نماینده مجلس گفت: هزینه‌های مربوط به دندان ‌پزشکی بسیار بالاست و خدمات درمانی بسیار گران‌قیمت است به همین علت افراد ترجیح می‌دهند اگر دندان شان مشکل پیدا کرد، دندان را بکشند.

دندان‌هایی که از بی پولی کشیده می شوند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه دسترسی مردم به خدمات دندان‌پزشک متناسب با جمعیت کشور نیست، گفت: هزینه‌های مربوط به دندان‌پزشکی بالاست. باید نظام پزشکی از استانداردهایی که در جهان وجود دارد پیروی کند و میزان دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی در هر حوزه‌ای از جمله دندان‌پزشکی را مطابق با استانداردهای جهانی ارتقا دهد درحالیکه خیلی از استان‌های ما دسترسی به دندان‌پزشک ندارند.

وی با بیان اینکه در خیلی از شهرستان ها سرانه‌ دندان‌پزشک به اندازه‌ کافی وجود ندارد، افزود: در شهرهایی هم که دارای دندان‌پزشک هستند، هزینه‌های مربوط به دندان ‌پزشکی بسیار بالاست و خدمات درمانی بسیار گران‌قیمت است به همین علت افراد ترجیح می‌دهند اگر دندان شان مشکل پیدا کرد، دندان را بکشند و خودشان را به دردسرهای بعدی نیندازند.

مرحبا ادامه داد: با توجه به اینکه تکنولوژی و تجهیزات روز دنیا رو به پیشرفت است، ما در دنیا وضعیت خیلی خوبی قرار نداریم زیرا تکنیک‌ها و تجهیزاتی در دنیا وجود دارند که ما از آنها بی‌بهره هستیم و این موضوع خود را در مراجعات مردم به مراکز پزشکی نشان می دهد.

وی با اشاره به کاهش ۲۵ درصدی ظرفیت پذیرش رشته دندان‌پزشکی از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ گفت: اگر با وجود عقب ماندن از استانداردهای جهانی، با کاهش ظرفیت هم روبرو باشیم، غیرقابل قبول خواهد بود. متاسفانه مردم از نظر بهداشت دهان و دندان در شرایط مناسبی نیستند. برای بهبود این شرایط باید بهداشت کار دهان و دندان، پزشک متخصص و پزشک عمومی دندان‌پزشک وجود داشته باشند تا مردم بتواند خدمات پزشکی با قیمت مناسبی دریافت کنند و افزایش ظرفیت برای تحقق دسترسی عادلانه به دندان‌پزشک امری ضروری است.

مرحبا درباره موضوع بیمه‌های خدمات دندان‌پزشکی گفت: اکثر خدمات دندان پزشکی زیر پوشش بیمه قرار ندارند. درحالیکه باید خدمات دندان‌پزشکی هم جزو بیمه‌های متداول کشور باشد و هر کس که به درمان نیاز پیدا کند، بتواند از پوشش بیمه‌ای برخوردار شود و از پس هزینه‌های گران بربیاید.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پزشکان در قبال هزینه‌های بالا مقصر نیستد زیرا مواد ترمیمی و تجهیزات قیمت بالایی دارند و باید برای درمان از آنها استفاده شود. هزینه این مواد و تجهیزات بر عهده بیماران است، اما اگر پوشش بیمه‌ای و پروتکل‌های آن مناسب باشد و این هزینه‌ها را پوشش بدهد، مردم راحت‌تر می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نیاز شدید به خدمات دندان‌پزشکی با توجه به روبه‌رو شدن جامعه ایرانی با میانسالی و سالمندی، در شرایطی که ظرفیت پذیرش پزشکی کاهش پیدا کرده است، گفت: قرار گرفتن در شرایط میانسالی در استفاده بیشتر از خدمات پزشکی موثرتر است به خصوص در سنین بالای 40 و 50 سال، خدمات در همه‌ حوزه‌های بهداشتی درمان از جمله دندان‌پزشکی ضروری‌تر می‌شود اما در حوزه‌ بهداشت دهان و دندان ظرفیت فعلی پاسخگوی نیازهای فعلی کشور نیست.

مرحبا درباره احتمال کاهش ظرفیت پذیرش در رشته دندانپزشکی به دلیل تعارض منافع، گفت: بعضی پزشکان تصور می کنند اگر متخصص زیاد شود بازار فعالیت شان کساد می شود و مراجعه کنندگان آنها کم می‌شود، درحالیکه اصلا دلیل قابل قبولی نیست.

وی درباره افزایش ظرفیت پذیرش رشته دندان‌پزشکی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و عدم اجرای این مصوبه توسط وزارت بهداشت گفت: اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزایش ظرفیت پذیرش دندان‌پزشکی را مصوب کرده باشد، خودش باید از ابزارهای نظارتی خود استفاده کند و قانون را اجرا نماید، اما اگر قرار باشد شورا مصوبه‌ای را تصویب بکند و دستگاه‌ها این قوانین را اجرا نکنند، هرج و مرج ایجاد می شود. البته دستگاه های دیگر مانند دولت و مجلس می‌توانند در این مورد وارد شوند تا به شرایط مطلوب دست پیدا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha