زیرشاخه جدید ویروس کرونا یعنی زیرنوع BA.5 اومیکرون در حال آلوده کردن افراد در سرتاسر جهان است و ناقوس بازگشت کرونا به صدا درآمده است در این مطلب از پزشکان و کارشناسان پرسیده شده برای درک بهتر افراد درخصوص وضعیت فعلی با نمره دهی در مقیاس 1 تا 10 بگویند به نظر آن‌ها چقدر باید در مورد این نوع جدید نگران باشید.

از 1 تا 10: چقدر باید در مورد موج جدید کرونا نگران باشیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بیزینس اینسایدر

پیش از این، آلوده شدن به نوع اومیکرون به این معنی بود که احتمالاً برای چند ماه در برابر عفونت مجدد محافظت می‌شدید، اما BA.5 به طور استراتژیک از دفاع ساخته شده ما در برابر نسخه های قبلی ویروس فرار می‌کند. همه اینها به آن معنی است که احتمال بیماری مجدد - حتی در افراد واکسینه شده و اخیراً مبتلا شده به بیماری هم افزایش می‌یابد.

بله، نوع جدید نسبت به انواع دیگر راحت‌تر انتقال می‌یابد، و ممکن است احساس کنید که در حال حاضر همه جا در کمین است و هر کسی را آلوده می‌کند.

دکتر آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی ایالات متحده، گفت: «اگر به نوع قبلی اومیکرون یعنی BA.1 آلوده شده‌اید، این باعث محافظت شما نمی‌شود و واقعاً محافظت خوبی در برابر BA.4/5 ندارید»

ما از چهار کارشناس ارشد این حوزه خواستیم به ما کمک کنند تا بفهمیم چقدر باید نگران این زیرمجموعه جدید اومیکرون باشیم.

دکتر سلین گاندر، متخصص بیماری‌های عفونی گفت: «من نمی‌توانم به این وضعیت نمره دهم. زیرا پاسخ به این سئوال بستگی به وضعیت واکسیناسیون، سن، میزان سلامتی، شغل، وضعیت زندگی و بسیاری از عوامل دیگر دارد.»

دیگران اعداد متفاوتی را ارائه کردند، اما در پاسخ‌هایشان بر اساس محل زندگی یا سن یا میزان سلامتی افراد اعداد هم متفاوت بودند.

اگر در مورد واکسن‌ها به‌روز شده باشید، یک متخصص می‌گوید که مقیاس نگرانی شما باید 3 از 10 باشد.

دکتر پریتی مالانی، پزشک بیماری‌های عفونی در دانشگاه میشیگان، مایل بود یک عدد سریع ارائه دهد. او با ابراز نگرانی خفیف در مورد نوع جدید گفت: «من می گویم 3 از 10. به نظر من نوع جدید همه جا هست و اگر هنوز به آن مبتلا نشده انید احتمال ابتلای شما بالا است. اما اگر در مورد واکسن ها به روز هستید و دوزهای بوستر دریافت کرده اید، بیماری شما قاعدتا خفیف و بدون عواقب عمده پزشکی خواهد بود.»

در حالی که خطر قرار گرفتن در معرض بیماری با این نوع جدید بسیار بالا است اما دکتر مالانی گفت:« دلایل زیادی برای امیدوار بودن وجود دارد. درمان اولیه با داروی پاکسلوئید اکنون برای همه آمریکایی‌هایی که ممکن است به آن نیاز داشته باشند رایگان است. بیماری کووید با آزمایش تشخیص سریع و مناسب و شروع سریع درمان (برای کسانی که در معرض خطر بیماری شدید هستند) قابل کنترل است.

افراد مسن بدون سابقه تزریق بوستر باید بیشتر نگران باشند

در بریتانیا، که از نظر شیوع انواع مختلف، حداقل چند هفته جلوتر از ایالات متحده است، کارشناسان امنیت ملی سلامت ارزیابی کرده اند که حفاظت ارائه شده توسط واکسن ها در برابر BA.5 احتمالاً با آنچه قبلا مشاهده شده بود، قابل مقایسه است. افراد واکسینه شده و دوز تقویتی دریافت کرده، در حالی که مطمئناً در معرض خطر ابتلا به BA.5 هستند، اما احتمالاً در بیمارستان بستری نمی شوند و فوت نمی‌کنند.»

اما برای کسانی که در مورد تزریق دوزهای یادآور به‌روز نیستند، و برنامه ای برای تزریق بوستر ندارند، نتایج می‌تواند بد باشد. اتحادیه اروپا در اوایل این هفته توصیه های جدیدی را برای تزریق تقویت کننده دوم برای همه افراد 60 سال و بالاتر، مطابق با آنچه ایالات متحده قبلاً توصیه کرده بود، منتشر کرد.

دکتر آندریا آمون، مدیر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های اتحادیه اروپا، گفت: «در حال حاضر شاهد افزایش موارد COVID-19 و روند در پذیرش و اشغال تخت های بیمارستان‌ها و نیز افزایش بستری شدن در بخش های مراقبت ویژه در چندین کشور هستیم که عمدتاً ناشی از زیرنوع BA.5 اومیکرون است.»

وی افزود: «هنوز افراد زیادی در معرض خطر ابتلا به عفونت شدید COVID-19 هستند که باید در اسرع وقت از آنها محافظت کنیم.»

کاتلین جتلینا، کارشناس بهداشت عمومی که وبلاگ پرطرفدار اپیدمیولوژیست محلی را اداره می کند، مایل به ارائه یک عدد برای کل ایالات متحده نبود. او گفت که خطر در حال حاضر بر اساس محل زندگی افراد می‌تواند بسیار متفاوت باشد.»

او گفت: «من کاملاً نگران جنوب آمریکا هستم.» او متعقد است که به دلیل عدم امادگی مردم برای رعایت پروتکل ها و میزان پایین تزریق دوز بوستر در بسیاری از مناطق حتی می توان خطر را در حد ۷ از ۱۰ قرار داد. این در حالی است که در برخی مناطق دیگر به نظر او مردم باید حدود 4 از 10 نگران باشند.

نتیجه گیری

اگر دوز تقویتی را به تازگی دریافت کرده اید، در مراکز سربسته از ماسک استفاده می کنید، و در صورت مریض شدن، سریع برای تشخیص و درمان اقدام می کنید، اکثر متخصصان موافق هستند که این پیک برای شما کم خطر است.

اما همانطور که دکتر امش آدالجا، محقق ارشد مرکز سلامت بیمارستان جانز هاپکینز می‌گوید: «عدد برای هر کسی متفاوت است، برای یک بیمار مسن با چند بیماری زمینه‌ای و بدون سابقه تزریق واکسن یا حتی عدم تزریق بوستر ، خطر شاید 10 باشد اما برای یک نوجوان 18 ساله کاملا سالم، این خطر شاید حتی صفر باشد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha