سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 341957

یکی از سیاست‌ها و استراتژی‌های مهم دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود تاکنون توجه به اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد بود تا با این اقدام بتواند بخشی از مشکلات آنها را حل کند که در این مسیر برقراری «بیمه رایگان» افراد فاقد بیمه از مهمترین اقداماتی بود که به اجرا گذاشته شد.

اهتمام دولت به بیمه رایگان افراد کم‌درآمد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، گسترش چتر بیمه‌ای و پوشش بیمه همگانی به عنوان دو موضوع مهمی بود که در این دولت مورد توجه قرار گرفت تا ضمن افزایش تعداد افراد بیمه شده در کشور، گام مهمی برای بیمه شدن افراد فاقد بیمه در کشور نیز برداشته شود که به همین منظور ۶ هزار میلیارد تومان برای این موضوع تخصیص داده شد.

البته دهک یک تا سه جامعه ایران در این دوره بیشتر مورد توجه قرار گرفتند؛ شاید اگر این دولت مردمی گام مهمی برای بیمه شدن پنج میلیون و ۴۰۰ هزار فرد فاقد بیمه در این دهک‌ها را اجرا نمی‌کرد، هیچگاه نمی‌توانستند از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شوند، چرا که سال‌هاست این افراد از هیچ بیمه‌ای برخوردا نبوده و این بهره‌مندی گام مهمی برای ارائه خدمات مهم بیمه‌ای به این افراد از سوی دولت است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، دولت را مکلف کرده بودند که نسبت به شناسایی اقشار کم درآمد فاقد بیمه سلامت و تحت پوشش قرار دادن رایگان آنها اقدام کند. در نشست علنی ۱۱ اسفندماه سال گذشته، مجلس شورای اسلامی در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ نمایندگان با الحاق یک بند به تبصره (۱۴) ماده واحده این لایحه موافقت کردند. در این بند پیشنهادی که به تبصره (۱۴) الحاق شد و برای ساماندهی حمایت‌های حوزه سلامت در راستای اجرای ردیف ۱۸ تبصره ۱۲ مطرح شده، آمده است: ۱- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان، ظرف مدت دو هفته بعد از ابلاغ این قانون کد ملی افراد فاقد بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی را در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار دهد. ۲- شورای عالی بیمه سلامت موظف است با همکاری سازمان غذا و دارو نسبت به تعیین فهرست داروهای جدیدی که با توجه به استطاعت‌پذیری بیماران باید تحت پوشش قرار گیرند، بازنگری در فهرست داروهای بیمه‌ای و حذف داروهای غیرهزینه‌ اثربخش و اصلاح فرانشیز در ارتباط با دهک‌های برخوردار حداقل در خصوص داروهای گرانقیمت اقدام کند.

در این پیشنهاد عنوان شد که وزارت تعاون به دهک‌های پایین که نیازمند دارو هستند کمک کند و فهرست جداول دارویی را طبق استطاعت مردم به روز کند تا در صورت گران شدن داروها، اقشار محروم دچار مشکل نشوند.

زمانی که موضوع اصلاح سیاست‌های ارزی در حوزه دارو مطرح شد، به موازات آن بحث برقراری بیمه رایگان برای افراد فاقد بیمه نیز قوت گرفت و در هیاهوی اما و اگرها که آیا این افراد بیمه خواهند شد یا نه، با توجه به اینکه موضوع هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت به اجرا گذاشته شد و سیاست‌های اصلاح ارز دارویی هم به مرحله اجرا رسید، برای بهره‌مندی افراد فاقد بیمه از این امکان و اینکه در آینده از خدمات مطلوب در این بخش‌ها محروم نشوند، بحث بیمه رایگان این افراد نیز اجرایی شد. در مدتی کوتاه با تصمیم جدی دولت امکان بیمه برای پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تن از هموطنان فراهم شد، افرادی که از عدالت اجتماعی در این حوزه محروم بودند.

توجه دولت به موضوع اصلاح سیاست‌های ارزی، مساله بیمه شدن افراد فاقد بیمه را نمود بیشتری داد

البته ناگفته نماند توجه دولت به موضوع اصلاح سیاست‌های ارزی، مساله بیمه شدن افراد فاقد بیمه را نمود بیشتری داد، تا زمانی که موضوع اصلاح قیمت دارو هم مطرح شد و چون این افراد تاکنون از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند نبودند با اجرای این سیاست‌ها و توجه به سه دهک پایین جامعه، این افراد نیز بتوانند از این خدمات به بهترین شیوه استفاده کنند و بار مالی کمتری برای دریافت خدمات درمانی داشته باشند و پرداختی از جیب آنها افزایش نیابد.

یکی از برنامه های مهمی که دولت سیزدهم هم راستا با هدفمندسازی اختصاص ارز به حوزه دارو انجام داده، تقویت بیمه‌ها بوده که درصدد است با این کار مخارج مردم در حوزه درمان را کمتر کند؛ وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در همین زمینه تاکید کرده «امروز هیچ کس در کشور نباید بدون بیمه باشد بلکه باید هر فردی با کدملی خود بتواند در هر نقطه‌ای از کشور خدمات پزشکی دریافت کند.» با اقدام موثر دولت در همین زمینه امسال حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بدون مراجعه زیر پوشش بیمه قرار گرفتند و اکنون افرادی که جزو سه دهک پایین جامعه هستند بدون پرداخت هیچ گونه حق بیمه ای از خدمات بیمه استفاده می‌کنند و این حرکت ادامه خواهد داشت.

فعال شدن بیمه درمانی ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از اردیبهشت ۱۴۰۱

برای بیمه شدن ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از افراد فاقد بیمه، لیست این افراد در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موجود بود که به همین منظور این وزارتخانه برای دریافت خدمات بیمه درمانی این فهرست را به سازمان بیمه سلامت ارسال کرد و افراد دیگری هم که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، با مراجعه به سایت «شهروندی بیمه سلامت» می‌توانند نسبت به درخواست پوشش بیمه‌ای خود اقدام کنند. اگر براساس استعلام از وزارت رفاه، افراد جزو سه دهک پایین جامعه باشند، بیمه سلامت آنها را رایگان بیمه می‌کند.

همچنین افراد می‌توانند با مراجعه به پنل شهروندی بیمه سلامت تحت عنوان "بیمه سلامت ایرانیان" نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کنند تا با توجه به شرایط جغرافیایی یکی از پزشکان به عنوان پزشک خانواده انتخاب شود و از طریق نظام ارجاع از خدمات بخش خصوصی استفاده کنند.

با توجه به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مبنی بر پوشش بیمه‌ای سه دهک پایین کشور، اکنون فقط ۵۰۰ هزار نفر در ایران بدون بیمه هستند و بیش از پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیمه سلامت رایگان شدند.

۵۰۰ هزار نفر دیگر بیمه خواهند شد

براساس آمارهای موجود، در حوزه سلامت ۶ میلیون نفر از خدمات هیچ بیمه‌ای بهره‌مند نبودند البته به این معنی نیست که یا توان مالی ندارند که از خدمات بیمه بهره‌مند شوند یا نیازی به بیمه ندارند بلکه برخی بخاطر داشتن بیمه تکمیلی نیازی به بیمه پایه نداشتند.

به همین منظور وزارت بهداشت با همکاری بیمه سلامت برای شروع کار ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر که اطلاعات آنها در پایگاه رفاه ایرانیان احصا شده بود که استطاعت مالی ندارند، بیمه کرد و در پایگاه رفاه ایرانیان همه اطلاعات این افراد موجود است.

قرار است وزارت بهداشت برای بیمه شدن ۵۰۰ هزار نفر دیگر نیز در آینده ای نزدیک برنامه‌ریزی کند تا این افراد هم از بیمه رایگان سلامت استفاده کنند.

استفاده از خدمات یکسان برای همه بیمه‌شده

براساس اعلام بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از سه دهک پایین کشور از روز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ بدون پرداخت حق بیمه به صورت رایگان بیمه سلامت شدند که البته این اقدام با تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر پوشش درمانی مردم است که وزارت بهداشت سه دهک پایین جامعه را به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار داد.

به همین منظور اجرای بیمه همگانی پس از سال‌ها در سال ۱۴۰۱ محقق شد و در قدم اول وزارت بهداشت ۴۰۰ هزار نفر را در دی ماه در حاشیه شهرها به صورت آزمایشی بیمه کرد و حدود ۵٠٠ هزار نفر خارج از سه دهک بودند که بعد از خود اظهاری و آزمون وسع تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. این افراد از خدمات بستری تا ۹٠ درصد و خدمات سرپایی تا ۷٠ درصد بهره‌مند می‌شوند و خدمات بر ای همه یکسان است.

برای دریافت اقلام دارویی نیز که چند نوع است در بخش داروهای ضروری با اجرای نسخه‌های الکترونیکی و تجویز توسط پزشک، این افراد بیمه شده داروها را فقط با پرداخت فرانشیز دریافت می‌کنند؛ البته داروهای گیاهی و تقویتی تحت پوشش بیمه نیست؛ هر چند هدفگذاری شده که میزان داروهای تحت پوشش بیمه افزایش یابد تا افراد از این خدمات استفاده کنند.

در بحث بیمه همگانی فرانشیز پرداختی از سوی بیماران کاهش یافته است، به طوری که در بخش بستری سهم این بیماران (سه دهک اول) تنها ۵ درصد و در بخش سرپایی سهم پرداختی بیماران ۲۰ درصد است. در سایر دهک‌ها نیز پرداختی بیمار درحوزه سرپایی ۳۰ درصد و در بستری ۱۰ درصد است

اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان برای بیمه رایگان این افراد

با توجه به اینکه سازمان بیمه سلامت بحث گسترده پوشش بیمه‌ای را در جامعه دنبال کرد، به همین منظور و براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای بیمه رایگان افراد فاقد بیمه تخصیص داده شد.

تقریبا ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیمه شده در صندوق روستایی و نزدیک ۱۷ میلیون نفر نیز در صندوق بیمه همگانی سازمان بیمه سلامت هستند. در ۵ صندوق بیمه‌ای خود طیف گسترده‌ای از افراد را تحت پوشش دارد و خدمات مناسب بیمه‌ای ارائه می‌دهد. با طرح اخیر بیمه مبنی بر بیمه کردن رایگان دهک‌های پایین جامعه، ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به بیمه سلامت معرفی شدند که با رفع همپوشانی‌ها ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به شکل قطعی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

همچنین ۶۰۰ هزار نفر نیز در حاشیه شهرها بیمه رایگان شدند و این فرصت در کشور گسترش یافت. نکته قابل توجه این است که در برخی مناطق حتی برای این افراد پزشک خانواده هم در نظر گرفته شد که نسبت پزشک به جمعیت مناسب باشد.

در مرحله اول این برنامه ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و و قرار است ۳ میلیون نفر در سه دهک پایین از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند شوند. به همین منظور بیمه سلامت دنبال تقویت بسته‌های خدمتی است تا برخی از افراد مانند خانواده‌های آسیب‌پذیر به بیمه‌های مکمل پیوند داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha