به گفته پژوهشگران ویتامین A خوراکی می تواند به عنوان جایگزین ایزوترتینوئین برای مدیریت آکنه شدید استفاده شود، اگرچه مطالعات دقیق تری در این زمینه مورد نیاز است.

ویتامین A خوراکی می تواند جایگزین داروی آکنه شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، ویتامین A خوراکی ممکن است به عنوان جایگزینی برای ایزوترتینوئین برای مدیریت بیماران مبتلا به آکنه شدید عمل کند. این یافته نتیجه پژوهش محققان مرکز تحقیقات پوست و دانشکده پزشکی ویک فارست ایالات متحده بود.

ایزوترتینوئین سیستمیک که مشتق خوراکی ویتامین A است، موثرترین درمان برای آکنه شدید و بیماری با شدت متوسط است که به سایر روش های درمانی پاسخ نمی دهد. با این وجود، این دارو عوارض جانبی زیادی دارد، اما شاید مهم ‌ترین آنها تراتوژنیسیته وعامل ایجاد کننده ناهنجاری درجنین باشد که تخمین زده می ‌شود که خطر ۲۰ تا ۳۵ درصدی را برای نوزادانی که در رحم مادر در معرض آن قرار می ‌گیرند دارد که شامل نقایص مادرزادی مانند نقایص جمجمه و صورت، ناهنجاری ‌های قلبی عروقی، عصبی یا تیموس می ‌شود.

در نتیجه این اختلالات، تجویز این دارو محدود شده و دستورالعمل‌ ها توصیه می‌ کنند که هنگام تجویز برای بیماران زن، باید بارداری مادران درنظر گرفته شود.

در ایالات متحده، برای مدیریت خطر تراتوژنیسیته ایزوترتینوئین و به حداقل رساندن خطر قرار گرفتن جنین در معرض این مشکل، از تجویز دارو جلوگیری شده است و در نتیجه، درخواست هایی برای جایگزینی برای ایزوترتینوئین وجود دارد که یکی از رقبای احتمالی آن ویتامین A خوراکی است که برای اولین بار در سال ۱۹۴۳ برای آکنه مورد استفاده قرار گرفت.

در این مطالعات، در مجموع ۸ کارآزمایی و یک مطالعه موردی انجام شد که بهبود در شدت آکنه بیماران پس از مصرف ویتامین آ را نشان داد. دوز تجویز شده ویتامین A از ۳۶ هزار تا ۵۰۰ هزار واحد بین ‌المللی در روز متغیر بود، اگرچه تقریباً نیمی از مطالعات موفقیت آمیز بودن آن را با دوز ۱۰۰ هزار واحد بین ‌المللی در روز گزارش کردند.

به گفته محققان، طول مدت درمان از یک تا هفت ماه متغیر بود در حالی که میانگین مدت بهبود بالینی از ۷ هفته تا ۴ ماه و میزان عود ۳۳ درصد بود که بی شباهت به میزان ۳۷.۳ درصد برای ایزوترتینوئین نیست. علاوه بر این، ویتامین A خوراکی با همان عوارض جانبی پوستی مخاطی مانند خشکی پوست و التهاب پوست همراه بود و عوارض جانبی جدی مانند تراتوژنیک نیز یک مشکل شناخته شده است.

پژوهشگران در انتها به این نتیجه رسیدند که در حالی که به نظر می ‌رسد ویتامین A خوراکی درمان مؤثری برای آکنه باشد، اما مطالعات بیشتری لازم است.

با این وجود، محققان پیشنهاد کردند که با توجه به ارزان ‌تر بودن ویتامین A خوراکی نسبت به ایزوترتینوئین، دوز روزانه ۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار واحد بین ‌المللی در روز ممکن است جایگزین مناسبی در مواردی باشد که ایزوترتینوئین در دسترس نیست. شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Drugs Dermatol منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha