چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 342011

آزمایش‌ها اولین قدم در تشخیص سلامتی بدن ما هستند. ما از این طریق می‌توانیم بفهمیم که در چه مرحله از سلامتی قرار داریم و برای بهتر شدن اوضاع چه کار باید بکنیم.در ادامه به شما چند آزمایش ضروری برای تعیین سلامتی بدن‌تان را خواهیم گفت.

آزمایش های ضروری را بشناسید!

آزمایش پروفایل چربی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، اگر بیش از ۴۰ سال دارید و این آزمایش را انجام نداده‌اید، اضافه وزن دارید یا کلسترول بالا دارید یا مشکلات قلبی در خانواده شما وجود دارد، از پزشک‌ عمومی خود درباره این آزمایش مشاوره بخواهید. داشتن سطح کلسترول بالا در خون، تشکیل پلاک در رگ‌های خونی را سرعت می‌بخشد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته مغزی، حمله قلبی، زوال عقل عروقی و بیماری عروق محیطی را افزایش می‌دهد. اگر کلسترول شما افزایش یافته است، می‌توان آن را با تغییر سبک زندگی یا مصرف داروهایی مانند استاتین‌ها کنترل کرد.


کنترل فشار خون


فشار خون بالا 90/140 میلی‌متر جیوه یا بالاتر (90/150 میلی‌متر جیوه )در نظر گرفته می‌شود اما فشار خون هرکس متفاوت است و آن چه برای شما کم یا زیاد است ممکن است برای شخص دیگری طبیعی باشد. فشار خون بالا شاید بدون علامت باشد، اما باعث آسیب به چندین اندام می‌شود و خطر سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می‌دهد. با چک‌ کردن فشار خون در سن بیش از ۴۰ سال، می‌توانید آن را درمان و سلامت خود را تضمین کنید.


آزمایش قند خون


هیپرگلیسمی زمانی اتفاق می‌افتد که قند خون شما بیش از حد باشد و معمولاً مبتلایان به دیابت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای افرادی که دیابت ندارند، سطح قند خون طبیعی عبارت اند از: بین۰/۴تا 5/4میلی‌مول در لیتر (۷۲ تا ۹۹ میلی‌گرم در دسی‌لیتر) هنگام ناشتا و تا7/8 میلی‌مول در لیتر (۱۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر) دو ساعت پس از غذا خوردن.

سطح بالای گلوکز خون هنگام ناشتا یا بعد از غذا نشان می‌دهد که بدن شما نمی‌تواند قند خون را کنترل کند و ممکن است دیابت داشته باشید. قبل از این که به سطح دیابت نوع ۲ برسید، قند شما در مرحله پیش از دیابت می‌تواند کمی بالا باشد.اما به یاد داشته باشید حتما آزمایش قند خون سه مرحله ای را انجام دهید در غیر اینصورت احتمال تشخیص دیابت کاهش می یابد . این یک مرحله هشدار است و با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی قابل تغییر است.


اندازه‌گیری شاخص توده بدنی


شاخص توده بدنی (BMI) نشان می‌دهد که آیا وزن سالمی دارید یا خیر. BMI ایده‌آل برای بیشتر بزرگ سالان در محدوده۵/۱۸تا ۹/۲۴است.اعداد زیر18/5، یعنی شما در محدوده کم‌وزن هستید، بین18/5 تا 24/9، در محدوده وزن سالم، بین ۲۵ تا29/9، در محدوده اضافه‌وزن و بین ۳۰ تا 39/9، در محدوده چاق هستید. BMI بالا اغلب نشان‌دهنده اضافه وزن شماست و با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت مرتبط است.


اندازه‌گیری دور کمر


چربی شکم می‌تواند یک نشانه مهم برای سلامتی شما باشد. اندازه‌گیری دور کمر شما نشانگر خوبی از میزان چربی در اندام‌های داخلی بوده و با بیماری قلبی و دیابت مرتبط است. دور کمر یک بزرگ سال باید کمتر از نصف قد او باشد. یک متر نواری انتخاب کنید. آن را در اطراف شکم و بالای باسن، درست بالای ناف قرار دهید. به‌طورطبیعی نفس بکشید و اندازه‌گیری را یادداشت کنید.

این کار را دو بار انجام دهید تا مطمئن شوید اندازه گیری درست است. اگر اندازه دور کمر در زنان بیش از ۸۰ سانتی‌متر، در مردان آسیایی ۸۸ سانتی‌متر و در مردان سفیدپوست و سیاه‌پوست ۹۳ سانتی‌متر باشد، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ به‌میزان قابل ‌توجهی افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha