاروارد، توضیح داد: ما دریافتیم که چربی قهوه‌ای، مارسین ۲ تولید می‌ کند که التهاب را به صورت سیستماتیک و در کبد برطرف می سازد. این یافته‌ ها نشان می‌دهد قبلاً یک عملکرد ناشناخته بافت چربی قهوه‌ای در ارتقاء رفع التهاب در چاقی از طریق تولید این واسطه مهم لیپیدی وجود داشته است.

همچنین یافته ها نشان می دهد ایجاد مولکول مارسین ۲ می تواند در درمان افراد مبتلا به چاقی، بیماری متابولیک یا سایر بیماری های درگیر در التهاب مزمن مفید باشد. با این حال، نسخه طبیعی این مولکول به راحتی در بدن تجزیه می شود و نیاز به نسخه پایدارتری از آن را برمی انگیزد.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله متابولیسم طبیعت (Nature Metabolism) منتشر شده و قابل دسترسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha