دکتر امیر صدری، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی تهران درباره موج هفتم کرونا می گوید: کسی که میزان مراقبت کمی دارد و مرتبا مبتلا می شود باید در مورد مراقبت بیشتر تلاش کند. من امیدوارم این پیک خفیف و کوتاه مدت باشد و حداکثر یکی دو ماهه باشد. در تجربه جهانی مدت زمان پیک فعلی کوتاه مدت بود و احساس من این است که این پیک ظرف سه تا چهار هفته فروکش می کند.

احتمالا پیک هفتم ظرف سه تا چهار هفته فروکش می‌کند/ در سویه جدید اومیکرون فرد بیمار می‌تواند تا ۲۸ نفر را مبتلا کند

به گزارش سلامت نیوز، متن گفت وگوی شفقنا زندگی با دکتر صدری را می خوانید:

_ وزیر بهداشت اعلام کرد کشور وارد پیک هفتم کرونا شده است. مشخصات این پیک چه تفاوتی با پیک های قبلی دارد؟ آیا واکسیناسیون می تواند از آمار بستری ها و مرگ و میر جلوگیری کند؟

در سویه قالب فعلی اومیکرون فرد بیمار می تواند تا ۲۸ نفر را مبتلا کند

با بالا رفتن تعداد ابتلاها تعداد بستری و تعداد مرگ و میر تا حدودی بالا خواهد رفت

براساس آنچه که در جهان و ایران می بینیم سویه قالب فعلی اومیکرون و نوع بی ای فایو BA5 است. ویژگی این بیماری در بالا بودن تعداد ابتلا ها است و این بیماری مسری ترین نوع شناخته شده کرونا است. قبلا مثلا در نوع دلتا گفته می شد یک فرد مبتلا به طور متوسط می تواند ۲ تا ۳ نفر را مبتلا کند اما در این نوع یک فرد بیمار حتی می تواند تا ۲۸ نفر را مبتلا کند. از این رو میزان شیوع در این سویه بسیار بالا است اما خوشبختانه میزان بستری و مرگ و میر با این سویه بسیار پایین است. با توجه به بالا رفتن تعداد ابتلاها تعداد بستری و تعداد مرگ و میر تا حدودی بالا خواهد رفت. علایم بیماری در چند روز گذشته نشان داده است که این سویه اومیکرون از انواع قبلی این سویه کمی شدیدتر است. شدت علایم بیماری در انواع پیشین اومیکرون یک یا دو روز بود ولی در این سویه علایم شدید حتی تا سه چهار روز ادامه دارد و گلو دردی شدید و ادامه دار وجود دارد و ضعف و بدن درد در این بیماری بیشتر است و تب معمولا طولانی تر است اما خوشبختانه در اکثریت موارد بیماری خطرناک نیست.

_ ابتلای مجدد در این بیماری به چه صورت است؟

ابتلای مجدد به این نوع جدید شایع است.

احتمالا ایمنی نسبی عمومی بوجود آمده در مدتی کوتاه می تواند باعث اتمام این پیک شود

برساس آنچه اپیدمیولوژیست های آمریکایی و انگلیسی در سه بحث مختلف اعلام کرده اند ابتلای مجدد به این نوع جدید شایع است. ابتلا به انواع کلاسیک کرونا تا مدت زیادی ایمنی در بدن ایجاد می کرد مگر اینکه ویروس جهش می کرد و نوعی جدید شایع می شد که دیگر نسبت به آن نوع از ویروس ایمنی وجود نداشت. در مورد اومیکرون نیز گفته می شد دو تا سه ماه ایمنی وجود دارد اما در مورد سویه بی ای فایو گفته می شود حتی اگر واکسیناسیون کامل باشد باز این احتمال وجود دارد که چهار هفته بعد از ابتلا، مجددا مبتلا شوید. این نوع تا اندازه ای واکسن گریزتر از سویه های قبلی است و نمی توان نسبت به این نوع ایمنی پایداری ایجاد کرد. تنها باید امیدوار بود و برخی از پیش بینی ها به این صورت است که بسیاری از مردم جامعه در زمان کوتاهی مبتلا می شوند و همراه با ایمنی نسبی واکسن ها، ایمنی نسبی عمومی بوجود آمده در مدتی کوتاه می تواند باعث اتمام این پیک شود.

_ افرادی وجود دارند که به واسطه دو سه هفته بعد از ابتلا مجددا بیمار می شوند.

گفته می شود وقتی ۷۰% از جامعه در زمانی کوتاه و زیر یک ماه مبتلا شوند ایمنی نسبی بوجود می آید. با توجه به اینکه واکسن ها هم تا حدودی ایمنی ایجاد می کنند دوره نوع حاد و جهش یافته ویروس تمام می شود. حال ممکن است ویروس جهشی بعدی داشته باشد یا نداشته باشد. به نظر می رسد داستان این نوع و این پیک تا دو سه هفته آینده تمام می شود مگر اینکه ویروس جهشی شدیدتر داشته باشد که به نظر من و براساس آنچه می خوانم و می بینم و می شنوم این وضعیت نامحتمل است.

_ آیا با توجه به این تفاسیر توصیه می کنید مردم ماسک بزنند؟

حساسیت ها امروز پایین آمده است

قطعا استفاده از ماسک میزان احتمال ورود ویروس را به بدن کاهش می دهد

صددرصد، اما متاسفانه خود ما هم به دلیل خستگی چند ساله و همچنین به دلیل تکرار محرک امروز میزان حساسیت کمتری داریم. مثل جنگ اوکراین که در روزهای اول تک تک افراد جهان از شنیدن اخبار مرگ مردم این کشور متاثر می شدند اما امروز اخباری از این دست عادی شده و حتی دیگر به آن ها گوش نمی کنیم. در مورد کرونا هم وضعیت به همین صورت است و حساسیت ها امروز پایین آمده است. قطعا استفاده از ماسک میزان احتمال ورود ویروس را به بدن کاهش می دهد و تعداد ویروس وارد شده به بدن را کاهش می دهد. این مساله به کاهش بیماری و ابتلاها می انجامد.

_ آیا تحقیقاتی در مورد عوارض طولانی مدت ابتلا به سویه جدید منتشر شده است؟

هر چه کووید شدیدتر باشد میزان عوارض در فرد بیشتر است

در مورد تاثیر بیماری در طولانی مدت نمی توان چیزی گفت چون ابتلاها جدید هستند. از اولین باری که این سویه در آفریقای جنوبی دیده شده است تنها ۴۵ روز می گذرد و نمی توان چیزی در مورد آن گفت. امروز بعد از بیش از یک سال عوارض دلتا مشاهده می شود و هنوز برای نتیجه گیری در مورد سویه جدید زود است اما در مورد عوارض طولانی مدت نکته ای وجود دارد و گفته می شود چه در ابتلا به نوع خفیف و چه در ابتلا به نوع شدید به نسبتی دچار عوارض می شوید. مطالعه دیگری می گوید هر چه کووید شدیدتر باشد میزان عوارض در فرد بیشتر است. از این رو امیدواریم تعداد عوارض در این نوع کمتر باشد.

_ وزارت بهداشت توصیه کرده مردم واکسن یادآوری بزنند تا چه مدت بعد از بیماری ایمنی ایجاد می شود و نیازی به تزریق واکسن نیست؟

دستور العمل های جهانی در مورد نوع اومیکرون چهار هفته را مطرح کرده است ولی در نوع دلتا این مدت را به دو هفته کاهش داده بودند.

_ تکلیف تزریق واکسن فرد در مورد ابتلاهای مکرر چیست؟

احتمالا پیک هفتم ظرف سه تا چهار هفته فروکش می کند

کسی که میزان مراقبت کمی دارد و مرتبا مبتلا می شود باید در مورد مراقبت بیشتر تلاش کند. من امیدوارم این پیک خفیف و کوتاه مدت باشد و حداکثر یکی دو ماهه باشد. در تجربه جهانی مدت زمان پیک فعلی کوتاه مدت بود و احساس من این است که این پیک ظرف سه تا چهار هفته فروکش می کند.

_ کدام انواع واکسن موجود بهتر ایمنی ایجاد می کند و تزریق آن ها توصیه می شود؟

یکی از شرکت های سازنده ایرانی در تحقیقی نشان داده واکسن آن ها روی اومیکرون نتیجه خوبی دارد و مدعی هستند چون آن محصول روی اومیکرون اثر خوبی داشته روی این سویه جدید نیز موثر خواهد بود. این ادعای شرکت سازنده و نتیجه تحقیق آن ها است. یک شرکت دیگر هم مدعی است که واکسنی خاص نوع اومیکرون تولید کرده است اما این ادعاها هنوز در نشریات و مراجع علمی معتبر دنیا تایید نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha